سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

ضعف در تصمیم گیری

پرسش

تاریخ ثبت : 29 بهمن 1397
405  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام
10 سال پیش با پسری ازدواج کردم. از همان ابتدای ازدواج، اختلافات فرهنگی بین دو خانواده خیلی پررنگ بود. خانواده همسرم ساکن تبریز بودند، خانواده من ساکن تهران. پدرم هیئت علمی دانشگاه و فردی به شدت مبادی آداب و مادرم از یک خانواده قدیمی و اصیل تهران. اما متاسفانه خانواده همسرم مشکلات روحی و روانی بسیاری را تجربه کرده بودند. پدر همسرم از همان دوران کودکی، همسرش را به شدید ترین وضع کتک میزده و بچه ها همواره کودکی و نوجوانی خود را در محیطی پرتنش سپری کردند.
بر عکس من که در محیطی کاملاً آرام و با محبت بزرگ شده بودم و واقعا هنگام قرار گرفتن در جمع خانوادگی آنها بسیار دچار مشکل می شدم.
از طرف دیگر متاسفانه در برخوردهای بین من و همسرم ایشان تاکنون چندین بار من را کتک زده. ما صاحب فرزندی در این 10 سال نشدیم و به دلیل مشکلات اقتصادی هم چندان توان درمان های ناباروری را نداریم. اخیرا اختلافات ما بسیار اوج گرفته و من واقعا و قلباً دیگه تعلق خاطری به همسرم ندارم، اما متاسفانه توان جدایی هم ندارم. تصور زندگی پس از طلاق و زندگی مجدد با پدر و مادر واقعا برای من آزار دهنده است. و همچنین ادامه زندگی فعلی.

مهمترین سوال :
نمیتوانم تصمیم قاطع بگیرم برای ماندن یا جدایی. باید چه کار کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

زهرا محمدی
زهرا محمدی
26 فروردین 1399 ساعت 22:11

سلام بانو

نامه شما را خواندم. امیدوارم زمانیکه این پاسخ را می خوانید برایتان کارآمد باشد. 

در رابطه ای هستید که احساس امنیت تجربه نمی کنید و رابطه تان در خطر است. 

قبل از اینکه بخواهید به جدایی فکر کنید بهتر است مواردی را باهم بررسی کنیم:

اشاره ای به این نداشته اید که طی این ده سال برای بهبود این رابطه چه اقداماتی انجام داده اید. به هرحال ده سال زندگی مشترک نشان می دهد که در این زندگی مواردی هم بوده که توانسته شما راکنار هم حفظ کند. 

اشاره داشتید اختلافات تان در سال های اخیر بیشتر اوج گرفته است. به نظرتان چه چیزی باعث شدت بخشی به مسائل تان شده است؟ چقدر در مورد این مسائل باهم صبحت کرده اید?  برای حل آنها چه اقداماتی انجام داده اید؟

بانوی گرامی به قول اقای دکتر، اگر شما بخشی از مسئله هستید طبیعتا بخشی از حل مسئله هم خواهید بود. اینکه در ابتدا سهم خودتان را بیابید و بتوانید نیازهای پست رفتارهای پرخاشگرانه همسرتان را بیابید و ببینید چه چیزی باعث این واکنش های شدید ایشان می شود؟ خشم بیان وارونه ی نیازهای ماست. درواقع زمانی که ما به نیازهایمان نمی رسیم به شکل خشم خودش را نشان می دهد هرچند برخورد فیزیکی خط قرمز روابط است و شما در این موقعیتها می توانید قاطعانه تر عمل نمایید و از موقعیت فاصله بگیرید و با ایشان در مورد پیامد این رفتار شان صحبت کنید که ممکن است این نوع واکنشهای  ایشان رابطه تان را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. 

در بعضی از موقعیت های زندگی، مثل زمانی که رابطه ما به برخوردهای فیزیکی رسیده است شاید دیگر انتخاب بین خوب و بد نیست انتخاب بین بد و بدتر است و بهتر است مسیری را انتخاب کنیم که هزینه های کمتری برای مان داشته باشد و عزت نفس مان حفظ شود. 

در انتهای نامه ترسی که از تصمیم گیری تجربه می کنید را حس کردم و کاملا حق دارید به هرحال شما با آینده ای مبهم روبرو هستید و نمی دانید چه چیزی در انتظارتان خواهد بود. اگر دنبال قطعیت طلبی هستید تا مطمئن شوید که چه تصمیمی شما را پشیمان نخواهد کرد چنین اطمینانی وجود ندارد. ما با توجه به نیازها، افکار و موقعیتی که در حال حاضر داریم دست به تصمیم گیری می زنیم.ترس های ما می تواند نشان از این باشد که خودمان را قوی تر کنیم تا اینکه بخواهیم تسلیم آن موقعیت ها شویم. 

به هرحال هر تصمیمی برایتان هزینه ها و فایده هایی به همراه دارد. 

چه با ایشان ادامه دهید چه از ایشان جدا شوید هر دو برایتان یکسری پیامدها به همراه دارد.

قبل از تصمیم به جدایی می توانید تلاش تان را برای بهبود رابطه انجام دهید در صورتیکه این رابطه تغییر نکرد شما میتوانید شیوه واکنش تان به رابطه را تغییر دهید. 

در این مسیر می توانید از  زوج درمانگر حرفه ای کمک بگیرید تا با همراهی ایشان و بررسی بیشتر موقعیت در جهت تغییر شرایط گام بردارید.


باتشکر

زهرا محمدی- خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه