سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

ترس از رابطه و ازدواج

پرسش

تاریخ ثبت : 05 اسفند 1397
457  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من دختری 35 ساله هستم.
پنج شش سال هست که با کسی در رابطه نیستم و اصلا تمایلی هم به آن ندارم. از حضور در جمعی که احتمال بدم ممکنه مورد توجه واقع بشم اجتناب میکنم و حتی گاهی برای اینکه در فضای جدید خیالم راحت باشه، حلقه دست میکنم.
اگر کسی از دوستانم هم حتی به من پیشنهاد معرفی فردی رو بده، اضطراب شدید پیدا میکنم.
سه تا درگیری عاطفی رو تا به حال تجربه کردم که در همه ی اونها فرد مقابل به لحاظ مذهبی و فرهنگی و اجتماعی کاملا با من متفاوت بوده و منطقا محال بوده رابطه ام به سرانجامی برسه.
و چیزهای که به تازگی متوجه شون شدم رفتارهایی از قبیل بدخلقی، جدیت، سردی بیش از حد و بی توجهی به ظاهر و زیبایی های زنانه خودمه که در تکمیل دیوار آجری ای که دور خودم کشیدم انجام میدم.

مهمترین سوال :
مسئله من الان تنها بودن نیست، بلکه مشکلم اون ترسیه که باعث شده زندگیم رو محدود کنم. هم در مورد روابطم و هم در مورد حضور در اجتماع.
من برای رهایی از این ترس چه باید بکنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
04 فروردین 1399 ساعت 22:47

درود بر شما

هر فردی ممکن است شکست هایی را تجربه کند و گذشته ای با ناکامی در زمینه عاطفی داشته باشد ولی لزومی ندارد همچنان کام خود را تلخ نگه دارد. قطعا می تواند رابطه بهتر و زندگی شیرینی تجربه کند.

نوشته اید:

  • سه تا درگیری عاطفی رو تا به حال تجربه کردم که در همه ی اونها فرد مقابل به لحاظ مذهبی و فرهنگی و اجتماعی کاملا با من متفاوت بوده و منطقا محال بوده رابطه ام به سرانجامی برسه.

وقتی شما در رابطه ای قرار می گیرید که امیدی به نتیجه داشتنش ندارید و این مسئله در زندگی تان تکرار می شود، احتمال طرحواره رهاشدگی در خصوص شما مطرح می شود.

- در مورد ارتباطات درون خانواده خود و دوران کودکی تان توضیحی نداده اید اما در نظر داشته باشید در خانواده هایی که کارکرد مثبت ندارند، کودک مورد بی توجهی قرار گرفته و زمینه ایجاد طرحواره رهاشدگی در او ایجاد می شود. جنس روابطی که شما در بزرگسالی تجربه کرده اید در واقع مرتبط با همین دوران شماست.

- کسانی که به چنین ارتباطاتی تن می دهند اغلب متعلق به خانواده های بدکارکردی هستند که نیاز های احساسی شان مرتفع نگردیده است. تله شخصیتی شما باعث شده که یا وارد روابط بی سرانجام شوید و یا فرم دفاعی گرفته و اصلاً اجازه ندهید کسی به شما نزدیک شود (مبادا تنها بمانید).

- اینکه یک تله در روان ما فعال باشد می تواند زمینه ساز مشکلات تکرار شونده در زندگی ما شود، اما به منزله مجوزی برای ادامه دادن یک زندگی بد، نیست.

- ممکن است شما نتوانید ریشه‌ ها و عوامل ترس را از زندگیتان حذف کنید اما شناخت دلایل آن می ‌تواند به شما کمک کند تا بپذیرید که آنها گذشته‌ اند و اغلب غیرواقعی هستند و عمدتاً به گذشته و اضطرابهای دوران کودکی بازمی گردند. همچنین توجه بفرمایید که شریک عاطفی البته در احساسات شما تاثیر دارد اما مسئول احساسات و عواطف شما نیست.

- انسان موجودی اجتماعی است و طبیعی است که بخشی از حال خوش ما برگرفته از رابطه با دیگران باشد. می توانید به جای تنها ماندن و ترسیدن از روابط نافرجامی که شاید اصلا در زندگی تان به وجود نیاید، دامنه ارتباطات با افراد مورد اعتمادتان را افزایش دهید. دیدن الگوهای رابطه عاطفی موفق می تواند به شما سرنخ بدهد تا بتوانید نشانه های یک رابطه خوب را شناسایی کرده و ملزومات آن را در ذهن تان پایه ریزی کنید.

- استفاده از آموزش غیرحضوری درس رهایی از تله رهاشدگی و مطالعه کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید، نوشته جفری یانگ خدمت شما پیشنهاد می شود.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه