سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

بهترین کار پس از اطلاع از نوع اعتیاد همسر و نحوه ادامه ی زندگی و کیفیت آن

پرسش

تاریخ ثبت : 20 فروردین 1398
524  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
پس از پنج ماه زندگی مشترک از اعتیاد (از قبل هم بوده با فواصل بازگشت مثلا یکسال یا دو سه سال پاکی) همسرم به مواد مخدر گاها صنعتی خانه مشترکمان را ترک کردم و حدود یکسال هست که از اقدام ایشان برای درمان میگذرد و خوشبختانه آثار بهبودی قابل توجه بوده و تخریب بوجود آمده در حد کمی بوده. با پرسش از پزشک ایشان و آزمایشات صورت گرفته و تمایل همسرم و خود من برای ادامه زندگی با توجه به ویژگی مثبت او و انگیزه ای که برای این کار دارد و عملا هم به اثبات رسانده و بزودی انشا الله با جمعیت کنگره ۶۰ درمانش را ادامه بدهد، در مورد اینکه با ایشان به زندگی ادامه بدهم با توجه به تجارب دیگران دچار تردید شدم و بشدت ناامید. وقتی این تجارب را میخوانم یا میشنوم همسرم فارغ التحصیل الکترونیک و خودم هم نرم افزار خواندم و هر دو در زمینه تحصیلمان مشغول به کاریم. در حال حاضر خانواده و کسانی که مثل من همسرشان دچار اعتیاد بوده بشدت توصیه و نهی کردند از ادامه ی زندگی با چنین افرادی و بنا به نظر آنها چنین افرادی بهبودی نخواهند داشت. آیا فرصت دوباره بدهم؟ یا برای جدایی اقدام کنم؟

مهمترین سوال :
با توجه به وجود علاقه به همسرم و اطلاع از موضوع اعتیادش در حالی که الان برای درمان اقدام کرده و شرایط خوبی دارد و یکسال از موضوع میگذرد برای ادامه دادن تردید دارم. با توجه به تجارب دیگران و مخالفت ها در حالیکه خودم تصمیم دارم یکبار به او فرصت بدهم؟‌ آیا به او فرصت بدهم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

سارا میرزامحمدی
سارا میرزامحمدی
22 دی 1398 ساعت 09:11

همراه گرامی

نگاشته شما را خواندم و متوجه دغدغه های به حق شما هستم

خوشبختانه من پس یکسال و نیم تجربه مشاوره در کمپ ترک اعتیاد میتوانم به شما بگویم خیلی از مددجوهای ما حتی پس از سالها هرگز به دام اعتیاد باز نگشته اند ولی تعداد زیادی از انها هم برعکس پس از بارها تجربه ترک و پاکی دوباره گرفتار شده اند.

واقعیت اینست که زندگی پس از ترک برای یک معتاد مهم ترین مسئله است. ضامن اجرایی محکمی باید در دسترس داشته باشد تا بتواند لذت ناشی از مصرف مواد  را برایش جایگزین کند. 

باید شرایط خانوادگی و شغلی وی تا حد امکان انگیزه بخش یاشد.

پیشنهاد میکنم در جلسه ای بدون حضور ایشان با خانواده تان و خانواده خود ایشان صحبت کنید. بابد در برخورد با ایشان هماهنگ عمل کنید.

یکی از عوامل اصلی ای که باعث برگشت به اعتیاد میشود بی اعتمادی و شک و تردیدی است که اطرافیان و نزدیکانش به وی دارند و سعی میکنند مدام زندگی وی را کنترل کرده و مراقبش باشند. 

اینکار باید در نهایت ظرافت  انجام گیرد بدون اینکه منجر به آسیب زدن به عزت نفس و فردیت وی شود.

برای ادامه جلسات درمان گروهی مدام تشویقش کنید و هرماهی که به ماههای پاکیش اضافه میشود یک جشن کوچک کنار هم بگیرید و باهم بالغانه در محیطی صمیمی گفتگو کنید و اجازه دهید راحت و بدون نگرانی با شما حرف بزند. حمایتش کنید نه کنترل و اجازه بدهید ببیند از پیشرفت هر روزه اش به خود میبالید.

مشاوره فردی را هم فراموش نکنید ضمنا خودتان هم سعی کنید در مورد اختلال سو مصرف مواد اطلاعات زیادی داشته باشید. 

اینها راهکارهای موثری برای کمک به فرد معتاد است اما تصمیم برای فرصت دوباره دادن به وی فقط به عهده خود شماست. 


از اعتمادتان به مجموعه ما سپاسگذارم

سارا میرزا محمدی


معرفی کتاب
اعتیاد، پیشگیری و درمان نوشته امیرهوشنگ مهیار نشر پیکان
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه