سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چگونه رفتار کنم تا فرد مورد علاقه من ابراز علاقه کند.

پرسش

تاریخ ثبت : 13 اردیبهشت 1398
609  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من تا قبل دانشگاه تقریبا خیلی ارتباط زیادی با پسر ها نداشتم؛ اما بعد از قبولی در دانشگاه ارتباطات من بسیار گسترده شد، اما دائما یک الگوی تکراری در روابط عاطفی من تکرار میشود که این مسئله من را نگران و ناامید کرده است، من نیز مانند همه ی افراد نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن دارم. و تا به حال افراد بسیار زیادی وارد زندگی من شده اند که با من بسیار مهربان بوده اند و توجهات ویژه ای داشته اند که من خودم حس میکنم که از من خوششان می آید و وقتی با دیگران نیز این مسئله را در میان میگذارم آنها هم تایید میکنند. رفتارهایی مانند توجه و حمایت، دعوت به بیرون رفتن و مهربان بودن و خوش برخورد بودن. اما این روابط من بیشتر از این حد مشخصی پیشرفت نمیکند، یعنی آنها در همین سطح می مانند و خواستار برقراری رابطه عاطفی نمیباشند، طوریکه این ابهام پیش می آید که خب چرا آنها به طور ویژه ای با من مهربان هستند؟ و این رفتارها را با همه نمیکنند و از طرفی چرا خواستار برقراری ارتباط نیستند. اکنون که سال آخر کارشناسی را میگذرانم، تا به حال کسی در دانشگاه به من ابراز علاقه مستقیم نکرده. و خواستگارهای من همه با واسطه و سنتی بودند.

مهمترین سوال :
با توجه به همه این مسائل آیا مشکلی در روابط اجتماعی من وجود دارد که آنها پیش قدم نمیشوند؟ چون آنهایی هم که از من خوششان آمده که کلا 3 یا 4 مورد بوده، به صورت معرفی و مجازی بوده و حضوراً من را ندیده اند. یعنی خودم خواستار ادامه آشنایی نشدم. بنا به دلایل و شرایط خودم، این ترس در من به وجود آمده که وقتی هم من را حضوراً ببینند منصرف شوند. با این اوصاف من چگونه میتوانم وارد رابطه عاطفی بشوم؟ من خیلی احساس تنهایی میکنم و از طرفی کسی خواستار رابطه عاطفی نمیشود، از نظر ظاهری هم مشکلی ندارم و اخلاقی هم تقریبا انسان درونگرایی هستم. اما به قدر کافی ارتباط برقرار میکنم. گاهی به طور ناخوداگاه به آنها بی اعتنایی میکنم چون اعتقادم بر این است که نباید خودم را در دسترس قرار دهم و اینکه گاهی ترس از صمیمیت دارم، آن هم به علت اینکه خانواده سخت گیری دارم که مخالف برقراری رابطه اند. اما خودم این عقیده را ندارم. و آخرین نکته هم اینکه واقعا نمیدانم چگونه رفتار کنم که به اصطلاح جلف به نظر نرسم. جذابیتم را بروز بدهم. چون میترسم این رفتارهای من بد جلوه کنند.
با تشکر

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
07 دی 1398 ساعت 12:24

باسلام واحترام

درنامه تان شما یکی از نیازهای مهم هر انسانی یعنی دوست داشتن ودوست داشته شدن را مطرح کردید ، نیازی که بواسطه آن امنیت و احساس ارزشمندی در انسان تقویت میشود.

عواملی که ممکن است در این مسئله دخیل باشند را خدمتتان ارائه میکنم وشما میتوانید با بررسی آنها ببینید کدامیک در مورد شما مصداق دارد .

۱) اینکه تا کنون نتوانسته اید ارتباط عاطفی پایداری داشته باشید شاید به دلیل مدل والگویی است که در شما وجود دارد یعنی الگوی « دختر خوب» که این الگو سبب شده است شما به خود برای دوری از اینکه دیگران درباره شما قضاوت بدی نداشته باشند بسیاری از کارهایی که برای ایجاد یک رابطه درست لازم است را انجام نمیدهد.که در ادامه پاسخ به چند نمونه از این موارد اشاره میشود.

۲) همانطور که فرمودید شما فردی درونگرا هستید .احتمالا برقراری ارتباط با دیگران برایتان خیلی راحت نیست ، این در حالیست که برای برقراری ارتباط و دیده شدن نیاز است که تاحدی از محدوده امن خود فاصله بگیرید وبتوانید کمی از خودتان، ویژگی ها ومهارتهایتان بگویید.

۳))نکته دیگرکه به آن اشاره کردید این است  که در پس چهره مهربان وجذاب شما دختری پنهان شده است که با نادیده گرفتن پسران این پیام را که « شما اصلا برایم مهم نیستید» را انتقال می دهد.

۴) احتمال دیگر اینست که ارتباطات شما هرچند محدود شاید به گونه ایست که رفتار شما شبیه یک خواهر است واین میتواند مانع شهامت پیشنهاد از جانب یک آقا برای ابراز علاقه یا ارتباط شود.

۵)در نهایت احتمال دیگر به کاهش عزت نفس مربوط میشود ، چرا که زمانیکه شخصی برای خودش احترام قائل شود برای دیگران نیز ارزشمند ودوستداشتنی است.

همنین باید به چند نکته دراین زمینه توجه فرمایید، یکی اینکه نمیشود شما خواهان ارتباط عاطفی باشید وازترس خانواده اصول یک ارتباط عاطفی درست را رعایت نکنید.

داشتن یک ارتباط نیازمند مهارت ارتباطی موثر است که به چند مورد آن اشاره میشود.

روابطموثریعنیبالابردنکیفیترابطه،کهامریمهمدرزندگیشخصیواجتماعیمحسوبمیشودازطریقادبونزاکتوتواضع،مهربانیوتوجه،صداقت،احساستعهدوخوشقولبودنمیتوانیمپشتوانهعاطفیمعتبریبرایروابطخودایجادکنیم. ازششراهمیتوانکیفیتهررابطهایرااعتباربخشید. 

اینششطریقعبارتنداز:

١.مهربانیهایسادهکوچکتشکروقدردانیواحوالپرسیوتحسینونزاکتوادب.

٢.صداقت: بههمینسادگی،کافیاستانسانصادقیباشید.

٣. تصریحوتشریحتوقعات( شفافیت در رابطه): یامدیریتانتظارات.

٤.وفاداری:فرضکنیدهمکارهستیموداریمدربارهسرپرستخودحرفمیزنیمومنپشتسراوبدگوییمیکنم. آیااینفکربرایتانپیشنخواهدامدکهدرغیابشمانیزهمینکارراخواهمکردکسانیکهنسبتبهغایبانوفادارند،بهحاضراننیزوفادارخواهندبود.

٥.تمامیتوجودیعنیحستعهدنسبتبهاصول،انطباقاندیشهوگفتار،باقصدوعملوتوجهمدامبهاستحکاممنشخویشودرنظرگرفتنهمهجنبههایروابطخود.

٦.صمیمانهپوزشبطلبیدهرگاهیکیازپنجموردبالارارعایتنکردید،بیاموزیدبهاشتباهخوداقراروعذرخواهیکنید.

در نهایت توجه داشته باشید ترس از تنهایی دلیل اصلا منطقی برای برقراری ارتباط نیست ،بنابراین لازم است در این زمینه علت وچرایی ارتباطتان را بررسی کنید، وتفکرات اشتباه مانند بی اعتنایی کردن به طرف مقابل به دلیل اینکه میخواهید در دسترس نباشیدرا اصلاح فرمایید چرا که مقوله همیشه در دسترس نبودن با نحوه برقراری ارتباط موفق متفاوت است.همچنین سعی کنید در رابطه ،خودتان باشید وبرای طرف مقابلتان نقش بازی نکنید.

باسپاس از اعتمادتان

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
پیام ها

معرفی درس
20+40 نکته نبوغ عاطفی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه