سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

مواجه شدن با فرد کینه ای و دوروغگو

پرسش

تاریخ ثبت : 09 خرداد 1398
610  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام و وقت بخیر
من در محل کار قبلی بسیار موفق بودم و محبوب اما متاسفانه تازه کار. اما متاسفانه همکاری داشتم که بعد از انتقاد از همکار دیگه ای پیش مدیر اون کار رو از طرف من عنوان کرد و وقتی اعتراض کردم و حتی از مدیر پرسیدم که شما این حرف زو زدین و انکار کردن، باز وضعیت خراب و خراب تر شد پشت سرم می گفت که فلانی با من بد حرف زده و ..... و با وجود اینکه حتی بعد از اون دیگه سکوت کردم باز هم بدتر و بدتر کرد. نهایتا لوازم دفتر رو بر می داشت و به اسم من تمام می کرد و چون سابقه کاری کمتری داشتم بقیه هم صحبت های اون رو قبول می کردن.
نهایتا من از اون کار بیرون اومدم اما بدون اینکه از اون آدم بخوام عذرخواهی یا خداحافظی کنم.
و همین هم می دونم که اون رو می ترسونه و فکر می کنه که مثل خودش الان دارم جار می زنم که فلانی فلان کارها رو کرده.
مشکل اونجاس که از مواجه شدن با اون آدم در مکان های عمومی واهمه دارم. همه اش می ترسم که اون رو ی جایی ببینم و بیرون رفتن هام رو محدود کردم.
متاسفانه همش فکر می کنم ک اگه مثلا توی ی فروشگاه باهاش روبرو بشم یکی از اجناس رو بر می داره و گردن من می اندازه

مهمترین سوال :
ممنون میشم بفرمایید با همچین آدمایی چطور باید روبرو شد
اگه حس کنه ترسیدم بدتر میکنه
و اگرهم نه باز هم ممکنه به خاطر حس برتری جویی و حذف من بد کنه

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
13 آذر 1398 ساعت 13:59

بانوی گرامی سلام

با توجه به نامه شما اینطور فهمیدم که در واقع به نوعی شما مورد سو استفاده رفتاری قرار گرفته اید و ناامنی و احساس ترس را تجربه کرده اید . گفتگویی که در جهت شفاف سازی ماجرا هم از جانب شما که صورت گرفته ، موثر واقع نشده است. و البته  جزییاتی از ماجرا و نحوه برخورد و حل مسئله شما در دست نیز نداریم، با این حال بعد از اینکه گفتگو بی نتیجه مانده است رفتار مقابله ای شما سکوت شده است که در واقع این امر باز به تداوم مشکل دامن زده است. و نهایتا شما آن محیط،را ترک کرده اید.

به نظر می رسد که شما با بی عدالتی در آن محیط،مواجه شدید و مسئله حل نشده یا باز نشده با حذف صورت مسئله به ظاهر خاتمه یافته است. اگر چه شاید در آن محیط برخورد جراتمندانه شما باز هم منجر به تغییر نتیجه نمیشد و باز هم دیگران ایشان را به واسطه شناخت بیشتر حرفشان را ملاک قرار می دادند، با این حال در مقابل این افراد شما با برخورد جراتمند، دفاع از حقوق خود، بیان صریح مسائل از عزت نفس خودتان مراقبت می کنید.و این موثرترین رفتاری است که می تواند از شما مقابل چنین افرادی مراقبت کند.

در قدم بعدی سهم اشتباهات خود را در خصوص این فرد بررسی کنید، ببینید آیا جایی اعتماد یا اعتبار بیش از حد به ایشان داده اید؟

آیا جایی سکوت نا بجا داشته اید؟ 

با پیدا کردن سهم خودتان در آن اشتباه می توانید از تکرار مجدد در مقابل این فرد در صورت مواجهه یا اشخاصی از این دست از تکرار این تجربه پیشگیری کنید.

و اینکه چون ایشان در شرکت شما را مورد سواستفاده قرار داده اند پس هر کجای دیگر که با ایشان مواجه شوید بناست این اتفاق تکرار شود، در واقع خطای شناختی تعمیم افراطی است. و شما با یک بررسی منطقی و البته در کنارش پذیرش احساس ناامنی که از این اتفاق تجربه کرده اید، جلوی تداوم آن را می توانید بگیرید. تقویت عزت نفستان و احساس ارزشمندیتان به شما کمک می کند که امنیت درونیتان را تقویت کنید. 


با تشکر از اعتماد شما

مونا گوشه

خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه