سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

دخالت همسرم در همه چیز من!

پرسش

تاریخ ثبت : 08 اسفند 1397
475  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من ۵ سال است که ازدواج کرده ام. مشکل من این است که همسرم در امورات مالی خیلی حساس است و البته دلیل آن هم به پیشینه ی خانواده ی او برمیگردد که پدرش آدم اقتصادی و صرفه جو و مادرش بسیار اهل خرید است.
همسرم هر چیزی که من میخرم مثل لباس، دائما با من بحث میکند که تو نیاز نداشتی، چرا خریدی؟ و یا اینکه میگوید فلان لباس را خریدی چرا گذاشتی ایران و نیاوردی امریکا (چون ما امریکا زندگی میکنیم) که استفاده کنی. و من دایما باید توضیح بدهم که اینجا این لباس مصرف ندارد، ولی او همیشه فکر میکند من اینها را عمدا ایران می گذارم که خواهرم استفاده کند و هرچقدر من توضیح میدهم و میگویم این حرف واقعیت ندارد، او قبول نمیکند.
بارها سعی کرده ام به او بفهمانم که دخالت در تمام امور ریز و درشت زندگی و خریدهای من کار درستی نیست، ولی بحثهای تکراری ما در این رابطه پایانی ندارد. من شاغل نیستم و فعلا امکان کار کردن را ندارم. ولی او میگوید حتی اگر شاغل هم بودی من همین طور رفتار میکردم. من آدمی نیستم که خیلی اهل خرید باشم و از بچگی صرفه جو بودم، ولی او نه تنها این را قدر نمیداند، بلکه اعتقاد دارد من خیلی زیاد خرج میکنم

مهمترین سوال :
با این دخالتهای زیاد او باید چه کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
29 اسفند 1398 ساعت 20:39

باسلام واحترام

از آنجاییکه یکی از موارد مورد توجه در ازدواج حریم شخصی است بنابراین احترام به آن باعث احساس استقلال وحس خوشایند میشود.در واقع حریم خصوصی، فضا، محدوده و حیطه شخصی و محرمانه‌ای است که مدیریت و مسئولیت آن به خود فرد مربوط می‌شود و دیگران حق مداخله و اعمال نفوذ در آن را ندارند. بسیاری از افراد چون به این مهم توجه ندارند در روابط اجتماعی به خصوص روابط زناشویی دچار مشکل می‌شوند. وجود حریم خصوصی در هر ارتباطی الزامی است و ضرورت رعایت این مهم، بین زوجین هم از  اهمیت بسیاری برخوردار است؛ البته باید متذکر شویم که در روابط هم مالکیت بسیار مهم است، به این معنا که اگر در رابطه خود با دیگران حد و مرزها را بشناسیم، می توانیم درک کنیم چه کسی مالک کدام احساس، نگرش و رفتار است. به طور خاص در رابطه ای مانند ازدواج لازم است هر کدام از زوجین حریم خودش را تشخیص دهد و مطابق آن رفتار کند، تابسیاری از مسائل دیگر ایجاد مشکل نکند.

اما باید گفت مخالفت در برابر مرزها در زندگی زناشویی علت‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین آن ها بطور خلاصه عبارت است از:

*فرد با داشتن حد و حدود، احساس آزار می کند.
*کنترل کردن همسر هم یکی از دلایلی است که مانع می‌شود فرد در زندگی مشترک به حریم‌ها احترام بگذارد.

*بسیاری از افراد فکر می کنند داشتن حریم خصوصی در زندگی مشترک با تعهدی که زن و شوهر به هم دارندمنافات دارد.

*فرزندانی كه در خانواده‌های مداخله‌گر پرورش یافته‌اند، بی‌شك به استقلال همسر خود احترام نمی‌گذارند و به حكم دوست داشتن و علاقه‌مند بودن به هر طریقی در كارهای او دخالت می‌كنند.

اگر از گفتگوی مسالمت امیز ومنطقی نتیجه ای نگرفتید و به حریم شخصی تان همچنان احترام گذاشته نمیشود بعضی از راهکارهایی که میتواند حداقل کمی به شما آرامش دهد عبارتند از :

1-موضوع مورد بحث را  به سرعت عوض کنید.
وقتی با رگبار سوال های او مواجه شدید با زبردستی از پاسخ دادن طفره روید و فورا موضوع را عوض کنید.

3- پاسخ های مبهم بدهید.
مجبور نیستید بابت هر پرسش، پاسخی واضح و روشن بدهید ویا نباید ذهن خوانی کنید که همسرم منظورش اینست که نکند من لباس هایم را برای خواهرم گذاشتم.مثلا اگر از شما پرسیدند: «چرا لباس هایت را نیاوردی ؟» می توانید بگویید: «لباس ها را مناسب برای این جا ندیدم».

4- حد و حدودشان را مشخص کنید.
5-روراست باشید.
خیلی راحت و بدون رودربایستی به او بگویید دوست ندارید در مسائل خصوصیتان دخالت کند و سوال های شخصی بپرسد.واین مسئله باعث آزار شما میشود.

به نظر میرسد رفتارهای شما نیز به گونه ایست که باعث میشود ایشان نتوانند این مرز را بشناسند.اگر همسر شما در روابط دیگرشان نیز نسبت به حفظ حدود بی توجه هستند که باید علت مورد بررسی قرار گیرد اما اگر این مسئله بیشتر متوجه شماست بنابراین مشکلی در شما وجود دارد که نه تنها همسرتان شاید بسیاری از اطرافیانتان نیز به خود اجازه کنجکاوی های بی مورد را به خود میدهند.قبل از هر اقدامی باید بررسی کنید مشکل چیست، سپس به فکر راهکار باشید.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
تئوری انتخاب

معرفی درس
امپراطوری رابطه
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه