سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

تفاوت سطح تحصيلات چقدر در آينده ممكن است مشكل ساز شود؟

پرسش

تاریخ ثبت : 11 اردیبهشت 1398
586  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
باسلام من پزشكى ٢٦ ساله هستم و به تازگى تخصص قبول شدم. ولى قبل از قبول شدنم در محلى كه كار ميكردم متوجه شدم كه يكى از همكاران كه تحصيلاتشون كارشناسى هست، از من خوشش مياد، كم كم از جانب ايشون يك رابطه عاطفى و دوستى برقرار شد كه يك سال و نيم هست كه ادامه داره الان ايشون قصد ازدواج و آشنايي بيشتر داره، و اينجورى كه من شناختم، بسيار فرد متعهد و صادقی است و همه ی آيتم هاى خوب از نظر درآمد مالى و اخلاقيات و غيره رو دارند، و اينكه مطمئن هستم اگر پزشك بود تا الان جواب مثبت ميدادم. حالا تنها مسئله، تفاوت تحصيلات هست و اينكه واقعا سردرگم هستم كه اين تفاوت تحصيلات چقدر ممكنه مشكل ساز باشه؟ و شك ميكنم و نميدونم اگر جواب منفى بدم آيا بعدا ميتونم فردى تحصيل كرده در حد خودم با ويژگى هاى مثبت ايشون رو پيدا كنم يا نه؟

مهمترین سوال :
مسئله مهمى ك ميخوام بدونم اين هست ك تفاوت سطح تحصيلات بين دو نفر و حتى خانواده ها چقدر ميتونه در تشكيل زندگى مهم باشه؟ و بعدها چقدر ممكنه مشكل ساز بشه؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
07 دی 1398 ساعت 14:02

درود بر شما

نامه تان را خواندم. دغدغه های شما قابل درک است. چون ازدواج تصمیم بسیار مهمی است که قدرت تأثیر گذاری بر سایر ابعاد زندگی را هم دارد و بنابراین باید با دقت و تفکر کافی صورت بگیرد.

همسرگزینی یک مسئله چند فاکتوری است و سطح تحصیلات، یکی از این فاکتورهاست. تفاوت تحصیلی اگر سبب تفاوت در نگرش ها، سبک زندگی، معاشرتها، تصمیم گیری ها و در کل، نحوه زندگی کردن افراد با هم نشود، و همچنین اگر سایر تناسبها برقرار باشد نمی تواند مشکل محسوب شود. در نظر داشته باشید که هیچ دو نفری را نمی توان یافت که مانند هم باشند. در ازدواج، اگر حداقلهای خود را در فردی دیدید و برایتان مطلوب بود می توانید ادامه دهید.


شما لازمست موارد زیر را چک کنید:

  1. تناسب فرهنگی، اقتصادی و مالی، اجتماعی
  2. نحوه ی ارتباطات درون خانوادگی
  3. باورهای مذهبی و میزان شباهت تان
  4. هوش شخصی و هیجانی: عواطف خود را آیا نشان می دهد؟ چگونه نشان می دهد؟ در عصبانیت چه می کند؟ اهل تلافی هست یا نه؟ اگر در ناراحتی سکوت کرد ناشی از انتقام گیری است یا فاصله میگیرد تا عصبانیتش را کنترل کند؟
  5. علایق و سلیقه فردی
  6. مدل خرج کردن، مدل معاشرتها
  7. نحوه ی کنار آمدن با تفاوتها: اگر سر موضوعی نظرمون فرق داشت چکار باید بکنیم؟
  8. رویاهای مشترک: خیلی مهم است که دو نفر، از نظر رویاهای دو نفره هم فرکانس باشند


در صورتی که این تناسبها به همراه مطلوبیت فیزیکی ایشان برای شما برقرار بود مسئله تحصیلات را بررسی کنید. یعنی صادقانه و بدون هیچ تعارفی چک کنید که:

  • داشتن همسری با تحصیلاتی شبیه به خودتان، در چه جایگاهی از اولویت برای شماست؟
  • تحصیلات خانواده شما و ایشان چقدر تفاوت دارد؟
  • آیا این میزان تفاوت، دو مدل زندگی کاملاً مجزا و حتی در تضاد با هم ایجاد کرده؟
  • نظام ارزشی شما و ایشان تحت تأثیر این تفاوت تحصیلی قرار می گیرد یا خیر؟


با توجه به اینکه هیچکس کامل نیست و رضایت ما براساس شبیه بودن یک فرد به اولویتهای مهم ما تعیین می شود، چک کردن این موارد به شما کمک خواهد کرد تصمیمی بگیرید که در مقایسه نسبت فایده به هزینه، بیشترین میزان رضایت خاطرتان تأمین گردد. موفق باشید.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه