سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

تربیت نوجوانان

پرسش

تاریخ ثبت : 30 دی 1397
1,198  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
باسلام و عرض ادب

یه سوال داشتم
خواهر زاده های من دختر و پسری 14 ساله هستن که گاها سوالاتی دارند که چون جواب دقیقشو نمیدونستم میخاستم از شما خوبان جواب قطعی رو بپرسم

( رابطه شون با من خوبه)

1- ایا داشتن روابط خارج از عرف در سنین نوجوانی با دختر یا پسری مجازه؟ چه پیامدهایی داره؟( دوست دختر یا دوست پسر)
2- اگه پسری در این سنین ابراز علاقه کر واکنش مناسب ما دخترا جی باید باشه؟
3- چرا پدر و مادر های ما در زمینه های اجتماعی با ما صحبت نمیکنن؟
4- از کجا باید فهمید به چه چیزهایی علاقه داریم و یا چه رشته تحصیلی برای دبیرستان باید انتخاب کنیم؟
5- اگه به درس خوندن علاقه نداشته باشیم چه کار دیگه ای میتونیم انجام بدیم که برای اینده مون خوب باشه

ممنونم از شما

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
08 بهمن 1397 ساعت 13:58

درود بر شما

اینکه شما روابط حسنه ای با دو نوجوان دارید و به فکر کمک به آنها نیز هستید نکته ای قابل تقدیر درخصوص شماست.

در مورد پرسشهایی که مرقوم فرموده اید می توانید از پاسخهای متناسب با سن نوجوانان و با در نظر گرفتن عرف جامعه و نیز ارزشهای خانواده پاسخ دهید:

1- میزان مجاز بودن روابط، هم به محیط زندگی افراد بستگی دارد هم به ارزشهای خانوادگی. ابتدا باید این مسئله را برای نوجوان جا انداخت و حدود این ارزشها را برایش مشخص نمود. مسئله بعدی به روحیات نوجوانان و مسائل روانشناختی آنها برمی گردد. نوجوانی ایام بیداری غریزه جنسی و گرایش به فرد غیرهمجنس است. بنابراین باید به آنها آموزش داد تا خود را به خوبی بشناسند. فردی که خود را نشناسد و نداند از خود و دنیا چه چیزهایی می خواهد، نمی تواند با دیگران به درستی ارتباط برقرار کند. اول یک نوجوان باید عرف و حدودش را بشناسد؛هر فرهنگ، مرزی برای این کنش تعریف کرده است. سپس بداند به دنبال ارضای چه نیازی است که بحث رابطه دختر و پسری را پیش کشیده. معمولا بالا رفتن هورمونهای جنسی در نوجوانی سبب گرایش به فرد غیر همجنس شده و نوجوانان گاهی حتی قول و قرار ازدواج نیز با هم می گذارند که بدیهی است با توجه به عدم شناخت درست مفهوم عشق و مسئولیت ازدواج، چنین قراری نمی تواند مثبت باشد. دختران نوجوان به خصوص، بیشتر به فکر ازدواج می افتند. در پسرها گاهی این روابط نشان دهنده "مرد شدن"و قدرت نمایی از سوی آنهاست. همچنین در جامعه امروز ما باید به مسئله پایین آمدن سن بلوغ نیز توجه کرد. یعنی دوره رشدی و تفاوت دهه ها را نیز باید درنظر داشت. پیامد چنین ارتباطی می تواند وابستگی روحی باشد که جدایی را سخت می کند. گاهی نیز نوجوانان اقدام به ارتباط فیزیکی می کنند که مشکلات بیشتری را برایشان رقم خواهد زد. از دیگر پیامدهای دوستی های نوجوانی، بدبینی است که اثرات منفی شدیدی در ذهنیت آنها درباره جنس دیگر می گذارد. ممکن است یکی وابسته تر شود و دیگری پس از طی کردن این دوره تصمیم به قطع رابطه بگیرد. جدایی عاطفی معمولاً یک ضربه روحی است و از پیامدهای سخت رابطه های دوران نوجوانی است. 

می توان به نوجوان آموزش داد که شاید در ابتدا احساس خوبی هم داشته باشید و خیلی هم به شما خوش بگذرد، اما عواقب رابطه در این سن، فلان موارد هستند. یعنی در رابطه با نوجوانی که در این خصوص می پرسد نبایستی واکنش تند داشت، و جملات نهی کننده نیز می تواند سبب تشدید تمایل به غیرهمجنس شود. مهم است نوجوان بداند این تمایل، در این بازه سنی به جهت ارتباط حاصل می شود و منشأ آن، غریزه جنسی است و به دور از ملاک ها و معیارهای منطقی، عقلایی و عرفی می باشد و ضمن اینکه برایشان توضیح میدهیم که شاید تا مدتها برایت لذتبخش هم باشد اما آسیبهای رابطه نوجوانی را هم برایش می گوییم تا اگر هم چنین ارتباطی شکل گرفت، آسیب غیر قابل جبران ایجاد نشود.


2- قبل از آموزش واکنش؛ بهتر است ابتدا از دختر بپرسیم نظر خودت چیست؟ اگر دوست داشت چنین تجربه ای داشته باشد (در نظر داشته باشید که تفاوت نسل وتربیت در دهه ها وجود داشته و نمی توان آن را انکار کرد) لازمست نتایج و پیامدها و تذکرات لازم را دریافت کند تا آسیب نخورد. اگر هم تمایل به پاسخ دادن به ابراز علاقه یک پسر نداشت، "نه" گفتن را باید به او آموخت (تمایل ندارم).


3- برخی تابو ها در دیدگاه سنتی وجود دارد که البته با مشکلاتی همراه است. نوجوانان به راهنمایی نیاز دارند و حق دارند این راهنمایی را از دلسوزترین افراد زندگی یعنی والدین دریافت کنند. اما گاهی ابزار فرزند پروری والدین برای چنین آموزشهایی کافی نیست. بعضی والدین نیز باور نمی کنند فرزندشان بزرگ شده و به چنین مرحله ای رسیده. گاهی نیز خود نوجوانان به واسطه نوعی شرم والد و فرزندی، ناخودآگاه ارتباط خود را با والدین شان عمیق نمی کنند و برخی پرسشها را از والدین شان نمی پرسند. می توان نوجوان را تشویق کرد که با والدین خود گفتگو کرده و با توجه به پر رنگ شدن نقش ها و هویت جنسی در این دوره، گفتگو در خصوص مسائل جنسی را با والد همجنس خود داشته باشند.


4- در مراکز مشاوره های تحصیلی و سنجش استعداد و رغبتهای فردی، انواع تستهای شخصیت شناسی وجود دارند که می تواند به یک نوجوان کمک کننده باشد تا مسیری مطابق با خواسته ها و استعدادهایش انتخاب نماید.


5- تحصیلات دانشگاهی موجب آموختن متدهای علمی و آکادمیک می شود ولی آینده شغلی الزاماً با تحصیلات دانشگاهی تامین نمی شود. بنابراین یافتن استعداد شخصی در زمینه یا زمینه های خاص می تواند کمک کند برای ساختن یک آینده پر بار کاری. همانطور که عرض شد آگاهی از زمینه های توانایی فردی به همراه آموزش در این زمینه ها می تواند برای ساختن آینده شغلی مناسب کمک کننده باشد. البته یک فرد ضمن آگاهی از استعدادها باید میزان تمایل فردی و تلاشگر بودن برای یک هدف را نیز در خودش بشناسد. در این خصوص آموزشهای توانگر شو از مجموعه آموزشهای غیرحضوری خانه توانگری پیشنهاد می شود.

موفق باشید.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه