سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

نحوه برخورد در جلسات آشنایی با همسر آینده

پرسش

تاریخ ثبت : 06 آذر 1397
1,247  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام. من بسته ازدواج مثبت 360 را گوش دادم و بسیار مفید بود. دختری 31 ساله هستم و در نظرم دختری کمی سرد در روابط هستم و به نظرم برخی روابطی که علاقه داشتم و پیشنهادات ازدواجم را به همین دلیل از دست داده ام. در حال حاظر با شخصی از دوستان همسرخواهرم آشنا شده ام که از ابتدا به قصد ازدواج آمده اند. ایشان با دیدن عکس من به من علاقه مند شده اند که من فکر میکردم از طریق معرفی با من آشنا شده اند. از همان ابتدا به صورت عاطفی با من برخورد کردند ولی من کاملا به صورت مورد ازدواجی و جدی برخورد کردم و به نظرم شخصی هستند که قبلا رابطه خاصی نداشته اند و همه کلماتش به صورت ابراز احساسات است. در جلسه دوم از من درخواست کردند که دستش را بگیرم ولی من رد کردم. به نظر شما اگر در جلسه بعد خواستند بیشتر به من نزدیک شوند چه عکس العملی بهتر است نشان دهم. این را هم بگویم که من هیچ هیجانی به ایشان ندارم و از نظر عقلم هم نظرم مثبت نیست و خانواده اصرار دارند

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
17 آذر 1397 ساعت 13:36

درود بر شما

ازدواج تصمیم مهمی است که برای یک عمر گرفته می شود و لازمست با دقت کافی صورت بگیرد.

اینکه ایشان درخواست صمیمیت فیزیکی داشته باشند به خودی خود نمی تواند مسئله خاصی محسوب شود. این درخواست زمانی باید بیشتر مورد دقت قرار بگیرد که با نظام ارزشی شما همخوانی نداشته باشد. وقتی شما تمایل به چنین کاری ندارید مجبور به پذیرش درخواست ایشان نیستید و اگر ایشان به رغم اینکه متوجه این عدم تمایل شما شدند چنین درخواستی را مجدداً از شما داشته باشند نشان می دهد که احتمالاً قادر به اهمیت دادن به حریم طرف مقابل نیستند. بنابراین این مسئله را می توانید در دیدار بعدی چک کنید. همچنین در مواردی که آشنایی به صورت سنتی انجام می شود البته مطلوبیت فیزیکی مهم است اما اینکه همه کلمات به صورت ابراز احساسات بیان شوند و مسئله چک کردن تناسبها مورد توجه نباشد نکته ای است که نباید نادیده بگیرید. یک جلسه دیدار به صورت معرفی شدن، نمی تواند انقدری صمیمیت ایجاد کند که جلسه بعدی بخواهنددست شما را بگیرند.


یکی دیگر از نکات مهم در همسر گزینی، مطلوبیت فیزیکی است. یعنی اینکه تصور رفتن در آغوش طرف مقابل باعث هیجان مثبت شود نه حالت عدم اشتیاق. سلیقه جنسی یعنی اینکه ما بدانیم خواسته ما چیست و از آنچه که برای ما مطلوب است با خبر باشیم. بنابراین در جلسات آشنایی اولیه، بهتر است به این مسئله توجه جدی شود. مطلوبیت جنسی اگر در چند دیدار ابتدایی ایجاد نشود به احتمال فراوان بعدها هم ایجاد نخواهد شد. پس لازمست در مورد میل خود به ایشان نیز صادقانه چک کنید که این هیجان در شما ایجاد می شود یا خیر؟ و اگر کشش جنسی به این آقا ندارید نظرتان را به خانواده اعلام نمایید.


نوشته اید در نظرم دختری سرد در روابط هستم. دلیل اینکه چنین دیدگاهی نسبت به خود دارید چیست؟ و اینکه گرم بودن در روابط از نظر شما چه فاکتورهایی دارد که در شما نیست؟ آیا برای بهتر کردن روابط خود و رسیدن به حدی که از نظر شما معنای سرد بودن ندهد کاری کرده اید؟ ممکن است این دیدگاه به دلیل آگاهی نداشتن کافی در مورد خودتان باشد. مثلاً شما فردی درون گرا هستید که به سرعت برون گراها نمی توانید سر صحبت را باز کنید و مدت زمانی لازمست تا حالت صمیمیت برایتان ایجاد شود. همچنین ممکن است شما فردی باشید که فکر تان بر احساستان غلبه دارد (thinker). آدمهای فکر ی در مقایسه با احساسی ممکن است خیلی گرم به نظر نرسند اما این به معنای عدم توانایی در این مورد نیست. بهتر است ویژگی های فردی خود را نیز در این مواقع در نظر داشته باشید و البته توجه بفرمایید که این ویژگی ها به معنای ایراد نیست، فقط تفاوت آدمها با یکدیگر است و ما می توانیم با تمرین، بخش مغلوب خود را نیز ارتقا دهیم تا سازگاری بهتری داشته باشیم.


در انتهای نامه تان اشاره کرده اید به اصرار خانواده. قابل درک است که جامعه ما نسبت به ازدواج دختران، نامهربانتر از پسران است و یک دختر 30ساله در قیاس با یک پسر در همین رِنج سنی ، فشارهای بیشتری را از سوی جامعه و خانواده متحمل می شود. اما اگر دلیل اصلی شما برای ادامه دادن و یا ازدواج با این آقا، رهایی از فشارها باشد، نمی توانید انتخاب مثبتی داشته باشید زیرا نکات مهم نادیده گرفته می شوند. بنابراین بهتر از فارغ از اصرارها و توصیه ها، ایشان را با توجه به اولویتهای خودتان بررسی کنید تا بتوانید انتخابی داشته باشید که درمجموع رضایت خاطرتان را تأمین کند.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی

ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 27
کارآمدی پاسخ : 9
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

17 آذر 1397 ساعت 14:49
خانم علی اکبری بسیار ممنون از پاسخ کامل شما این راهنمایی تان که شاید من ادم فکری باشم خیلی کمکم کرد. بخشی از این سردی من ناشی از تفکرات من از نوجوانی و محیط خانواده صورت گرفته و در حال حاضر با وجود اینکه دیگر به آنها اعتقاد ندارم ولی باز هم نزدیکی و صمیمت برایم سخت است و یک حسی مانند متانت شدید درونی مرا از این کار پس می زند. برای مسئله اینکه چطور با خانواده بتوانم این مسئله را حل کنم تا نه انها اذیت شوند و نه من تحت فشار قرار بگیرم اگر لطف کنید مشاوری در این زمینه برای مراجعه معرفی کنید ممنون می شوم
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
19 آذر 1397 ساعت 13:14

سلام دوباره و ممنون از توضیحات تکمیلی تان

گاهی اوقات محیط خانواده و جامعه ای که افراد در آن زندگی می کنند، باید و نبایدهایی را به آنها القا می کنند که در عمل فایده ای نداشته و به آنها پیام والدی آلوده می گویند. خوبست که شما متوجه این نکته در خودتان شده و به فکر ایجاد تغییر  هستید. این پیامها در مورد دختران می تواند اینطور باشد:دختر خوب جلب توجه نمی کنه؛ دختر خوب با پسرها حرف نمی زنه؛ دختر خوب سر به زیره و... مواردی از این دست. اینها نمونه گزاره هایی است که کارکرد منفی داشته و می تواند سبب بازداری یک دخترخانم از برقراری ارتباط مناسب باشد.

شما ابتدا لازمست این پیامها را شناسایی کنیدو ببینید چه جور گزاره های درونی سبب می شود که صمیمیت برای شما سخت شود. سپس چک کنید که اگر این رفتار را انجام دهم چه می شود؟ از بین جملات و حرف‌های خودتان و یا حرف‌هایی که دیگران به شما گفته‌اند یا  جایی خوانده‌اید و شنیده‌اید، چند نمونه پیام‌های آلوده را انتخاب کنید (مانند چند نمونه بالا که خدمت تان عرض شد)  و  سعی کنید آنها را به شکلی که آلودگی کمتری داشته  باشند بازنویسی کنید. این تمرین سبب می شود مواردی که سبب بازداری شما شده راشناسایی کرده و بتوانید در پی اصلاح آنها برآیید.

موفق باشید.

علی اکبری

ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 30
کارآمدی پاسخ : 10
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

19 آذر 1397 ساعت 13:40
سلام باز هم ممنون از پاسخ و راهنمایی شما حتما از راهنمای تان استفاده مناسب را خواهم برد
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه