سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

متناسب نبودن تحصیلات

پرسش

تاریخ ثبت : 23 خرداد 1398
1,075  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
دختری هستم بیست و شش ساله ساکن تهران و لیسانس بیوشیمی دارم از دانشگاه آزاد. با پسری آشنا شدم که سی و پنج سالشه و دکترای فیزیک داره از دانشگاه تهران. ولی خانواده اش ساکن شهرستان هستند. قبلا نامزد داشته که اون خانم هم دکترای فیزیک داشتند و سطح علمی شون بالا بوده. سرکار میرفته و مستقل بوده. ولی متاسفانه اون خانم توی تصادف فوت شدند.
بعد از نامزد سابقش، با من آشنا شده، حالا برای ازدواج با این آقا احساس میکن خیلی تحصیلاتم کمه و نسبت به نامزد قبلی شون من خیلی موقعیت خوبی ندارم. نه سرکار میرم، مستقل نیستم، میترسم مقایسه بشم و توی زندگی با ایشون اذیت بشم. برای زندگی باید برم شهرستان و با خانواده ایشون زندگی کنم.

مهمترین سوال :
دوستش دارم اما نمیدونم چه تصمیمی بگیرم؟ دلم میخواد مجرد بمونم؛ ولی از طرفی هم چون دوستش دارم و ایشون موقعیت خیلی خوبی دارند، نمیخوام جواب رد بدم چون میدونم بعدها به شدت پشیمون میشم. راهنماییم کنید، چطوری با این حسم مقابله کنم؟ احساس میکنم اگه با من ازدواج کنه من باعث سرشکستگی اون میشم.

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
04 مهر 1398 ساعت 09:51

باسلام واحترام

آنچه شما در رابطه با ازدواج وطرف مقابل تان مطرح فرمودید به نظر میرسد بیشتر ناشی از وجود ترسها وخطاهای ذهنی شماست تا تطابق آن با واقعیت.

درست است که در ازدواج باید اصولی رعایت شود مثلا در بسیاری از زمینه ها تشابهاتی وجود داشته باشد اما این بدین معنا نمی باشد که در همه موارد طرفین دقیقا بایکدیگر مشابه باشند. از لحاظ تحصیلات همین حد که درک متقابل وجود داشته باشد کافی است، اما شما به ازدواج وتحصیلات بگونه ای مینگریدکه بیشتر به یک آزمون استخدامی شباهت دارد. لازمه یک ازدواج موفق وجود بلوغ های شش گانه ازدواج( جنسی، اقتصادی، معنوی، شخصیتی، اجتماعی، فرهنگی) و هماهنگی و سنخیت شخصیت و وجود سلامت روانی میباشد. 

ذهن شما ذهنی مقایسه گر است که به جای توجه به ویژگی ها وتوانایی ها ونقاط مثبت ومنفی خود بیشتر به دنبال افکار وتصورات اشتباه وسرشار از خطاست.

بهترین راهکار این است که ابتدا وقبل از هرگونه ذهن خوانی ومقایسه گری و پیش داوری با ایشان صحبت کنید و دلیل انتخاب ایشان را جویا شوید. 

اما نکته ای مهم در نامه تان وجود دارد که به نظر میرسد این مسئله قابلیت بررسی وتامل بیشتر دارد، و آن این است که شما فرمودید تجرد را به تاهل ترجیح میدهید اما فقط به دلیل علاقه تان و ترس از پشیمانی به این رابطه فکر میکنید.  این در حالیست که اولین اصل برای داشتن یک ازدواج درست، وجود دلیل وچرایی منطقی وعقلانی است زیرا تا زمانی که دلیل درستی برای این امر مهم وجود نداشته باشد نمی توان آینده ای را متصور بود که در برابر چالشهای زندگی با صبوری به دنبال راه حل باشید.

در هر صورت به دلیل وجود هیجان وعلاقه زیاد ، بسیاری از مسائل مهم دیده نمیشود. همچنین برای داشتن یک ازدواج درست به چیزهایی فراتر از علاقه نیاز است.

پیشنهاد من به شما این است که اجازه دهید این هیجان وعلاقه کمی فروکاسته شود تا شما بتوانید:

یک - در آن هنگام با دقت بیشتر به تمامی جوانب رابطه توجه فرمایید.

دو - به بحث اختلاف فرهنگی وزندگی در شهر دیگری به درستی فکر کنید.

سه - تمامی تصمیماتتان فقط از سر علاقه وهیجان رابطه نباشد.

چهار - و تا زمانیکه شما و حتی ایشان دلیل عاقلانه و منطقی برای ازدواج ندارید، وارد این مرحله مهم از زندگی نشوید.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
عشق چیست

معرفی درس
بسته ازدواج مثبت 360
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه