سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

عدم جدیت در تصمیم و انتخاب برای رابطه ای که منجر به ازدواج شود

پرسش

تاریخ ثبت : 28 خرداد 1398
760  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
باسلام

من بعد از تجربه ی2 رابطه ی عاطفی که منجر به جدایی شد (با توجه به اینکه طرف های مقابل منو دوست داشتن و تحسین میکردن، اما در رابطه نموندن) در حال حاضر هم مشکل عدم قطعیت و جدیت در تصمیم گیری از جانب افرادی که از من خوششون میاد و به سمت من میان رو احساس میکنم. اکثرا این افراد کسانی هستند که تمایلی به ازدواج ندارند به دلایل مختلف. متاسفانه من فقط سمت همین افرادی که به سمت جدی شدن رابطه نمی روند جذب میشم و مواردی که جدی تر هستند برای من جذابیتی ندارند.
با اینکه تقریبا یکسال هست تصمیم به ایجاد یه رابطه ی هدفمند گرفتم و شروع به کسب یه سری از مهارت های یک آدم متاهل کردم، نمیتونم رابطه ی دلخواهم رو پیدا کنم.

مهمترین سوال :
چرا افراد متزلزل در تصمیم گیری جدی برای آینده، جذب من میشن و بالعکس؟

پاسخ پرسشگر

21 مرداد 1398 ساعت 07:08

باسلام واحترام

با توجه به توضیحات مختصر شما وتجربه دو رابطه عاطفی ناموفق که به نظر می‌رسد بنا به گفته خودتان دچار بی ثباتی بوده میتوان به مسئله سبک دلبستگی اشاره داشت. از آنجاییکه نوع دلبستگی در ایجاد طرحواره ها یا تله های شخصیتی نقش به سزایی دارند بنابراین اگر  دلبستگی از نوع ناایمن باشد ، تله رهاشدگی ایجاد می‌شود. افرادیکه داری تله رهاشدگی هستند به شدت نسبت به طرد وتنهایی حساسند. اگر شما احساس طرد شدگی دائم یا تله رها شدگی دارید، گمان می‌کنید هرچقدر هم اکنون روابط شما خوب به‌نظر می‌رسد اما بالاخره تمام می‌شود، یا طرف مقابل شما عاشق فرد دیگری می‌شود یا بر اثر حادثه‌ای می‌میرد، یا طلاق می‌گیرد و یا …. نمی‌دانید چرا معمولاً تنها کسانی که شما به آنها احساسی ندارید به شما علاقمند می‌شوند و کسانی را که دوست دارید به شما علاقه‌ای ندارند و هرچقدر بیشتر تلاش می‌کنید تا به آنها نزدیک شوید آنها بیشتر به شما بی‌توجه می‌شوند.افرادی که احساس طرد شدگی دارند در زندگی عاطفی خود نیز بیشترین سکانداری از جانب تله را شاهد هستند.آنها در درجه اول با افرادی در رابطه قرار می‌گیرند که احساس طرد شدگی را در آنها تحریک می کنند. افراد طرد کننده حرفه‌ای که منجر به تجربه از دست دادن‌های مکرر در آنها می‌شود. از سویی، نسبت به بی‌توجهی پارتنرشان عذاب می‌کشند و از سویی دیگر نمی‌توانند او را رها کنند. نوعی رابطه حب و کین دارند. و نکته‌ای که خود به آن آگاه نیستند این است که همین بی‌توجهی ،آنها را در رابطه نگه می‌دارد. زیرا این بی‌توجهی و شک به بودن و نبودن طرف مقابل در رابطه برای آنها آشنا است. در صورتی که فرد مقابل از نظر عاطفی به آنها خیلی نزدیک شود و به آنها زیادی توجه نشان دهد؛ آنها احساس خفگی می‌کنند و طرف مقابل را پس می‌زنند. آنها عاشق کسانی که به آنها توجه زیاد می‌کنند و در رابطه ثبات دارند، نمی‌شوند؛ زیرا اولاً با الگوها و پیشفرض‌های آنها آشنا نیست و به همین جهت با این سطح و مقدار از محبت آشنا نیستند و احساس احاطه شدن می‌کنند.

اما راهکار تعدیل این تله چیست؟

١) ابتدا باید بتوانید با مرور خاطرات گذشته تان ویاداوری تجارب ناخوشایند پلی بین احساس و رفتارهای اکنونتان وگذشته تان بزنید.

٢)از معاشرت باافراد بی ثبات وتنوع طلب خودداری کنید ولو اینکه آنها برای شما جذابیت وکشش زیادی داشته باشند.روابط گذشته تان را بررسی کنید تا الگوهای منجر به بازگشت تله رهاشدگی را بشناسید و فهرستی از خطاهای فکری ورفتاریتان تهیه فرمایید.

٣)وقتی وارد رابطه با فردباثبات و متعهد میشوید به او اعتمادکنید وباور کنید که او قرار است همیشه در کنارتان باشد.اینکه در طی این روابطتان تجربه های بی ثباتی وجود داشته شاید برایتان سخت باشد به دیگران اعتماد کنید اما تنها راه رهایی از این شرایط تجربه رابطه باثبات وکمتر شور انگیز به جای روابط سطحی و پر هیجان است.

از آنجاییکه تله های شخصیتی بیشترین نمایش و هدایت را در روابط عاطفی وشغل افراد دارند بنابراین شناسایی وتغییر آنها برای داشتن تجربه رابطه عاطفی موفق و همچنین موفقیت در شغل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با سپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
چگونه زندگی خود را بیافرینید

معرفی درس
رهایی از تنهایی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
21 مرداد 1398 ساعت 07:22

باسلام واحترام

با توجه به توضیحات مختصر شما وتجربه دو رابطه عاطفی ناموفق که به نظر میرسد بنا به گفته خودتان دچار بی ثباتی بوده میتوان به مسئله سبک دلبستگی اشاره داشت. از آنجاییکه نوع دلبستگی در ایجاد طرحواره ها یا تله های شخصیتی نقش به سزایی دارند بنابراین اگردلبستگی از نوع ناایمن باشد ، تله رهاشدگی ایجاد میشود. افرادیکه داری تله رهاشدگی هستند به شدت حساسنداگر طرد شدگیدائم یا تله رها شدگی دارید، گمان کنید هرچقدر هم اکنون روابط شما خوب بهنظر میرسد اما بالاخره تمام میشود،یا طرف مقابل شما عاشق فرد دیگری می شود یا بر اثر حادثه ای میمیرد، یا طلاق میگیرد و یا نمیدانید چرا معمولاً تنها کسانی که شما به آنها احساسی ندارید به شما علاقمند میشوند و کسانی را که دوست دارید به شما علاقهای ندارند و هرچقدر بیشتر تلاش میکنید تا به آنها نزدیک شوید آنها بیشتر به شما بیتوجه میشوند.افرادی که احساس طرد شدگیدارند در زندگی عاطفی خود نیز بیشترین سکانداری از جانب تله را شاهد هستند.آنها در درجه اول با افرادی وارد میشوند که طرد شدگی را در آنها تحریک می کنند. افراد طرد کننده حرفهای که منجر به تجربه از دست دادنهای مکرر در آنها میشود. از سویی، نسبت به بیتوجهی پارتنرشان عذاب میکشند و از سویی دیگر نمیتوانند او را رها کنند. نوعی رابطه حب و کین دارند. و نکتهای که خود به آن آگاه نیستند این است که همین بیتوجهی ،آنها را در رابطه نگه میدارد. زیرا این بیتوجهی و شک به بودن و نبودن طرف مقابل در رابطه برای آنها آشنا است. در صورتی که فرد مقابل از نظر عاطفی به آنها خیلی نزدیک شود و به آنها زیادی توجه نشان دهد؛ آنها احساس خفگی میکنند و طرف مقابل را پس میزنند. آنها عاشق کسانی که به آنها توجه زیاد میکنند و در رابطه ثبات دارند، نمیشوند؛ زیرا اولاً با الگوها و پیشفرضهای آنها آشنا نیست و به همین جهت با این سطح و مقدار از محبت آشنا نیستند و احساس احاطه شدن میکنند.اما راهکار تعدیل این تله چیست؟

١)ابتدا باید بتوانید با مرور خاطرات گذشته تان ویاداوری تجارب ناخوشایند پلی بین احساس و رفتارهای اکنونتان وگذشته تان بزنید.

٢)از معاشرتباافراد بی ثبات وتنوع طلب خودداری کنید ولو اینکه آنها برای شما جذابیت وکشش زیادی داشته باشند.روابط گذشته تان را بررسی کنید تا الگوهای منجر به بازگشت تله رهاشدگی را بشناسید و فهرستی از خطاهای فکری ورفتاریتان تهیه فرمایید.٣)وقتی وارد رابطه با فردباثبات و متعهد میشوید به او اعتمادکنید وباور کنید که او قرار است همیشه در کنارتان باشد.اینکه در طی این روابطتان تجربه های بی ثباتی وجود داشته شاید برایتان سخت باشد به دیگران اعتماد کنید اما تنها راه رهایی از این شرایط تجربه رابطه باثبات وکمتر شور انگیز به جای روابط سطحی و پر هیجان است.از آنجاییکه تله های شخصیتی بیشترین نمایش و هدایت را در روابط عاطفی وشغل افراد دارند بنابراین شناسایی وتغییر آنها برای داشتن تجربه رابطه عاطفی موفق و همچنین موفقیت در شغل از اهمیت ویژه ای برخورداست.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان 

خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه