سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

انتخاب آقايي با ١٤سال تفاوت سني صحيح هست؟

پرسش

تاریخ ثبت : 15 فروردین 1398
469  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
تفاوت سني كه آقا به اندازه ١٤سال بزركتر هستند، هميشه و تحت هر شرايطي اشتباه هست؟ چون من شنيدم گاهي اين مدل انتخابها ميتونه نشأت گرفته از مشكلي در ارتباط با والدين در كودكي فرد باشه كه در بزرگسالي به اين مدل انتخابها مي انجامه.

مهمترین سوال :
چطور متوجه بشيم انتخاب الانمون در سن سي سالگي بعنوان يك خانم كه ميخواد با آقايي ٤٤ ساله ازدواج كنه، از ارتباطي كه در كودكي با يك والد خيلي خوب نبوده و با اون يكي صميمي تر بوديم نيست و واقعا از روي علاقه و اطمينان است؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
22 دی 1398 ساعت 14:14

درود بر شما

توضیحات تان را خواندم.


پیش از اینکه بخواهید دلیل انتخاب فردی با فاصله سنی معنادار را تحلیل کنید، لازمست دلیل جذابیت چنین فردی را برای خود چک کنید. آگاهی از دلیل علاقه به چنین فردی می تواند روشن کند که ریشه تمایل شما به او چیست.


اما مسئله دیگر، این سوال شماست که پرسیده اید: تفاوت سني كه آقا به اندازه ١٤سال بزركتر هستند، هميشه و تحت هر شرايطي اشتباه هست؟

دوست عزیز؛ در ازدواج تنها یک عامل موثر نیست. سن به همراه عوامل دیگر مثل بلوغ عاطفی، بلوغ شخصیتی، بلوغ مالی، بلوغ اجتماعی بررسی می شود. هرچند خود سن یکی از عوامل اثرگذار در ازدواج می باشد. ولیکن به طور کلی می توان گفت که ازدواج مسئله ای چند فاکتوری است و چند عامل در آن دخیل هستند که یکی از آنها سن طرفین است.

اثراتی که اختلاف سنی می تواند در زندگی مشترک داشته باشد:

1) عدم درک صحیح و متقابل به خاطر بودن در دنیاهای متفاوت

2) به خاطر بودن در مراحل رشدی متفاوت می توانید سرگرمی و تفریحات متفاوتی داشته باشید که در آینده می تواند در زندگی مشترکتان اثرگذار باشد.

3) طرز نگرش و بینش متفاوت طرفین به مسائلی که در زندگی رخ می دهد.

اگرچه نمی توان درباره عدد دقيق فاصله سني زوجين و نقش آن در موفقيت و شکست زندگي زناشويی قانون يکساني براي همه افراد صادر کرد اما تناسب سني از جمله عوامل مهم در ازدواج است که بي توجهی به آن، زمينه ساز برخی مسائل در زندگی زناشويی خواهد شد. این تفاوت زمانی قابل چشم پوشی است که به طور کلی دو نفر آمادگی ورود به بحث ازدواج را داشته باشند و مناسب یکدیگر نیز باشند .

تفاوت سنی فاکتوری نیست که به تنهایی تاثیر بگذارد؛ به این معنی که خودِ تفاوت سنی منجر به تفاوت هایی در دیدگاه، سبک زندگی، معنای زندگی برای شما و... می شود. بنابراین نوع نگاه شما مهم هست و اینکه کیستی شما دو نفر و دلیل ازدواج هر یک از شما چیست.

بسته به این که خانم و آقا در کدام دهه از زندگی شان به ازدواجی با فاصله سنی زیاد «بله» می گویند، میزان مخاطراتی که شکاف سنی ایجاد می کند، کم یا زیاد می شود. تفاوت سنی زیاد در ازدواج هایی که طرفین خصوصا دخترخانم از نظر سنی به نوعی ثبات و پختگی عاطفی، هیجانی، شخصیتی، اخلاقی و جسمی رسیده باشد و بتواند روی خط ثابتی از مدیریت هیجانی حرکت کند به مراتب ریسک کمتری را در پی دارد. اما در هر حال ازدواج با فردی با اختلاف سنی بیش از یک دهه معمولا از ریسک زیادی برخوردار است.

وقتی که فاصله سنی بین زن و شوهر زیاد باشد، هر یک در دوره ای از زندگانی به سر می برند که به لحاظ قوت و توان با همسر خود تفاوتهای عمده دارند. و گاه این خستگی و انفعال از طرف همسر جوان به خوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار نمی گیرد و به حساب کم کاری گذاشته می شود.


توجه بفرمایید:

  • 14 سال اختلاف سنی نشان از تفاوت هایی است که به لحاظ هیجانی تجربه می کنید. شما در 30 سالگی و ایشان در 44 سالگی به لحاظ تجربه هیجانات تفاوت هایی باهم خواهید داشت. اطلاعات لازم و آمادگی پذیرش این تفاوتها را دارید؟
  • خوبست که معیارهای شخصی خودتان را چک بفرمایید. ترجیح می دهید فردی که می خواهید به عنوان همسر انتخاب نمایید چه شرایطی داشته باشد؟
  • آیا ایشان به لحاظ فیزیکی برای شما مقبولیت دارند؟
  • اگر به ایشان علاقمند هستید دلیل این علاقمندی را چه می دانید؟ (بسیار کمک کننده است که بتوانید تصمیم درست بگیرید).
  • آیا توقع تان و انتظارات مردی در44 سالگی را می توانید درک نمایید؟
  • نظر ایشان در مورد بچه داشتن چیست؟ آیا ایشان حوصله پدر شدن را دارند؟
  • ایشان در44سالگی آیا امکان همراهی کردن شما را در سن 30 سالگی همراه با داشتن هیجانات متفاوت و دغدغه های متفاوت تر از دنیای خودشان را دارند؟
  • درست است که شما به عنوان یک دخترخانم 30 ساله دوره هیجانهای نوجوانی را پشت سر گذاشته اید ولی فاصله سنی شما دو دوره رشدی متفاوت ایجاد کرده. دورنمای زندگی با ایشان را برای خود چگونه تخمین می زنید؟
  • دختری در سن 30 سالگی که تحصیلکرده و داراری دستاورد است، اگرچه حتماً پختگی های فکری زیادی دارد ولی هیجانات زیادی هم به لحاظ بازه سنی اش خواهد داشت. اما یک پسر در سن 44 سالگی بیشتر کار، مطالعه و تفکر و خلوت را می پسندد. آقا در مرحله ای می باشد که دیدگاهش براساس احتیاط و تجربه است که این اختلافاتی که به لحاظ شرایط سنی وجود دارد می تواند در زندگی مشترک اثرگذار باشد.


چک کردن موارد فوق می تواند به تصمیم گیری بهتر به شما کمک نماید. این مسائل از این جهت خدمت تان عرض شد تا با آگاه شدن نسبت به شرایطی که پیش روی شماست دست به تصمیم گیری بزنید. موفق باشید.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
ازدواج بدون شکست نوشته ویلیام گلاسر

معرفی درس
ازدواج مثبت
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه