سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

مهریه یا حقوق برابر

پرسش

تاریخ ثبت : 27 اردیبهشت 1398
593  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من یک سوال برایم همیشه مطرح است. مهریه بهتر است یا حقوق برابر؟ خودم معتقدم مهریه اصلا ارزشی ندارد اما خانواده ها این را نمیپذیرند. در حالی که حقوق برابر داشتن خودش منجر به یک آرامش روانی میشود. پارتنر عاطفی من میگوید مهریه یعنی خریدن زن و نفقه هم یعنی پرداخت ماهانه ی یک حقوق به او و من با توجه به آنچه در حقوق زن، پس از ازدواج و حتی زمان طلاق مطالعه کرده ام چیزی واقعا به نفع زن در وجود مهریه نمیبینم. و به دلیل مرد سالارانه بودن قوانین، زن حتی مهریه هم داشته باشد واقعا ارزش انسانی در بسیاری از جاها در زندگی بعد از عقد ندارد و واقعا انگار قانون میگوید مرد به واسطه ی مهریه و نفقه زن را خریده، به همین جهت تمام حقوق از آن مرد هست. سوال من این است مهریه واقعا چه ارزشی برای زن در زندگی دارد؟ آیا مهریه بخواهم یا حقوق برابر؟ چون پارتنر من میگوید مهریه اگر داشته باشی آن حقوق را نمیدهم.

مهمترین سوال :
من ارزش مهریه را برای زن درک نمیکنم. من داشتن حقوقی مانند حق طلاق، حق مسکن، حق تحصیل، حق خروج از کشور، حق حضانت را ارزشمندتر از مهریه میدانم. ایا درست فکر میکنم یا غلط؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
25 آذر 1398 ساعت 23:12

باسلام واحترام

باتوجه به سوال شما توجه به برخی موارد میتواند ذهن شما را روشن کند.ابتدافلسفه مهریه است.مهریهتجلىفطرتوطبیعتاست،هدیهدادنبهمحبوببهعنواناظهارمحبتونشاندادنعلاقه،امرىفطرىوطبیعىاستكهمعمولاازسوىكسىكهپیشقدممىشودوطالبویاخواستگاراستارایهمىگردداینامرحتىدرمیانبسیارىازموجوداترایجاستمثلامسألهاىكهبهتازگىكشفشدهایناستكهزاغچهنوپسازبازدیدآشیانههاىموردنظربهاتفاقهمسرآیندهاشبهاویکحشرههدیهمىكند.به عبارتیفلسفهوجودیمهریهایناستکه،آقابادادنهدیهایبهخانم،صداقتخودرانسبتبهدوستداشتناواثباتمیکند. یکی ازنکاتمهمی که درارزیابینظام حقوقی نادیدهگرفتهمیشود،ایناستکه قواعدومقرراتحقوقی برای تنظیمروابطاجتماعی است ونهبه منظورارزشگذاری.

اماتصورعدهایاززنانجامعهنسبتبهمهریهحقوقی،ابزاری،چشموهمچشمیوازرویبیاعتمادیاست.

درکل مهریهبهعنوانیکمکانیسم تعادل بخشدرخانوادهوجودداردومهریهکلانومهریهناچیزهردوباعثعدمتعادلخانوادهمیشودوآسیب‌هاییرادرزندگیفراهممی‌کندهردوتعادلرابهنفعیکیازهمسرانبرهممیزندیکیبهنفعزنودیگریبهنفعمرد.

پروفسور«ریک» ،روانشناسمشهورآمریکاییکهسالیاندرازبه جستوجودراحوالزنومردپرداختهونتایجیرابهدستآوردهاست،میگوید: «دنیایمردبادنیایزنبهکلیفرقمیکند.پس حقوق متفاوتی نیز دارند واین اصلا مغایر با عدالت نیست. اگرزننمیتواندمانندمردفکرکندیاعملنماید،ازاینرواست. . . . زنومردجسمهایمتفاوتدارند. علاوهبراین،احساسایندوموجود،هیچوقتمثلهمنخواهدبودوهیچگاهیکجوردرمقابلحوادثواتفاقات،عکسالعملنشاننمیدهند.زنومردبنابهمقتضیاتجنسیرسمیخود،بهطورمتفاوتعملمیکنندودرستمثلدوستاره،رویدومدارمختلفحرکتمیکنندآنهامیتوانندهمدیگررابفهمندومکملیکدیگرباشند; ولیهیچگاهیکینمیشوندوبههمیندلیلاستکهزنومردمیتوانندباهمزندگیکنند،عاشقیکدیگرشوندوازصفاتواخلاقیکدیگرخستهوناراحتنشوند.بنابرای واکنشهای متفاوتی در برابر اتفاقات داشته باشند.

همین طور در نطر داشته باشید 

باید بدانید که دو جا آدم‌ها هر چقدر هم در نقاب‌زدن و نقش بازی کردن ماهر باشند، ماهیت واقعی خود را  نشان مي دهند؛ یکی در زمان استرس و یکی در زمانی که منافع مشترک مطرح است.

 اگر این دو نکته را بدانیم، در دوران آشنايي ، نامزدی و عقد احتمال آسیب، بسیار کمتر می‌شود. 

برای روشن شدن این مساله مثالی می‌زنم؛ گاهی می‌گوییم فردی قوی است و اعتماد به نفس زیادی دارد ولی در زمان امتحانی مثل رانندگی، می‌بینیم آنچنان خود را می‌بازد و ضعف نشان می‌دهد که غیرقابل باور است. در این صورت می‌توانیم بفهمیم واقعا آنچه وانمود می‌کند، نیست یا گاهی می‌بینیم آقایی خود را بسیار عاشق‌پیشه نشان می‌دهد و مدام ابراز احساسات می‌کند اما وقتی صحبت از تعیین مهریه معقول یا واگذاری حق طلاق و... می‌شود، رابطه را دچار تنش میکند یا دست به توجیهات غیر منطقی میزند.

شما میتوانید مهریه ای معقول داشته باشید و اگر کمی در رابطه با حقوق خود واقف باشید وشروط ضمن عقد را مطالعه فرماییدمیتوانید بر سر  آنها با طرف مقابلتان به توافق برسید.مثلا شروط ضمن عقد، حق مسکن،حق طلاق،حق خروج از کشور،حق ادامه تحصیل واشتغال و...است.

در نهایت تصمیم با شماست که برای شما چه چیز ارزشمندتر است .

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی درس
20+40 نکته نبوغ عاطفی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه