سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چطور به احساس ارزشمندی برسم؟

پرسش

تاریخ ثبت : 11 مهر 1397
2,258  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
چطور باید خودمون رو دوست داشته باشیم و برای خودمون ارزش قایل باشیم؟؟؟؟ من همیشه خودم رو کمتر از دیگران میدونم حتی وقتی توی کارم موفق هم میشم باز احساس می کنم بدترین آدم ها ، ارزششون از من بیشتره... این احساس باعث شده همیشه برای کارای بقیه وقت داشته باشم و هر کی با من دوست میشه امتیاز هایی رو بهش میدم مثلا براش خرج می کنم ، توی درس کمکش می کنم و... ولی هیچوقت یه رابطه درست و حسابی را تجربه نکردم ... چون توی رابطه هی عاطفیم هم احساس می کنم که طرف خیلی به من لطف می کنه که میزاره باهاش در ارتباط باشم و این رو وظیفه خودم میدونم که از جون و پول و وقتم براش مایه بزارم و عملا همیشه خودم رو نادیده می گیرم و این رابطه هم بعد از مدتی متلاشی میشه... و وقتی خودم خودم رو ارزشمند نمی دونم ، دیگران هم من رو ارزشمند نخواهند دونست... چکار کنم برای رهایی از این بی ارزشی... ؟؟؟؟؟

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
11 مهر 1397 ساعت 23:45

باسلام واحترام به شما پرسشگر گرامی 

همه ما در دوران بزرگسالی خود در ارتباط با دیگران و جنبه‌های مهم زندگی با تله‌های ناخوشایندی برخورد می‌کنیم که مانع احساس لذت ما از زندگی و روابط می‌شود. تله ها باورهای عمیق وتزلزل ناپذیری هستندکه در دوران کودکی در مورد خود، دنیا ودیگران در ذهن ما شکل میگیرد.تله‌ها بیشتر از همه در هنگام شکست و ناکامی‌ها خود را نشان می‌دهد. یکی از این تله‌های ناخوشایند، تله «بی‌ارزشی» در زندگی است که با توجه به مواردی که در بالا اشاره کردید یکی از تله های شما تله بی ارزشی میباشید. وقتی فرد دچار تله بی‌ارزشی است احساس می‌کند که در مهم‌ترین جنبه‌های شخصیتی‌اش انسانی نامطلوب، بد، حقیر و بی‌ارزش است یا اینکه در نظر افراد مهم زندگی‌اش فردی منفور و نامطلوب به حساب می‌آید و حساسیت بیش از حد نسبت به انتقاد، طرد و سرزنش دارد و همیشه مقایسه‌های نابجا، احساس ناامنی در حضور دیگران و حس شرمندگی در ارتباط با عیب‌ها و نقص‌های درونی او را احاطه می‌کند.این تله ها نقش تعیین کننده ای در شکل گیری احساسمان از خودمان دارد، چراکه تله ها موانع بزرگی بر سراه احساس شادی، عشق وصمیمیت ما ایجاد میکنند بطوریکه  بدون غلبه بر این تله ها بیشتر اوقات نمیتوانیم احساس خوب همیشگی داشته باشیم. باید این را به یاد داشته باشیم که ما در بوجود آمدن این تله ها نقشی نداشتیم ولی در تداوم آنها بی شک مسؤلیم ، این یعنی اینکه بعد از شناخت خود دیگر محکوم نیستیم تا آخر عمر اسیر این تله ها باشیم ودرزندگی احساس خوبی نداشته باشیم. پس میتوانید برای رهایی از این تله ها به شناخت تله های خود دست پیدا کنید که این خود مستلزم  شناخت انواع تله ها، شناخت تله های خود ودر نهایت  تلاش و مقابله با آنهاست.

یکی از موثرترین راههای آشنایی با تله ها استفاده از آموزش غیر حضوری تله بی ارزشی خانه توانگری طوبی میباشد که میتواند دید شما را نسبت به مفهوم تله، آشنایی با خود ونحوه مقابله با آنها باز  کند.

با سپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
12 مهر 1397 ساعت 00:40

سلام دوست گرامی

احساس ارزشمندی احساسی درونی است که چراغش از درون شما باید روشن شود، تا وجود شما را در بر گیرد .اگر در کودکی زیاد با همسالان خود مقایسه می شدید، والدین یا معلمینی انتقادگر و سخت گیر داشته اید، که مدام با ایراد گیری هایشان دلسرد و نا امید می کردند، و یا دیگران اشتباهاتشان را به گردن شما می انداخته اند، و شما را مقصر می دانسته اند و سرزنش می شدید ریشه های این احساس بی ارزشی می تواند شکل گرفته باشد، در طرحواره، کودکی که در این شرایط قرار بگیرد نیاز به امنیتش آسیب می بیند و می تواند دچار تله بی ارزشی بشود و در بزرگسالی نقش آن والدین یا بزرگسالان درونی می شود و اگر چه در کودکی خود نقشی در ایجاد آن نداشته است ، اما در بزرگسالی خود فرد با رفتار های  اشتباه مانند آنچه شما در نامه خود بدان اشاره کردید ، مثل :

بی ارزش شمردن کار خود و ارزش زیادی دادن به کار دیگران ( مقایسه)

وقت گذاشتن برای کار دیگران 

سرویس های مادی و عاطفی زیاد دادن به دیگران 

احساس بی ارزشی درونی خود را تداوم می بخشد. و نیاز به امنیت باز هم برآورده نخواهد شد و فرد در روابط خود مرتب احساس ناامنی می کند.

گامهایی که برای بیرون آمدن از این احساس بی ارزشی لازم هست که انجام دهید.

1- موقعیت هایی که درش این احساس به شما دست می دهد را پیدا کنید، و با آن بخش از وجود خود که احساس شرم می کند را ببینید ، اگر در دوران کودکی اتفاقی افتاده و خاطره ای دارید با سر زدن به آن خاطره می توانید آن کودک آسیب دیده را پیدا کنید و با او ارتباط همدلانه برقرار کنید.

2-تلاش کنید که رفتارهایی که مکررا باعث تشدید این احساس بی ارزشی می شوند را  شناسایی کنید تا کم کم بتوانید تغییر ایجاد کرده و رفتار سالمتری را جایگزین کنید.

3-نقاط قوت خود را شناسایی کنید . در این مورد می توانید نظر اطرافیان خود که مورد اعتمادتان هستند را جویا شوید.

4- نقاط ضعف خود را به صورت دقیق و شفاف و عینی بنویسید. قضاوت نکنید، مثلا به جای اینکه بنویسید من خجالتی هستم، دقیقا به موقعیتی که درش احساس خجالت می کنید اشاره کنید. مثلا من وقتی وارد جمعی می شوم که کسی را نمی شناسم برای مدت 10 دقیقه احساس خجالت می کنم.

5- برای نقاط ضعف خود که قابل تغییر هستند برنامه ریزی کنید. با آموختن مهارتهایی می توانید به آنها غلبه کنید.

6- اگر اطراف شما پر از افرادی است که ایرادگیر و عیب جو هستند ، تجدید نظری در روابط خود داشته باشید.

7- با افرادی که واقع بین و صادق و امن هستند برای شما بیشتر معاشرت کنید.

8- هدف های کوچک دستیافتنی تعریف کنید تا در بازه زمانی معینی به آنها بتوانید برسید.

9- تلاش کنید که در روابط نزدیک خود صادق و صمیمی باشید.

10- سعی کنید عشق و محبت دیگران را پذیرا باشید. 

درس غیر حضوری " از بی ارزشی تا من ارزشمند" می تواند برای شما موثر باشد.

از اینکه به ما اعتماد کردید از شما سپاسگزارم

مونا  گوشه - خانه توانگری طوبی


ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 30
کارآمدی پاسخ : 10
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه