سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

برای تصمیم گیری ازدواج مردد هستم و نمیدونم چطور با محدودیتهام کنار بیام

پرسش

تاریخ ثبت : 22 خرداد 1398
739  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
پسری 32 ساله در یک خانواده روستایی نسبتا مذهبی و فقیرهستم. لیسانس و فوق رو از شریف و تهران گرفتم. ظاهرنسبتا خوبی دارم که همیشه مورد تایید دیگران بوده. دردوره تحصیل پیشنهادها، موقعیت ها و دخترخانم های خوبی وجود داشت اما چون مساله اختلاف طبقاتی باعث می شد روابط از دوستی ساده فراتر نرود وارد رابطه جدی نشدم. از طرفی پایین بودن سن ازدواج خانم ها در محل تولدم (13 تا18 سال!)باعث شده تا شانسی برای ازدواج در روستای محل تولدم که سازگاری مالی و فرهنگی با خانواده ام دارند، نداشته باشم (به این ترتیب بخش بزرگی از محدوده مانور خانواده ام کاملا محدود شد). الان کارمند بخش دولتی هستم اما برای فراهم کردن شرایط مناسب مالی راه درازی در پیش دارم و خانواده امکان حمایت مالی ندارند. چون در محیط کارم خانم ها حضور ندارند برخلاف گذشته امکان آشنایی خیلی کمی دارم و منتظر معرفی حلقه دوستان هستم که نتیجه بخش نبوده! پارسال از پیگیری خواستگاری دختری (از طبقه متوسط شهری ) که دوست داشتم به دلیل تفاوت های فرهنگی خانواده ها و مسایل اقتصادی دست کشیدم و ایشون ازدواج کرد، اما هنوز خودم رو به خاطر فرصت سوزی سرزنش میکنم!

مهمترین سوال :
مدتی هست که با خانمی از خانواده ای با اصالت روستایی، بسیار قابل اعتماد و مودب که کارمندی موفق و باانگیزه هستن، آشنا شده ام.بسیاری از کمبودها در زندگی من مسایل عادی برای ایشون ان و میشه روی همکاری و کمک ایشون حساب کرد. با وجود انطباق فرهنگی و اعتقادی عالی خانواده ها و علاقه ایشان و خانواده شان اما احساس می کنم ناخواسته این انتخاب را برای شروع بی درد سر زندگی و کم بودن ریسک و کاهش فشار مالی انجام می دهم. هیجان چندانی برای ملاقات با این خانم ندارم یا دست کم احساسی مشابه مورد قبل سراغم نیامده. با این حال خانواده دایم گوشزد می کنن که زمان برای ازدواج دلخواه من به پایان رسیده و باید سطح انتظاراتم را پایین بیاورم و یک ازدواج منطقی برپایه سازگاری و نه هیجان عاطفی (تاکید به اهداف و منافع مشترک در زندگی) داشته باشم چون احتمال زیادی وجود داره که با از دست رفتن این فرصت، هیچووقت نتوانم فرد دیگری را با همین شرایط ملاقات کنم و البته خودم هم اینو بعید نمی دونم. در تصمیم گیری مرددم. احساس تنهایی و ترس از شکست در انتخاب و یا حتی تجرد دایمی دارم. نمیدونم چطور با محدودیتام در انتخاب کنار بیام؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
15 مهر 1398 ساعت 13:49

باسلام واحترام

در اینکه بسیاری از مسائل فرهنگی تاثیر بسزایی در ازدواج دارد شکی نیست اما بهتر است به چند نکته توجه داشته باشید تا بتوانید بهتر مسائل را تحلیل کنید ودر نهایت انتخاب درستی داشته باشید.

نکته اول اینست که اگر از ترس شکست وتجرد به دنبال ازدواج یا کیس مورد نظرتان هستید ، دلیل کاملا اشتباهی است، درست است که شما به دنبال فردی هستید که از هر لحاظ تشابهاتی با شما داشته باشد اما برای یک ازدواج درست تنها تشابه ویا علاق کافی نیست. یکی از اصول ازدواج وجود سلامت روانی طرفین است مورد دیگر وجود بلوغ های ششگانه ازدواج ودیگری هماهنگی وسنخیت شخصیت است. شما باید ابتدا بررسی کنید که ۱) دلیل شما برای ازدواج چیست؟ ۲) معیارها والویت های تان در این امر چیست؟۳) تا چه حد این خانم با معیارهای شما هماهنگی دارند. ضمن اینکه قرار نیست تجربه یک هیجانی که در سابق شما داشته اید عینا تکرار شود . به نظر میرسد شما هنوز درگیر رابطه بی سرانجامتان که سال گذشته رخ داده بود هستید و افسوس میخورید که چرا چنین شد.

پیشنهاد من به شما اینست که به خودتان کمی فرصت دهید وبا عجله واز ترس شکست یا نبودن کیس مناسب تصمیم گیری نفرمایید بلکه ابتدا باید بتوانید فایل ارتباط سابق خود را در ذهنتان برای همیشه ببندید البته منظور فراموشی نیست چرا که فراموشی رخ نخواهد داد ، سپس یکبار با توجه به دستاوردهایتان ومعیارهایتان برای انتخاب بالغانه فکر کنید ومسئله اختلاف طبقاتی را تا این حد برای خودتان نقص ومشکل ندانید . سپس وارد رابطه شوید. همچنین قبل از ازدواج حتما به خانواده همسر دقت کنید،فرزندان عصاره ی خانواده هستند و اختلاف فرهنگی حتما روی آنها تاثیر خواهدداشت.اختلاف فرهنگی رو بااختلاف طبقاتی اشتباه نگیرید.

وقتی یک نفر را برای زندگی مشترک انتخاب میکنیم، باید بدانیم که با این انتخاب، هر دوی ما چندین انتخاب دیگر را با دلایل خود کنار گذاشتیم.
پس با داشتن چرایی درست برای انتخاب کردن و نکردن‌های خود، منتظر نمانیم و این مرحله را عقب نیاندازیم.
باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی

@drshiri



معرفی کتاب
ازدواج بدون شکست

معرفی درس
بسته ازدواج مثبت 360
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه