سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

عدم توانایی در بیان احساسات

پرسش

تاریخ ثبت : 06 مهر 1397
1,039  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من آدمی هستم که دوست دارم اطرافیانمو خوشحال کنم و حال خوبشونو ببینم ، ولی بعدش دچار یه غم سنگین و بی ارزشی میشم ، مخصوصا توی روابط عاطفی ، بارها شده از یک نفر خوشم اومده ولی بجای اینکه خودم علاقمو ابراز کنم سعی کردم با دوستانم آشناشون کنم و از دیدن رابطشون هم لذت ببرم و هم غمگین باشم ! واقعا این قضیه انقدر برام پیچیده شده که نمیدونم چکار باید بکنم !

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
08 مهر 1397 ساعت 00:00

سلام دوست گرامی

بین یک موقعیتی که درش قرار می گیریم و بعد از آن احساسی را تجربه می کنیم و یا رفتاری را نشان می دهیم ، افکارمان قرار گرفته است که از اهمیت ویژه ای دارند. 

فرض کنید شما شب در اتاق خود خوابیده اید، و ناگهان با صدای محکم بسته شدن پنجره از خواب می پرید، اگر فکر کنید که دزدی وارد خانه شده چه احساسی دارید؟ و چه رفتاری نشان می دهید؟

اگر فکر کنید که بادی محکم پنجره را به هم کوبیده است چه احساسی دارید؟ و چه رفتاری نشان می دهید؟

قطعا این دو حس و رفتارتون متفاوت خواهد بود.

حال برگردیم به نامه شما، موقعیتی  را توصیف کردید که کسی را که خوشتان می آید( موقعیت )  به دیگران معرفی می کنید( رفتار) و (احساس ) متضاد غم و شادی را تجربه می کنید. اما در این میان  مهم هست که بیابید چه فکری از ذهنتان عبور کرده و باعث شده همچین رفتاری را نشان دهید و احساس های متضادی را تجربه کنید. با پیدا کردن این فکر و ردیابی آن می توانیم ریشه آن  که احتمالا به یکی از باور های مرکزی اصلی مثل " من دوست داشتنی نیستم" یا" من ارزشمند نیستم" یا " من لایق نیستم " ممکن است برسیم.

البته این ها فقط حدس است ، با فکر کردن خودتان و رد یابی افکار می توانید باور مرکزی را پیدا کنید و گام بعدی به چالش کشیدن آنها و کاستن اعتبار آنهاست.

نکته دیگر در نامه  شما احساس متناقضی است که شما تجربه می کنید و  به خاطر برآورده شدن یک نیاز و در مقابل برآورده نشدن یک نیاز دیگر است، مثلا شما نیاز به ارتباط و عشق  خود را برآورده نمی کنید بنا براین غمگین می شوید، از طرفی نیاز به موثر بودن را تامین می کنید و احتمالا از خود راضی و خوشنود هستید.

اینکه چی میشه که این انتخاب را دارید ، نکته ای هست که قابل تامل هست و ریشه اش در زیر فکر و باوریست که وجود دارد و نیاز به پیگیری دارد.

 از اینکه به ما اعتماد کردید از شما سپاسگزارم

مونا  گوشه - خانه توانگری طوبی




ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 21
کارآمدی پاسخ : 8
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

10 مهر 1397 ساعت 14:11
این باور من لایق نیستم و من دوست داشتنی نیستم رو میتونم بگم همیشه در موقعیتهای اینچنینی دچارش میشم ! و فکر میکنم با معرفی اون آدم به کسی که لایق تر از من هستش هم کار مثبتی انجام دادم و هم اینکه 2 نفر آدمو خوشحال کردم
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه