سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

مطرح شدن مسائل خصوصی در جمع خانوادگی

پرسش

تاریخ ثبت : 01 تیر 1398
880  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام بنده 23 سالمه و هنوز سربازی نرفتم اما خواستگاری دختری رفتم که نزدیک به دوسال همدیگرو میشناسیم و باهم معاشرت کردیم .(تحت نظر خانواده)
مشکل من راجع به پدر همسرم و خود دختر خانم هست که وقتی با من هست خیلی خوب و دقیق منطق و استدلال میاره و صحبت میکنه و نظراتشو میگه اما وقتی جمع خانوادگی پیش میاد دختر خانم کاملا مطیع نظرات مادر و پدرش هست .
در اخرین جلسه ای که باهم داشتیم پدر خانواده مسائلی رو مطرح کرد که به نظر من جاش نبود تو جمع خانوادگی مطرح شه (مسائل از این دست که دختر خانم باید ساعت 10 منزل باشه ، نباید خونه شما بمونه ، نباید باهم همخوابی و مسافرت نداشته باشید) در حالی که من و دختر خانم برای این زمان که بنده سرباز هستم تصمیم گرفته بودیم ایشون دوشیزه بمونه و خیلی وقت پیش راجع بهش حرف زده بودیم ، اما مطرح کردنش تو جمع خانواده خیلی برام سنگین بود و یه جورایی انگار دارن برای مسائل خصوصی من و دختر خانم تصمیم میگیرند اونم به صورت علنی ، مخالفت خودمو نشون دادم که این مسائل شخصی و بین دو نفر باید حل بشه .اما خانوداده دختر همچنان روی نظراتشون پا فشاری دارن ، لطفا راهنمایی بفرمایید.

مهمترین سوال :
اینکه دختر خانم تمایلی به مطرح کردن مسائلی که ما صحبت کردیم باهم و قول قرار گذاشتیم راجع بهش نداره با خانواده و در واقع کاملا منفعل عمل می کنه در اینده مشکل ساز نمیشه ؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
29 مرداد 1398 ساعت 13:15

درود بر شما

توضیحات تان را خواندم دوست گرامی. دغدغه های شما قابل درک است.

به طور کلی در خصوص برخی حدود در دوران نامزدی توجه داشته باشید:

مسائلی مانند ارتباط نداشتن در دوران نامزدی، البته باید مورد توافق دخترخانم و آقاپسر قرار بگیرد ولی خوبست شما حساسیتهای خانواده دخترخانم را نیز مدنظر داشته باشید. وقتی پدر ایشان چنین مسئله ای را به طور رسمی به شما اعلام می کند یعنی اینها برایشان ارزش است. 

خواستگاری رفتن و آشنایی به مدت دو سال، حقی را برای شما ایجاد نمی کند که بخواهید به خواسته های پدر دخترخانم چنین واکنشی نشان دهید. احساس شما قابل درک است اما پدر ایشان نیز حق دارد نگران مدیریت رفت و آمد و ارتباط دخترش در دوران نامزدی باشد. 

تا زمانی که ازدواج رسمی نکرده اید این مسائل، شخصی نیست. رفت و آمد در دوران نامزدی هم یک مسئله توافقی است و با توجه به عرف جامعه ما، نظرات خانواده نیز اهمیت زیادی دارد. وقتی رفت و آمد دوران نامزدی براساس برنامه باشد، امکان تنش و اصطکاک نیز کمتر خواهد بود. در هر حال مدل آشنایی و معاشرت و ادامه آن (خواستگاری رسمی) در خصوص شما و ایشان بیشتر به صورت سنتی انجام شده و وقتی این آشنایی در ذیل خانواده ها صورت گرفته، سایر ابعاد آن را نیز پذیرا باشید.

همچنین توجه بفرمایید که معاشرت و ارتباط عاطفی حتی اگر با رضایت و نظارت خانواده هم باشد نمی تواند معرف دقیق نکات مهم شخصیتی و مدل ارتباطی دو خانواده باشد. بخصوص اینکه شما در زمان آشنایی 21 ساله بوده اید و طبیعی است که هیجانات نوجوانی مانع توجه به برخی نکات مهمتر شود و یا اینکه رابطه عاطفی را هم مانند ازدواج تلقی نمایید.


نوشته اید: مشکل من راجع به پدر همسرم و خود دختر خانم هست که وقتی با من هست خیلی خوب و دقیق منطق و استدلال میاره و صحبت میکنه و نظراتشو میگه اما وقتی جمع خانوادگی پیش میاد دختر خانم کاملا مطیع نظرات مادر و پدرش هست ... اینکه دختر خانم تمایلی به مطرح کردن مسائلی که ما صحبت کردیم باهم و قول قرار گذاشتیم راجع بهش نداره با خانواده و در واقع کاملا منفعل عمل می کنه در اینده مشکل ساز نمیشه ؟


چک کنید که این مسئله چند بار اتفاق افتاده؟ اگر سابقه داشته، درباره چه مسائلی بوده؟ اگر سابقه داشته چرا شما به مدت دوسال به این رفتار توجهی نکرده اید؟ اگر فقط همین یک مرتبه بوده که باعث ناراحتی شما شده، بهتر است نکاتی که خدمت تان عرض شد را مدنظر داشته باشید. وقتی بحث ازدواج پیش می آید فقط قول و قرار شما کافی نیست و لازمست نظرات والدین را نیز جویا شوید. 


به جای موضع گیری کردن بهتر است در این مورد با دخترخانم گفتگو داشته باشید تا بتوانید مدل ارتباطی این خانواده را دریابید. مثلا می توانید بگویید رابطه پدر و مادر من اینطوری است، در موردش مثال بزنید و از ایشان نیز چنین توضیحاتی بخواهید. در مورد سایر ارتباطات درون خانوادگی هم، رابطه من با پدرم / با مادر/ با برادر بزرگم/ با خواهر کوچکم / با عروس یا داماد بزرگمون و…اینطوری است، میشه شما نیز توضیح بدهی؟ من خیلی به والدینم وابستگی شخصی ندارم هر چند خیلی دوستشون دارم و بهشون احترام میگذارم، شما چی؟


پس به طور خلاصه:

- به حد و مرزهای پدر این خانم احترام بگذارید. ایشان حق دارد در مورد دخترش دغدغه داشته باشد. 

- ما مامور به تربیت پدر و مادر خود یا همسرمان نیستیم و اگر هم بودیم هیچ توفیقی نداشتیم.

- چک کنید این دخترخانم در همه موارد کاملاً مطیع خانواده است یا استثنائاً در این مورد از خواسته خانواده تبعیت کرده؟

- این مسئله نوعی چالش محسوب می شود که ارتباط عاطفی را از ازدواج، متمایز می کند. آیا خود شما پذیرای این چالشها در زندگی مشترک هستید و توان مدیریت کردن آنها را دارید؟

- شاید آنچه که از نظر شما منفعل بودن تلقی می شود، احترام ایشان به والدین درباره موارد خاص باشد. در این مورد گفتکو کردن با ایشان برای شما روشن خواهد کرد که مدل ارتباطی درون خانوادگی ایشان در این موارد چگونه است.

- ما مجاز به ارزش گذاری در مورد نوع ارتباطات خانوادگی کسی نیستیم. فقط آن را با ارزشهای خود چک می کنیم که چقدر تطابق دارد. اگر بایدهای ایشان به منزله نبایدهای شماست بهتر است دقت بیشتری کنید.  

- بالغانه و با حفظ حرمت والدین این خانم، متذکر بشوید که حساسیتهای ایشان برای شما محترم و نشانگر اهمیت دادن ایشان به خانواده است؛ اما شما نیز در سطحی از بلوغ فکری هستید که قادر باشید روابط خانوادگی و شخصی تان را مدیریت کنید و همچنین از عهده رابطه همسری خود بربیایید.


از اعتماد شما سپاسگزارم                                                  

علی اکبری-خانه توانگری طوبی


معرفی درس
ازدواج مثبت
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه