سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

تصمیم گیری درست

پرسش

تاریخ ثبت : 01 تیر 1398
1,354  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام. دختری بیست و شش ساله هستم. از بیست سالگی موارد زیادی برای ازدواج برایم پیش آمده، اما به دلیل اینکه آمادگی ازدواج در خود نمیدیدم همه موارد کنسل شده است. به جز دو سال اخیر که اگر کسی از بنده خواستگاری کرده بیشتر فکر کرده ام و با خود فرد صحبت کرده ام، اما به دلیل مغایرت با معیارهای بنده همگی منتفی شده. تازگی من از طریق تعدادی از دوستان به آقایی معرفی شده ام که شش سال از بنده بزرگتر است، به تازگی فارغ التحصیل شده و مدرک دکتری دارد. در یکی از دانشگاه ها در شهر همدان به صورت حق التدرس، شاغل است و در شهر کرمانشاه شرکتی را به تازگی تاسیس کرده اند. همچنین ایشان خودش در کنار خانواده در شهر اسدآباد (شهرستانی در همدان) ساکن هستند. از آنجایی که من از طرز صحبت با ایشان متوجه شدم آدمی منطقی هست و همه جوانب را رعایت میکند، با ادب و با شخصیت برخورد میکند و خیلی هم به من ابراز علاقه میکند. آدم بااحساسی نیز هست. شاید در مدت دو ماهی که با ایشان آشنا شدم اینها را فهمیدم و دوبار حضوری ایشان را دیده ام و تنها پسر خانواده است و خیلی مستقل و کاری هست. میخواستم از شما بپرسم با توجه به اینکه محل زندگی بنده شهر سنندج می باشد و من حدود هفت ماهی هست که کاری قراردادی پیدا کرده ام با مدرک ارشد با حقوق مناسب و من هم تنها دختر خانواده هستم و خانواده کم جمعیتی هستیم

مهمترین سوال :
آیا با توجه به این جوانب میتوانم با این آقا ازدواج کنم؟ با توجه به اینکه هم از خانواده دور میشوم و هم کارم را از دست میدهم و هم باید مدت کوتاهی در شهر اسدآباد با فرهنگی متفاوت زندگی کنم؟ لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید واقعا سر دور راهی گیر کرده ام، از طرفی دوری از خانواده و از دست دادن کارم ناراحتم میکند و از طرفی هم موقعیت خوبی دارد. هم اینکه وابستگی عاطفی بین ما دو نفر ایجاد شده است

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

نعیمه داودی منش
نعیمه داودی منش
16 مرداد 1398 ساعت 13:00

سلام!

نامه تان را خواندم متوجه دغدغه تان شدم،  حقیقتا ازدواج یکی از مراحل مهم زندگی هر فردی است و اهمیت این مرحله از زندگی نشان می دهد که تصمیم گیری مهمی در پیش دارید 

تصمیم گیری از آن مقوله هایی است که دام های ظریفی سرراهش دارد که بهتر است حواستان به آنها باشد، دام هایی مثل تصمیم گیری شتابزده، یا بالعکس تعلل در تصمیم گیری، وسواس زیاد در تجمیع اطلاعات و احتمال گزینه های بهتر  و نهایتا انواع و اقسام ترس ها مثل ترس از شکست، ترس از اشتباه، ترس از  پشیمانی و‌غیره که تمامی این موارد تا جایی که نیم نگاهی به آنها داشته باشید میتواند کمک کننده باشد اما زمانی که حجم بیشتری بگیرد میتواند مانعی برای تصمیم گیری باشد. 


درباره ی تصمیم گیری ازدواج اولین قدم این هست که هدف و دلایل خودتان را برای ازدواج یک بار دیگر و شاید این بار دقیق تر چک کنید، چون اگر این مرحله را خوب بازبینی نکنید فارغ از دقت در تصمیم گیری،  به نتیجه ی مطلوبی نمی رسید. اهداف اشتباه، ما را به مقصدهای اشتباه میرسانند. برای بررسی بیشتر این مرحله اهداف و دلایل تا را مکتوب کنید و در  یک بازه ی زمانی همچنان این لیست را تکمیل بفرمایید


تردید در تصمیم گیری یکی از موانع جدی هست و برای رفع آن بهتر هست در ابعاد مختلف شفاف سازی داشته باشید، که همان طور که در بالا اشاره داشتم اولین قدم، شناسایی اهداف و دلایل برای ازدواج بود و حالا قدم بعدی دلایل ازدواج با فرد موردنظرتان را مشخص کنید. به طور مثال گفتید منطقی بودن ایشان، با ادب و با شخصیت بودن شان،  مستقل و کاری بودن و ابراز احساسات، دیگر به این لیست چه چیزهایی میتوانید اضافه کنید؟


درباره ی تردید در تصمیم گیری تان به موضوعاتی اشاره داشتید مثل دوری از خانواده، ترک موقعیت شغلی و رفتن به شهر کوچکتر، درباره ی این دغدغه هایتان چقدر با شریک عاطفی تان صحبت کردید؟ و ایشان چه پیشنهاداتی داشتند؟ چه میزان  بادغدغه های شما همراهی دارند و برایشان قابل درک است؟ گفتگو درباه ی این موضوعات میتواند در شناخت بهتر از یکدیگر کمکتان کند.


دغدغه ی دوری از خانواده به کدام یک از تردیدهای شما دامن میزند؟ ترس از انتخاب اشتباه؟ ترس از دلتنگی و عدم تاب آوری؟ ترس از ازدست دادن حمایت خانواده؟ 

چون درحقیقت هرکدام از این دغدغه ها نشان دهنده ی ترسی درونی تر است که پیشنهاد میکنم به آنها بپردازید که مخرج مشترک سایر مسایل تان هست و هر تصمیم گیری و انتخابی را میتواند برای شما دشوار کند.

دغدغه ی ترک موقعیت شغلی نشان دهنده ی میل به استقلال در شماست. بررسی کنید شما خواهان چه میزان از استقلال هستید و  آیا در شهر جدید امکان پیداکردن شغل وجود دارد یا از چه طریق دیگری میتوان به  این نیازتان توجه کرد؟

درباره ی رفتن به شهرکوچکتر چطور؟ چه فکری پشتش دارید؟ چقدر ترس از قضاوت دیگران دخیل است؟ چقدر این موضوع را تنزل موقعیتی میبینید؟


و در آخر اشاره میکنم به ابتدای صحبت های شما که گفتید در دو سال اخیر خواستگاران  را به دلیل مغایرت با معیارهایتان رد کردید.  جنس دغدغه تان در این تصمیم گیری  میتواند نشان دهنده ی کمالگرایی شما باشد و میل به بهترین انتخاب و بهترین تصمیم گیری که اینها از دام های اساسی شما در تصمیم گیری هاست. میگویم دام چون بهترین تصمیم وجود خارجی ندارد و هر تصمیمی هزینه های خودش را دارد حتی بی تصمیمی نیز هزینه بردار است. اینکه برای زادواج فرد مقابل هم برایتان جذابیت داشته باشد و هم از نظر تحصیلات با معیارهایتان همخوان باشد و هم مسئولیت پذیر باشد و هم در شهر خودتان باشد و هم  از نظر خانوادگی کاملا برابر باشید و غیره حتما گزینه ی ایده آلی است  و برآورد احتمال آن با شماست!

برای عبور از دام کمالگرایی بهتر است بالغانه و با درنظر گرفتن اینکه هر تصمیمی هزینه ای دارد، ببینید برای به دست آوردن چه چیزی، چه چیزی را ازدست می دهید و هزینه می کنید؟ آیا این هزینه برایتان معقولانه است؟  در حقیقت انتخاب هر کدام از تصمیم هایتان یعنی چشم پوشی از مزایای تصمیم دیگر!


امیدوارم مسیر روشنی در پیش داشته باشید
داودی منش _ خانه توانگری طوبی

 









معرفی درس
بسته ازدواج مثبت 360

توصیه های پیشنهادی
درباره ی تصمیم گیری ازدواج اولین قدم این هست که هدف و دلایل خودتونو برای ازدواج یکبار دیگه و شاید این بار دقیق تر چک کنید، چون اگر این مرحله را خوب بازبینی نکنید فارغ از دقت در تصمیم گیری ، به نتیجه ی مطلوبی نمی رسید...اهداف اشتباه ما را به مقصدهای اشتباه میرسانند.و برای بررسی بیشتر این مرحله اهداف و دلایلتون رو مکتوب کنید و در یک بازه ی زمانی همچنان این لیست را تکمیل کنید... و در قدم بعدی دلایل ازدواج با فرد موردنظرتونو مشخص کنید!برای عبور از دام کمالگرایی بهتر است بالغانه و با درنظر گرفتن اینکه هر تصمیمی هزینه ای دارد ،ببینید برای به دست آوردن چه چیزی، چه چیزی را ازدست می دهید و هزینه می کنید؟ آیا این هزینه برایتان معقولانه است؟ و در حقیقت انتخاب هر کدام از تصمیم هایتان یعنی چشم پوشی از مزایای تصمیم دیگر!
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه