سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

دختر برادر من عاشق شده است

پرسش

تاریخ ثبت : 05 مهر 1397
888  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
باسلام
دختر برادرم که ۱۳سالشه حس علاقه به پسری در اقوام که۱۷سالش هست پیدا کرده و به عنوان محرم رازش این موضوع را با من مطرح کرده.میخواستم بدونم من باید چه کاری انجام بدم که صدمه نبینه.
هیچ کس به غیر از من از موضوع اطلاع ندارد.
با تشکر

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
07 مهر 1397 ساعت 14:25

سلام دوست گرامی

عشق لذتی مثبت است که موضوع آن زیبایی است، باور و احساسی عمیق و لطیف است که با حس صلح‌ دوستی و انسانیت در تطابق است و نوجوانی دوران تغییرات زیاد جسمانی، شناختی و روانی و اجتماعی است و این مسایل می توانند درک نوجوانان از خودشان  و دوستانشان را مغشوش کنند.

در این دوره از یک سو نیاز به تعلق داشتن و گرایش به برقراری ارتباط، و از سوی دیگر تغییرات بیولوژیکی و جنسی او را به سمت فرد غیر همجنس سوق می دهد وعشق های نوجوانی ایجاد می شود. یکی از موضوعاتی که یک نوجوان به آن توجه ندارد  این است  که، چه هدفی از عاشق شدنش دارد. احتمال دارد بخواهد فقط به بقیه نشان بدهد بزرگ شده، کاری را انجام دهد  که هم سن و سالهایش انجام می دهند و یا میخواهد پاسخ احساسش داده شود. اما دلیل مهم دیگر این است که نوجوان نمی داند عشق چیست. تعریفی از اِلِمانهای علاقه مثبت و رابطه عاطفی و در مراحل بعدی عشق و ازدواج ندارد و اولین هیجانی که در اثر افزایش هورمونها ایجاد شود را عشق می داند.

توجه داشته باشید: 

  • هنگام عاشق شدن نوجوان به هیچ وجه اورا نصیحت نکنید زیرا شنیدن سخنان کلیشه‌ای جز ادامه رابطه پنهانی سود دیگری نخواهد داشت.
  • به احساس کنونی او احترام بگذارید. ایشان چون شما را محرم دانسته باید خیالش راحت شودکه با واکنش تند شما روبرو نخواهد شد.
  • راهنمایی اش کنید. البته این راهنمایی به معنای نصیحت نیست بلکه واقعیت های موجود را درباره ارتباط های نوجوانی بگویید. مثلا همانقدر که به احتمال بی ثباتی این رابطه ها اشاره می کنید، به جذاب بودنشان هم اشاره کنید، به اینکه کنجکاوی نوجوان را برمی انگیزاند.
  • به جای تهدید یا نصیحت یا ترساندن او از واکنش اطرافیان- که سبب پنهانکاری بیشتر می شود-، با در نظر گرفتن وضعیت خانوادگی، خط قرمزهای خانواده را برای این ارتباط مشخص کنید. محدودیت های خانوادگی را با او در جریان بگذارید. پیامدهای چنین ارتباطاتی را در قالب داستانها و تجاربی که شنیده و دیده اید برایش بگویید و نتیجه گیری در این خصوص را به او واگذار کنید تا احساس مسئولیت بیشتری در مورد این ارتباط در او ایجاد شود.
  • او را تشویق کنید که پرسشهایی که در این زمینه دارد را می تواند با خانواده مطرح کند که تجربه کافی در این موارد دارند (ولی به او اجبار نکنید).
  • یادگیری مهارت هایی مانند خودآگاهی، برقراری روابط موثر، حل مسئله، مدیریت هیجانات منفی و ... باعث می شود تا برادرزاده نوجوان شما هنگام برخورد با چالش ها و استرس های زندگی بهتر خود را سازگار کند و تحت فشار نیازهای روانی یا فشار همسالان به سمت فرد غیر همجنس پیش نرود.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی

ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 24
کارآمدی پاسخ : 9
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

07 مهر 1397 ساعت 15:18
ضمن سپاس فراوان بابت پاسخ جامع شما ، نیاز به توضیح است برخورد من با او کاملا دوستانه بود و حتی ابراز خوسحالی کردم. و در دفعات بعدی کمی هم از اینکه ممکنه در آینده نظرش عوض بشه و چیزهای دیگه با او صحبت کردم. کالملا مرز ها رعایت میشه و این دو با هم در ارتباط نیستن و بیشتر حسی هست که در ذهن شکل گرفته. برادرزادم از من خواسته به پدر و مادرش چیزی نگم و من قبول کردم. ولی نمیدونم درستش اینه بگم یا نه؟ و آیا این موضوع را اهمیت بدم کلا یا چون در اثر هیجانات نوجوانی هست کژدار و مریض قضیه خیلی پررنگ نبینم
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه