سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چگونه گذشته ى غيراخلاقى همسرم را فراموش كنم و بى اعتمادى و تاثيرات آن را حل كنم؟

پرسش

تاریخ ثبت : 17 خرداد 1398
795  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
باشناخت بسيار محدود، بعد از دوهفته آشنايى، با همسرم عقد كرديم، پس از عقد او شروع به بيان خاطراتى كرد كه متوجه شدم روابط جنسى و غيراخلاقى نا متعارفى رو دقيقا تا ده روز قبل از آشنايى با من ، به مدت سه ماه داشته،
از نظر تحصيلات و ادبيات و روابط و دوستان بسيار متفاوت هستيم، من هرگز مثه ايشون آدم پر رابطه و با روابط غيراخلاقى نامتعارف نبودم.
بعد از گذشت از ٥ ماه از عقد من رفتارى مبتنى بر اينكه خيانتى كرده يا همان روند گذشته اش را ادامه داده نديدم و پيام هاى گوشى مربوط به گذشته رو خوندم تا متوجه نوع روابطش شدم.او اظهار ميكنه كه آن دوره ى زندگى اشتباه كرده و مربوط به گذشته اش است نه زندگى متاهلى الان.اما مشكل من ذهنيتى هست كه از ايشون دارم و پر از شك و بى اعتمادى و ترس از آينده و تكرار رفتارهاى غيراخلاقى اش در دوران متاهلى دارم. آيا واقعا ميشه فراموش كرد و تصور كرد كه شخصيت و نوع لذت هاى افراد بعد از ازدواج تغيير مى كند؟

مهمترین سوال :
با شك و بى اعتمادى نسبت به همسرم به خاطر دونستن گذشته اش چه كار كنم؟ ترس از تكرار وقايع گذشته اش در زندگى آينده را دارم.

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
21 آبان 1398 ساعت 00:11

باسلام واحترام

با توجه به آنچه شما مطرح فرمودید کنار آمدن با گذشته همسرتان آن هم زمانی که از جزئیات خبردار شده اید ممکن است احساسات دوگانه ای را در شما ایجاد کند. از طرفی مدت زمانی است که با هم عقدکردید، به همسرتان علاقه مند هستید و برای حفظ رابطه تلاش کرده اید، اما از سوی دیگر هجوم افکار مزاحم و آزار دهنده از درون شما را نابود می کند.

اما در این رابطه به چند نکته توجه فرمایید:

در ابتدا که از روابط گذشته همسر خود با خبر شدید پیش خود فکر می کردید که می توانم گذشته او را فراموش کنم. به تدریج متوجه می شوید که نمی توانید از شر این افکار که برایتان ناخوشایند است رها شوید. چنان در این احساسات آزاردهنده غرق می شوید که دیگر شاید از  این رابطه نمی توانید لذت ببرید.

ممکن است این موضوع را به همسرتان نگویید چون نمی خواهید در او احساس گناه ایجاد کنید. در حالی که می دانید که او هم عاشقانه شما را دوست دارد ولی این افکار باعث شود به صورت غیر مستقیم رفتارهایی انجام دهید که باعث ناراحتی او شود. همسرتان که دلیل رفتارهای شما را نمی داند به مرور از شما فاصله می گیرد.

بنابراین راهکار مقابله با این مشکل چیست؟

۱)افراد پس از ازدواج به یکدیگر متعهد می شوند، چیزی که ممکن است قبل از آن کمتر اهمیت داشته باشد. شما در گذشته همسرتان نبودید و او هم تعهدی به شما نداشته است. خیلی کم اتفاق می افتد که افراد بتوانند با اولین کسی که آشنا می شوند ازدواج کنند؛ بنابراین ممکن است همسرتان روابط دیگری را تجربه کرده باشد که لزوما به این معنا نیست که شما را با فرد دیگری مقایسه می کند یا روابط گذشته تهدیدی برای زندگی الان شما باشد.

۲)وقتی در مورد رابطه قبلی همسر خود مطلع شدیدممکن است بخواهید تمام جزئیات را بدانید. پس با جستجو در پیام های گذشته به این جزئیات دست پیدا میکنید.اما چیزی که اهمیت دارد این است که دنبال چه چیزی هستید؟افراد ازدواج می کنند تا به آرامش برسند فکر می کنید دانستن جزئیات چه سودی برایتان خواهد داشت؟ادامه این روند باعث افزایش بحث و جدل، بی اعتمادی، بدبینی و در نهایت به هم خوردن رابطه خودتان می شود.

۳)ازدواج از روی میل و علاقه به این معنی است که او بین تمام انتخاب های خودش، شما را برای ازدواج برگزیده است؛ پس از جایگاه بالایی برای او برخوردار هستید. حتی اگر در گذشته رابطه ای داشته الان با شماست. اگر بتوانید به جای این افکار مزاحم که به شما و همسرتان آسیب می رساند عشق، صمیمیت و احترام را جایگزین کنید؛ باعث می شود که همسرتان نه تنها افسوس گذشته را نخورد بلکه خوشحال باشد که رابطه قبلی سرانجامی نداشته تا بتواند با شما زندگی کند.

۴)به روابط خوبی که می توانید با همسر خود داشته باشید فکر کنید و برای آن برنامه ریزی کنید. به جای افکاری که فقط شما را آزار می دهد روی نکات مثبت همسر خود تمرکز کنید. یک بار دیگر دلیل انتخابتان را چک کنید ، بررسی کنید که چه ویژگیهای در همسرتان وجود داشته است که شما ایشان را انتخاب کرده اید. به جای زندگی در جهنم گذشته، نگاه درست و واقع بینانه ای داشته باشید.یک ذهن بالغ میپذیرد که در رابطه هیچ قطعیتی برای رخ ندادن اتفاق ناخوشایند وجود ندارد اما با توجه به رعایت اصول درست برقراری رابطه از میزان احتمال هر اتفاق منفی به شدت کم میشود بنابراین به جای تمرکز بر گذشته وکنکاش آن فراگیری مهارت ارتباطی وکنترل افکار منفی به شیوه شناختی رفتاری میتواند به شما کمک کند.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
۵۴ دام در روابطه بین زن وشوهر،انتشارات نسل نو اندیش

معرفی درس
20+40 نکته نبوغ عاطفی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه