سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

عادت غلط

پرسش

تاریخ ثبت : 25 مهر 1397
932  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من از سن ۱۸ سالگی دائما چه در شرایط عادی و چه در استرس پوست لبم رو میکنم. این کار بهم حس خوبی میده . اینکارو تا جایی انجام میدم تا لبم خون بیاد. واقعا ناخوداگاه زمان کار هم دستم به سمت لبم میره. برام فرقی نمیکنه کسی میبینه یا نه. همکارام مادرم دوستام خیلی تذکر میدن که اینکارو نکنم ولی واقعا دست خودم نیست. هرچند اون لحظه پوست لبم رو نمیکنم اما دو دقیقه بعد دوباره شروع میکنم. علت این حس خوب موقع کندن پوست لب چیه و برای ترک این عادت چیکار کنم ؟

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
27 مهر 1397 ساعت 01:14

سلام دوست گرامی



با توجه به نوع و سیر زمانی ( شروع و تداوم ) علائمی که به آن اشاره نمودید  ، به نظر می رسه نشانه هایی از اختلال پوست-کنی یا  Excoriation ، به شکل رفتارهای تکرار شونده  ی متمرکز بر بدن، که منشا اضطراب داشته و جنبه ی وسواسی به خود گرفته قابل بررسی خواهد بود.

درمان های موثر شامل دارودرمانی و رفتاردرمانی می باشد. 

در وهله نخست پیشنهاد می شه جهت بررسی دقیق و پیگیری فرایند درمان،  به روانپزشک مراجعه نمایید.


یکی از اقداماتی که در رفتاردرمانی توصیه میشه این است که موقعیت ها ، اضطراب ها و  استرس هایی که موجب این رفتار میشه رو بشناسید. تا  بتونید به یک ذهن آگاهی نسبت به رفتارهاتون برسید. موقعیت هایی که میتونه پیش زمینه بروز چنین رفتاری بشه رو شناسایی و کنترل کنید. پیش از آنکه دچار تنش زیادی بشید.


 این اختلال، نوعی رفتارِ  خود-مراقبتی ست که به شکل نامناسب و افراطی بروز پیدا میکنه. انجام تمرین های مقابله ایِ جانشینِ چنین عادتی، براتون موثر خواهد بود. چیزهایی که می تونید در چنین شرایطی ،  به جای کندن پوستِ لب تون، استفاده کنید. فیجت ها یا توپ های ضد استرس هستند . ابزارهای ساده و دوست داشتنی که  استرس و فشار متراکم در دستان و بدن شما رو رها و تخلیه میکنه و مانع از این میشه که این فشارها به سمت بدن و آسیب رساندن به آن کشیده بشه.



با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه