سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چه جوری بر احساس ناامیدی و حال بد بعد از قبول نشدن در کنکور غلبه کرد?

پرسش

تاریخ ثبت : 27 شهریور 1397
1,409  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام,من یک دختر مجرد ۲۶ ساله فرزند اول خانواده هستم. من کارشناسی ارشد دارم و امسال برای بار دوم در کنکور دکتری شرکت کردم ولی متاسفانه با اختلاف یک نمره قبول نشدم.پدر مخالف رفتن به شهرستان است,یکی از دوستانم با رتبه بهتر از من قبول شده که من بهش کمک کردم.بعد از فهمیدن اینکه قبول نشدم و کسانی قبول شدند کهcvضعیف تر دارند یا کمتر زحمت کشیدند حالم خیلی بد شده است.پارسال با این رتبه میشد در دانشگاههای عالی قبول شد.من زمان زیادی برای آماده شدن برای کنکور دکتری گذاشتم و آرزوم قبولی دکتری و بعد عضو هیئت علمی دانشگاه شدن است.احساس میکنم حقم رو خوردن.از اینکه دوستان و اساتید ازم راجب کنکور بپرسند ترس دارم.از اینکه بگم قبول نشدم خجالت میکشم.میدانم همه زندگی درس نیست.من تا حالا هیچ ارتباط عاطفی با جنس مخالف نداشتم و خواستگارهای سنتی هم که برام اومدن اغلب از نظر تحصیلی, اقتصادی و اجتماعی از من و خانواده ام پایین تر بودند.یکی از ترسهام اینه که سنم بالا بره و ازدوج نکرده باشم.برای بهبود شرایط روحی ام و تغییر زندگی ام چه کنم?احساس میکنم عقب افتادم,میترسم سال بعد هم قبول نشم. از درون احساس شکست میکنم

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
27 شهریور 1397 ساعت 23:20

سلام بانوی گرامی

نامه شما را خواندم ،این که علیرغم تلاش و زحمتی که کشیدید با اختلاف خیلی جزئی  در کنکور دکتری قبول نشدید ،  واقعا ناراحت کننده است و متوجه هستم که احساس ناکامی و غم  دارید.

خیلی وقتها شما با وجود تمام تلاشها و زحمتهایی که می کشید به خواسته خود نمی رسید و در حقیقت شما تا اینجایی مسئولید که در حد توان خود و با در نظر گرفتن توانایی ها و محدودیت هایتان تلاشتان را برای بدست آوردن نتیجه مقبول انجام می دهید  اما از حایی به بعد کنترلی روی نتیجه نخواهید داشت و در این شرایط سرزنش کردن خودتان یا مقایسه کردن های بی رحمانه با دیگران، جز بالابردن احساس بی ارزشی و اینکه عزت نفس خود را آسیب بزنید ثمر دیگری  ندارد.

فرمودید از اینکه دیگران از نتیجه کنکور از شما بپرسندترس دارید، از خود بپرسید ترس از چی؟

مگر خطایی رخ داده؟   اینکه شما قبول نشدید برای شما چه معنایی دارد؟


* مراقب صدای والدسرزنشگر باشید، این صدا یک هدف دارد، می خواهد در پس حرفهایش چیزی مثل ( تو ناتوانی ، تو شکست خورده ای . ...)  که یک باور های ناکارآمدی هستند را به شما ثابت کنند. که کمکی به بهبود شرایط شما نخواهد کرد.

*توجه داشته باشید که تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارید که با شکستن آن سبد احساس خالی بودن بکنید، درس و دکتری تنها یک حوزه از زندگی شماست، شما جنبه های دیگر زندگی را نباید فراموش کنید، مثل رابطه عاطفی ، مثل کار، مثل تفریح، مثل معاشرت با دوستان و .... همه و همه می توانند در برقراری تعادل و ثبات در شخصیت شما موثر باشند. و احساس ارزشمندی را در شما تقویت کنند.

* واقعبینانه بسنجید چقدر این موضوع در زندگی شما به صورت یک وزنه مهم است، اشاره کردید که هیات علمی شدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است برای شما .. در این صورت با در نظر گرفتن توانایی های خود برای درس خواندن می توانید دوباره برنامه ریزی کنید و تلاش خود را بار دیگر بکنید، فقط مراقب باشید که هدف گذاری و برنامه ریزی شما همراه با کمال گرایی  منفی نباشد و بعدش دوباره احساس شکست کنید.

*برای خود حد تعین کنید ، مثلا یک سال دیگر تلاش می کنم و اگر نشد به دنبال کار و بقیه زندگی می روم.  هانیه عزیز مطمئن باشید که وجود شما بسیار بسیار با ارزش تر از هر مدرک و عنوانی است . و لیاقت زندگی خوب را دارید و صرفا در گرو این امتحان نیست.

* کنکور تنها یک مرحله از زندگی شماست . که اگر هم ازش عبور نکنید، ارزشمندی شما سر جایش هست.

* با خودتان کمی مهربان تر باشید.

از اعتماد شما سپاسگزارم

مونا  گوشه

 

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه