سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چگونه میشه ریشه یک سری رفتارها رو در درون آدم فهمید؟

پرسش

تاریخ ثبت : 16 مرداد 1397
546  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
خیلی سریع باید بگم که من یک رابطه ای داشتم، مشکلی هم تو رابطه نداشتم، اما تو رابطه کارهایی میکردم که میدونستم انتهاش خوب نخواهد بود و به طرف مقابلم آسیب خواهم زد. ولی باز انجام میدادم و بعدش عذاب وجدان میموند برام. مثلاً چت های خارج از عرف با آدمهای غریبه. متاسفانه من دچار فانتزی های جنسی خارج از چارچوب تعهد هم هستم، دچار که یعنی دارمشون درونم ولی هیچوقت عمل نکردم بهشون.
بعد از 3 سال تصمیم گرفتیم یک توقف بدیم تو رابطه مون، و من رفتم پیش طرف مقابلم و اعتراف کردم و گفتم که چیکار کردم.
خیلی وقت بود تظاهر میکردم و واقعاً داشت از درون من رو خرد میکرد، شایدم الان خرد کرده باشه.
الان جفتمون میدونیم با بخشی از وجودمون که میخواهیم ادامه بدیم، اما اعتماد برای اون سخته و اعتماد من به خودم هم برام سخته.
از طرفی هم نیاز دارم راهنمایی داشته باشم ولی مشاور مناسبی رو نمیشناسم.

مهمترین سوال :
رفتارهام و کنش های درونیم برام عجیبه. کنترلی روشون ندارم و نمیشناسمشون و این موضوع کلافه ام کرده. خسته ام از دست خودم
خیلی خسته ام
بیماری من چیه؟ درمان بیماری من چیه؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

ساجده ودودی
ساجده ودودی
29 دی 1398 ساعت 15:14

سلام سوال شما را خواندم
فانتزی های جنسی ربطی به زندگی واقعی ندارند و لزوما هم بد نیستند. شما و همسرتان می توانید درباره تخیلات و تمایلاتی که در فکرتان هست هم صحبت کنید، به شرطی که این حرف ها باعث آسیب یا آزار کسی نشود. کسی حق ندارد چیزی را به دیگری تحمیل کند. زمانی ازار دهنده میشود که از حد کنترل خارج شود و به دیگری اسیب بزند .
هر تصویری در ذهن، یا الگویی در فکر، که برانگیختگی جنسی ایجاد کند را می گوییم فانتزی جنسی. برای سکس تراپیست ها، یکی از نشانه های ارزیابی میل جنسی است. یعنی که طبیعی است و در همه آدم های طبیعی باید باشد. گاهی خود به خود می آید و گاهی با اراده خودمان. گاهی در اتاق خواب، گاهی بیرون آن. گاهی شب، گاهی روز. گاهی تنها، گاهی با همسر، گاهی... و همه اینها طبیعی است.  گاهی در سکس تراپی از آن استفاده درمانی هم می کنیم. پس چرا ترسناک است؟
  آدمها ممکن است به سه دلیل از فانتزی های جنسی شان بترسند. اول اینکه گاهی فکر می کنند فانتزی ها طبیعی نیست. احساس گناه می کنند یا می گویند نکند دچار انحراف جنسی شده باشم! دوم اینکه گاهی نگران ورود مکرر و بی اختیار فانتزی ها به ذهنشان می شوند و می ترسند که نکند دچار وسواس فکری شده باشند. و سوم، و از همه مهم تر، اینکه گاهی از «عملی» شدن این افکار هراس دارند؛ یا حتی اینکه نکند روزی از دهانشان بپرد چه فکرهایی از سرشان گذشته و آن وقت شنونده ممکن است چه فکری بکند... البته شنونده باید عاقل باشد، اما این ترسها کدام شان منطقیاست؟
 تا جایی که فانتزی، فانتزی است؛ یعنی در ذهن آدم است، چرا باید نگرانش بود؟ فکر شما مثل نقاشی شماست. هیچ نقاشی می ترسد که ناگهان نقاشی اش زنده شود؟ می ترسد مثلا اگر یک پلنگ بکشد، بیاید او را بخورد؟ پس چطور ما از افکارمان می ترسیم؟ افکار ما مخلوق ما هستند. هیچ وقت خالق، مرعوب مخلوقش نمی شود. اما اگر به دنبال این فکر، وسوسه این پیدا شد که دست به اقدام و عمل بزنیم چه؟

  اقدام و عمل، در ادامه یک فانتزی، می تواند در 3 سطح تعریف شود: اول، در میان گذاشتن آن با همسر یا شریک جنسی. دوم، تشویق کردن یا فشار روانی به همسر یا شریک جنسی برای درگیر شدن با آن. و سوم، اقدام و عمل در دنیای واقعی. درباره سومی، حرفی نمی زنیم، چون دیگر فانتزی نیست. در مورد هر عمل جنسی هم، با توجه به شرایط خاص و اعتقادات و ارزش های افراد می شود اظهار نظر کرد. در سکس، استاندارد بی معناست. مرز مشخصی هم بین نرمال و غیر نرمال (یا پارانرمال) وجود ندارد. اما در مورد درگیر کردن همسر یا شریک جنسی با فانتزی ها چه؟ مطرح کردن فانتزی های جنسی با همسر، نشان از سطح بالای صمیمیت و اعتماد بین زوج است. این درست؛ اما همان که گفته «جز راست نباید گفت» در ادامه اش هم گفته: «هر راست نشاید گفت». اگر فکر کنیم فانتزی ما، هرچه که باشد، همسرمان باید پذیرای آن باشد و خیلی هم حال کند از این همه صداقت ما که آنچه در پستوهای ذهنمان هست هم برایش رو کرده ایم، نه تنها ساده انگارانه است، که کمی هم خودخواهانه است.
ظرفیت و پذیرش طرف مقابل مان را باید در نظر بگیریم. ممکن است چیزی که مطمئنیم جز فکر، هیچ نیست و هرگز برای عملی کردن آن کوچکترین اقدامی نخواهیم کرد، حتی تصورش برای طرف مقابل نفرت انگیز باشد. و حتی اگر یک بار مطرحش کنیم، حتی اگر در اوج مستی و از خود بیخودی جنسی باشد، شاید پرده ای را پاره کند که دوباره دوختنش، خیلی سخت است.

از اعتماد شما سپاسگذارم 

ساجده ودودی

خانه توانگری

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه