سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

یافتن راهی برای ساماندهی علایق و برنامه ریزی برای شغل و آینده

پرسش

تاریخ ثبت : 06 اسفند 1397
519  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام و خسته نباشید
پسری 26 ساله هستم فارغ التحصیل ارشد رشته کشاورزی و در حال حاضر سرباز. در صحبتهای دکتر شیری مطلبی بود با عنوان «سفر یک مرد» در زندگی. در این برهه از زندگی ام نیاز به این سفر را عمیقاً حس می کنم تا به بلوغ برسم. برنامه شغلی یا تحصیلی یا هر برنامه دیگری برای بعد از سربازی ندارم همانطور که در دوران تحصیل ارشد نداشتم. حس می کنم هنوز نوجوان هستم و شور نوجوانی را دارم.
دامنه علایقم گسترده است و تقریباً از رشته خودم، کشاورزی تا حوزه علوم انسانی و هنر ( اعم از نویسندگی، طراحی و ...) و طب سنتی و ورزش و زبان و غیره را در بر می گیرد. گاهی شک می کنم که به رشته خودم علاقه دارم یا نه. برخی موقعیت های آن را دوست ندارم مثل کار عملی در مزرعه و بعضی شان را دوست دارم مثل مشاوره زراعی و یا کارهای تمیز و شیک این رشته. مشخص کردن محدوده باریکی از علایق و استعدادها برایم مشکل است. با این حال فکر می کنم می توانم از پس شغلهای هر کدام از این زمینه ها بر بیایم.
لطفا راهی پیش پایم بگذارید تا راحتتر تصمیم بگیرم و مسیر زندگی، علایق و استعدادهایم را سامان بدهم.
ممنون از راهنماییتان

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
02 بهمن 1398 ساعت 14:17

درود بر شما

یکی از موضوعات مهم و اساسی برای انسان علاقه است، چیزی که به آن گرایش دارد و می تواند بخش قابل توجهی از نیازهایش را بوسیله آن مرتفع سازد. گاه آدمی از علائق خود آگاه است و بسوی آن میل پیدا می کند و گاه علایقی را در درون خود دارد که از آن بی اطلاع و یا کم اطلاع است. یکی از همین علایق مهم علاقه شغلی است. معمولاً نظریه های انتخاب شغل در هر جامعه ای، همواره از مبانی تاریخی و فرهنگی همان جامعه تأثیر می پذیرد و در نتیجه نمی توان حکم کلّی صادر کرد که در تمام موارد، مصداق داشته باشد.


هر شغل دارای ویژگی هایی منحصر به فرد است، مثلا آیا این شغل نیازمند کار فکری است یا جسمی، محیط شلوغ دارد یا خلوت، کار به تنهایی انجام می شود یا با گروه، نحوه نظارت چگونه است و بسیاری از مسائل دیگر؛ در مقابل، افراد هم دارای ویژگی های شخصیتی خود هستند، دوست دارند به تنهایی یا در گروه کار کنند، برخی به فعالیت های ذهنی و برخی به فعالیت های جسمی علاقه دارند. اگر ما یک شغل را به سایر مشاغل ترجیح دادیم دلیل بر این نیست که جز آن، در حیطه دیگری توانایی یا علاقمندی نداریم. ما انتخابی می کنیم که حداکثر فایده را داشته باشد. انتخاب شغل نیز براساس مجموع شرایط انجام می شود و نهایتاً شغلی انتخاب می شود که بیشترین همخوانی را با استعدادها و علایق مان داشته باشد. بنابراین اشتغال در یک زمینه به معنای نداشتن توانمندی یا کنار گذاشتن کامل سایر علایق نیست. 


یکی از روشهای سنجش علاقه شغلی، استفاده از برخی ترجیح سنجهاست مثل ترجیح سنج‌ شغلی کودر. او در این ترجیح‌ سنج شغلی، علایق را به ده گروه تقسیم کرده که عبارتند از:

1. رغبت به فضای باز: مانند جنگلبانان، طبیعی‌دانان، کشاورزان و زمین‌ شناسان

2. رغبت مکانیکی: مانند تعمیرکاران اتومبیل، ساعت ‌سازان و مهندسان

3. رغبت محاسباتی: مانند حسابداران و بانکداران

4. رغبت علمی: مانند شیمی‌دانان و زیست‌شناسان

5. رغبت تماس با مردم: مانند هنرپیشه‌ها و خبرنگاران

6. رغببت هنری: مانند نقاشان و مجسمه‌سازان

7. رغبت ادبی: نویسندگان و شاعران

8. رغبت موسیقی: مانند موسیقی‌دانان و خوانندگان

9. رغبت خدمات اجتماعی: مانند پرستاران و مشاوران

10. رغبت به کار دفتری: مانند دفترداران و منشی‌ها

چک کردن اینکه کدام رغبت شغلی بیشتر در مورد شما وجود دارد کمک می کند که بتوانید بهتر به انتخاب بپردازید.

مورد دیگری که می تواند به شما کمک کند، استفاده از مهارتهای شخصیت شناسی به روش MBTI است. این روش، ترجیحات غالب شما را می سنجد و با استفاده از آن می توانید چک کنید که با ویژگیهای فردی شما، در کدام حیطه تخصصی راحت تر کار خواهید کرد.

توجه داشته باشید که به جز دسته بندی کلی مشاغل و ترجیحات، عوامل دیگری نیز هستند که درونی بوده و با شناخت هر فرد نسبت به خودش ارتباط دارد. مثل ارزش ها، نگرش ها، رغبت ها، خلاّقیت، هوش، درون گرایی، برون گرایی. مسئله دیگری هم که در انتخاب شغل باید لحاظ بفرمایید ویژگیهای خود شغل است مثل عرضه و تقاضای شغلی، شرایط احراز شغل، دانش ها و مهارت های لازم و توانایی های جسمانی مناسب.

به طور کلی همیشه افراد مختلفی از تیپ های شخصیتی متفاوتی در یک شغل هستند و نمی توان دقیقا اظهار کرد تنها تیپ های شخصیتی خاصی در شغلی موفق می شوند اما با توجه به اهمیت به حداقل رسیدن تضاد بین ویژگی های شخصیتی و الزامات شغلی، پیشنهاد می شود با در نظر گرفتن تیپ شخصیتی تان، مواردی که در ترجیح بالا ذکر شد در انتخاب شغلی خود مدنظر قرار دهید.

البته با توجه به توضیحی که در مورد علاقه مندی های تان داده اید، در حیطه تخصصی تان، خدمات اجتماعی و یا کارهای دفتری که در آنها هم مشاوره صورت می گیرد و هم حالت سازمانی دارد به نظر می رسد که بیشتر با سلیقه کاری شما جور باشد. کتاب شغل مناسب شما نوشته تایگر، خدمت تان پیشنهاد می گردد.


موفق باشید.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
شغل مناسب شما نوشته بارون تایگر و برگردان مهدی قراچه داغی

معرفی درس
توانگر شو 1
توانگر شو 2
توانگرشو 3
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه