سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

فوبيا از پرواز با هواپيما

پرسش

تاریخ ثبت : 19 اردیبهشت 1398
513  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام!
همسرم ٤٦ سالش هست و با اين كه عاشق هواپيما هست و سالهاست در فرودگاه در ارتباط مستقيم با هواپيما هست، متاسفانه فوبيا پرواز و هواپيمای كوچك داره. برادر بزرگش هم همين فوبيا رو داره و من احساس ميكنم مكالمات اين دو حال همسر من رو تشديد كرده. الان ديگه از سفر طفره ميره و براش خيلي سخته و وقتي بهش فكر ميكنه همش گريه ميكنه و اضطراب خيلي شديد داره. ميشه كمكم كنيد . من واقعاً كم آوردم
ميخوام اشاره كنم كه اين ٤ ماه اخير هم خيلي دوره سختي براي هر دو ما بوده و مشكلات ريادي رو تو رابطه عاطفي مون بخاطره خانواده همسرم و بخصوص حال بد من كه از چشم برادر شوهرم اين مشكلات همسرم رو ميبينم داشتيم. البتّه تشديد حال همسرم مال قبل از اين بحران و چهار ماه اخير بوده. ممنون ميشم راهنماييم كنيد.
ممنونم

مهمترین سوال :
من چطور به همسرم ميتونم كمك كنم و خودش چكار بايد انجام بده؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
11 دی 1398 ساعت 13:49

سلام دوست گرامی

وقت شما بخیر


فوبیا به معنای ترس های افراطی، نامتناسب و مداوم نسبت به یک شی یا وضعیتی خاصه. یکی از عوامل تداوم بخش این ترس ها ، اجتناب های مکرر از موقعیت هایی ست که در گذشته موجب هراس در فرد شده است. اجتناب و فاصله گرفتن ، موقتا نگرانی و اضطراب را کاهش میدهد؛ با این حال در میان مدت ، موجب تکرار تجربه شدید هراس و تشدید این فکر در فرد می شود که نمی تواند این مواجهه را تجربه نماید. در واقع باور مرکزی ناکارامد :  من نمی توانم یا من آسیب پذیرم در او شکل گرفته و تقویت می گردد.  بنابراین به هرمیزان این اجتناب تکرار شود علائم روانشناختی و بدنی هراس ها ، در طول زمان فراگیرتر و پایدارتر شده و باور ناتوانی فرد را تداوم می دهد.


طبیعتا یک عامل مشخص برای بررسی و توضیح فوبیای پرواز وجود ندارد و عوامل متعددی می‎توانند در آن موثر باشند؛ به عنوان مثال تجربه ناگوار پرواز در گذشته ، شنیدن مکرر اخبار مربوط به سقوط هواپیما( ایجاد اثر بیزاری، به واسطه مجاورت شغلی شان با این مساله) ، یا هراس از بودن در مکان های بسته ( با توجه به اینکه اشاره داشتید از هواپیماهای کوچک، هراس بیشتری دارد) برخی از عواملی ست که می تواند هراس از پرواز و هواپیما را در وی توضیح دهد.


یکی از شیوه های موثر در این راه، کمک گرفتن از متخصص رواندرمانگر در حیط اختلالات اضطرابی ست. با توجه به توضیحات موجود در متن ، و شدت برخی علائم روانشناختی ناشی از این نگرانی ها در ایشان، که عملکرد فردی و بین فردی شان را نیز مختل کرده است؛  ابتدا توصیه می شود به روانپزشک مراجعه نمایند تا ضمن کاهش شدت این نشانه ها، در ادامه و بصورت همزمان  از یک روانشناس بالینی نیز در این راه کمک بگیرید.



با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری


معرفی کتاب
وقتی اضطراب حمله می کند/دیوید برنز/انتشارات ذهن آویز

توصیه های پیشنهادی
فوبیا به معنای ترس های افراطی و نامتناسب با منشا ترس است. لذا اجتناب موجب تشدید این احساسات می شود. لذا مواجهه تدریجی بصورت تجسمی و واقعی و همزمان انجام تمرین های منظم تنفس به تدریج در کاهش شدت نشانه ها موثر است.
مراجعه به روانپزشک
مراجعه به رواندرمانگر در حیطه اختلالات اضطرابی
مطالعه کتاب پیشنهادی در خصوص اضطراب
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه