سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

ترمیم شخصیت و تحقیر والدین

پرسش

تاریخ ثبت : 21 مهر 1397
1,592  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام. من دختری 27 ساله هستم . من تو خانواده ای متولد شدم که پدر مادرم نسبت به تحصیلات و موفقیت های کاری حساس هستند و فشار زیادی روی من برای درس خوندن بود. پدرم به شدت جدی و پیگیر در مطالعه و ادامه تحصیل و شغل هست . متاسفانه از کودکی مادرو پدرم دعوا های بدی در حد کتک کاری داشتند.پدرم در کودکی از پدرش محبت ندیده و این موضوع در تربیت ما هم تاثیر گذاشته.پدرم مادرم همیشه من و خواهرم رو تحقیر کردن به خاطر نمره های کلاسی دوستامون و ... به خاطر مخالفت با پدرم همیشه کتک میخوردم.پدرم همیشه میگفت درد و بلای بچه زرنگا بخوره تو سرت هرگز تحقیر های پدرم تمومی نداره . خیلی از مسائل رو حتی نمیشه مطرح کرد. عجیبه که پدرم مادرم با وجود تحصیلات عالی همچین رفتارهایی رو دارن . در حال حاضر کارشناسی ارشدم رو گرفتم و جمله ی جدید پدرم اینه که تو لیاقت نداشتی اگر فوق گرفتی و الان سر کار هستی به خاطر منه . خیلی پرخاشگر شدم و با کلی عقده تا این سن سر کردم . مادر پدرم که متوجه شدن دوره های دکتر شیری رو گرفتم برای کار کردن رو شخصیتم میگن تو روانی هستی.من واقعا چطور همچین والدینی رو دوست داشته باشم ؟؟

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
22 مهر 1397 ساعت 00:14

سلام دوست گرامی

شرایطی که از دوران کودکی خود و سبک فرزندپروری والدین خود توصیف کردید، از جو متشنج و ناآرام خانه حکایت می کند، در چنین خانه ای اولین و مهمترین نیاز کودکان که نیاز به امنیت است آسیب می بیند، مقایسه های مکرر، تحقیر های کلامی و سرزنش ایجاد تله بی ارزشی می کند، وقتی شما کودک هستید،  این صدا ها را می شنوید و به عنوان حقیقت می پذیرید و واقعا دچار بی ارزشی می شوید، و رفتار هایی را انتخاب می کنید که اضطراب ناشی از این ماجرا را کم کنید مثلا ممکن است جبران افراطی کرده و بشدت دنبال موفقیت با شید یا برعکس کلا زره بی تفاوتی بپوشید و خودتان را به بیخیالی بزنید، نکته ای که مهم است توجه کنید، این است که اگر چه والدین در کودکی شما ناآگاهانه در بوجود آمدن این مسئله نقش داشتند، اما امروز  رفتار های خود شما ست که باعث تداوم این مشکل می شود.

لازم نیست خود را مجبور کنید که والدین خود را دوست بدارید، شما آسیب دیده اید و حق دارید یک جاهایی هم دلگیر باشید، اما لطفا در مورد مشکلات فعلی خود به رفتار های تداوم بخش خود بیشتر دقت کنید.

صداهای سرزنش والدین درونی می شود، و در بزرگسالی این خود شما هستید که این صداها را بیشتر از آنها تکرار می کنید، یا خودتان را مقایسه بی رحمانه می کنید و یا کارها و دستاوردهای خود را بی اهمیت می شمارید.

احساس ارزشمندی احساسی درونی است که چراغش از درون شما باید روشن شود، تا وجود شما را در بر گیرد.

گامهایی که برای بیرون آمدن از این احساس بی ارزشی لازم هست که انجام دهید.

1- موقعیت هایی که درش این احساس به شما دست می دهد را پیدا کنید، و با آن بخش از وجود خود که احساس شرم می کند را ببینید ، اگر در دوران کودکی اتفاقی افتاده و خاطره ای دارید با سر زدن به آن خاطره می توانید آن کودک آسیب دیده را پیدا کنید و با او ارتباط همدلانه برقرار کنید.

2-تلاش کنید که رفتارهایی که مکررا باعث تشدید این احساس بی ارزشی می شوند را شناسایی کنید تا کم کم بتوانید تغییر ایجاد کرده و رفتار سالمتری را جایگزین کنید.

3-نقاط قوت خود را شناسایی کنید . در این مورد می توانید نظر اطرافیان خود که مورد اعتمادتان هستند را جویا شوید.

4- نقاط ضعف خود را به صورت دقیق و شفاف و عینی بنویسید. قضاوت نکنید، مثلا به جای اینکه بنویسید من خجالتی هستم، دقیقا به موقعیتی که درش احساس خجالت می کنید اشاره کنید. مثلا من وقتی وارد جمعی می شوم که کسی را نمی شناسم برای مدت 10 دقیقه احساس خجالت می کنم.

5- برای نقاط ضعف خود که قابل تغییر هستند برنامه ریزی کنید. با آموختن مهارت  می توانید به آنها غلبه کنید.

6- اگر اطراف شما پر از افرادی است که ایرادگیر و عیب جو هستند ، تجدید نظری در روابط خود داشته باشید.

7- با افرادی که واقع بین و صادق و امن هستند برای شما بیشتر معاشرت کنید.

8- هدف های کوچک دستیافتنی تعریف کنید تا در بازه زمانی معینی به آنها بتوانید برسید.


درس غیر حضوری " از بی ارزشی تا من ارزشمند" و " رهایی از کمال طلبی منفی " می تواند برای شما موثر باشد.

از اینکه به ما اعتماد کردید از شما سپاسگزارم

مونا گوشه - خانه توانگری طوبی

ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 30
کارآمدی پاسخ : 10
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

26 مهر 1397 ساعت 10:21
ممنون از راهنماییتون. به خاطر تله ی بی ارزشی کاملا تمایلات و علایقم رو فراموش کرده بودم. مدام دنبال این بودم ببینم تعریف ادم موفق از نگاه دیگران چیه. به خاطر حرف های دیگران میخواستم یه ارشد دیگه بخونم که منصرف شدم و این دور باطل رو متوقف کردم.
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه