سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

احساس عدم امنیت یا غیرتی بودن؟

پرسش

تاریخ ثبت : 13 اسفند 1397
438  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
یک ماه پیش با آقایی در محیط آکادمیک آشنا شدم و بعد از صحبت راجع به علاقه بینمون و تمایل به شناخت بیشتر جهت ازدواج، ایشون خودش ذکر کرد که مشکلی داره و اینه که بسیار غیرتیه. ولی بروز نمیده و این باعث آزارش در رابطه میشه. مثالی هم که گفت این بود که هفته گذشته، در بوفه ی دانشگاه وقتی سر میز من، دو آقای غریبه نشستند و ایشون صحنه رو از دور دیده خیلی عصبانی شده و نیم ساعت در حیاط قدم میزده تا حالش بهتر شه! ولی به من درون زمان چیزی بروز نداده و میدونه مشکل از من نیست و ایراد در خودشه؛
و یا گفت وقتی آقایی در کتابخانه در حضورش (که میدونسته ما با هم در ارتباطیم) من رو با اسم کوچک صدا کردند، ایشون خوشش نیومده. خیلی تعجب کردم، ولی نمیدونم آیا رفتار من محرک حس عدم امنیت ایشونه؟ یا ربطی به من نداره؟ من کاری میتونم بکنم یا بهتره ازش فاصله بگیرم؟ از کجا بفهمم پارانویید نیست؟ وقتی من توضیح میدم حرفم رو میپذیره، کنکاش نمیکنه، ولی در کل از نزدیک شدن من به جنس مذکر غیر فامیل و برعکس خوشش نمیاد. واکنش نشون میده (عرق میکنه، چهره اش تغییر می کنه ولی حرفی نمیزنه) من هم حساس شدم

مهمترین سوال :
آیا ادامه ی این رابطه با وجود این سیگنالها خطرناک است؟ آیا باید فاصله بگیرم یا با شرایطی میتوان رابطه را ادامه داد؟ به نظر من نگرانیهاش غیر طبیعیه ولی نمیدونم. من هم حساس شدم، یا واقعا ایراد بزرگی محسوب میشه؟ به شناخت بیشتر و زمان بیشتر نیاز هست یا همین اطلاعات کافیست؟ اصلا به چه چیز بیشتری دقت کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
08 بهمن 1398 ساعت 00:10

باسلام واحترام

درازدواج،میانبدبینیافراطیوخوشبینیسادهلوحانه،حدّوسطیوجودداردکهنامشرا«انتخابعاقلانه» می‌گذاریماگردرمسیرانتخابهمسر،مهارت‌هایلازمرافراگرفتهوآنرابهکارببندید،می‌توانیدهمسریراانتخابکنیدکهبدی‌هاییکهشماازآنگریزانهستیدنداشتهباشد.

اما در زمینه انتخاب شریک عاطفی یا همسرمراقبآدم‌هاییباشیدکهظاهراجتماعیموفقیدارندوخیلیحواسشانبههمهجزییاتزندگی شما هستگاهیاینافرادزمینهاختلالشخصیتیپارانویادارندیعنیشکوبدبینیبدبین‌هازندگیخودوشماراپسازازدواججهنممی‌کنند. ایشاناستعدادیعجیبوهوشیسرشاروعقلیناقصدارند! تمامهموغمشانایناستکه مثلا شما درنامزدیقبلیخودچهتجربیاتیداشته‌اید،کدامرستوران‌هارفته‌اید. بنابراین همهساعاتیکهبایدصرفرشدشما درارتباطعاطفی‌ تان شود،حرامقانعکردنیکآدممریضمی‌شود. دردوره آشنایی می‌شودرفتارهایافرادشکاکراشناختیادتان باشدشکاکویروسیبه شمامی‌زندکهبعداتوجهنرمالیکآدمنرمالراخیلیکم وناکافی میبینید.

بدبینی افراد معمولا در ارتباطات نزدیک شناخته می شود. مثلا وقتی که ارتباط برقرار کرده ایدو و با هم چند باری بیرون رفته اید. تشخیص این که یک فرد شکاک است، معمولا از سبک زندگی او، دوستانش، صحبت ها و استدلال هایش شناخته می شود.

اگر ایشان خود را زرنگ و مچ گیر می داند، اگر فکر می کند مو را از ماست بیرون می کشد و این یک مزیت است یا اگر به بهانه این که دیگران می خواهند سرش کلاه بگذارند با مردم درگیر می شود، دست نگه دارید. شما با یک فرد شکاک رو به رو هستید که ممکن است شکاکیت او، تا مرز اختلال شخصیت پارانوییدی هم برسد.

افراد شکاک ویژگی هایی دارند که با کمی دقت در رفتارشان می توانید آنها را بشناسید:


۱)افراد شکاک تئوری توطئه دارند یعنی:


فرد بدبین به همه اشخاص و رفتارهای اطراف شان شك دارد. از نظر او دیگران غیر قابل اعتمادند. ارتباطات خودش محدود و ناچیز است و از شما هم می خواهد مثل خودش باشید. برای آنکه پوششی بر بدگمانی خود بگذارد، ممکن است شما را به ساده بودن متهم كند، بگوید تو بی تجربه هستی كه راحت اعتماد می كنی. او می گوید همه می خواهند سرمان كلاه بگذارند و از ما سوء استفاده كنند.

۲)پارتنر شکاک فراموش نمی کند

فرد بدبین كینه ای است و به راحتی از گناه دیگران نمی گذرد. او سخت می بخشد و وقتی هم ببخشد یك عمر خطای شخص خاطی در یادش هست. قهرهای طولانی مدت می کند و اگر برنجد سرد می شود و خیلی راحت قید دیگران را می زند.

۳)فرد شکاک سرد و تنها است

افراد بدبین دوستان صمیمی كمی دارد چرا که دركی از صمیمیت ندارد و از نزدیک شدن به آدم ها می ترسد. چنین افرادی عواطف خود را بروز نمی دهند و به همین دلیل سعی دارند عقلانی و منطقی جلوه كنند.

۴)شخص شکاک نازک نارنجی است

اشخاص بدبین حساس اند. عادی ترین رفتار و حركات دیگران را به بی محلی، تحقیر یا تهدید تعبیر می کنند و فاجعه اینجاست كه شخص بدبین بخواهد براساس همین برداشت های اشتباه و بیمارگونه خودش به اطرافیان واكنش نشان داده و با فرد یا افراد مورد نظر، درگیر هم شود! 

۵)کنترلت می کنم پس هستم

نمایش عاشقانه افراد بدبین این طور است که می گویند: « از بس دوستت دارم نگرانت هستم »، « یک لحظه هم از من جدا نشو، نگرانت می شوم »، « من به دیگران حسودی می کنم، بدون من جایی نرو » و… او در همه کارهای شخصی شما دخالت می کند. از رفت و آمدتان گرفته تا لباس پوشیدنتان. 

توجه به نکات ارائه شده میتواند به شما در جهت شناخت بیشتر ایشان کمک کند . 

بهترین توصیه ای که میتوان برای شما دلشت ، ازدواج نکردن با یک فرد شکاک است. اگربه این نتیجه رسیدید که ایشان شکاک نیستند که هیچ.امااگر پارانویید است یا شک های او آزارتان می دهد، همین امروز آشنایی تانرا با او بهم بزنید . مگر آنکه بخواهید یک عمر عذاب و زجر را تحمل کرده و اعتماد به نفستان را از دست بدهید.ومدام در حال توضیح دادن وقانع کردن ایشان باشید.

باسپاس از اعتمادشما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
عشق ویرانگر

معرفی درس
بسته ازدواج مثبت 360
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه