سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

طلاق بگیرم یا ادامه بدهم؟

پرسش

تاریخ ثبت : 13 آبان 1397
1,000  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام.بنده ۱/۵ هست ازدواج کردم قبل از ازدواج در یک بازه ی ۲ ساله با همسرم اشنا شدم ایشون معتقد بودن برای شناخت بیشتر بایستی باید با دوستان هم رفت و آمد کنیم تا نوع برخورد با دوستان رو هم ببینیم وقتی پیش یکی از دوستان ایشون میرفتیم اغلب خواهر خانمشونم حضور داشتن که زیبا بود و همسرم توجه خیلی زیادی به این خانم داشتن طوری که گاهی فراموش میکردن منم هستم.ما با هم ازدواج کردیم ولی این موضوع که همسرم به محض اینکه اسم این خانم میاد یا میبینتش سنسوراش فعال میشه حس فوق العاده بدی بهم میداد و نهایتا دو هفته پیش به همسرم گفتم که من از اینکه تو به فلانی توجه نشون میدی خیلی ناراحتم و مشخصا اسم خانم رو بردم و ایشون به من گفتن که اگه من این خانم رو میخواستم باهاش ازدواج میکردم زیبا هست ولی به درد هم نمیخوردیم و گفت که من اشتباه برداشت کردم من توجهی به این خانم ندارم در حالی که بعدش بهم گفت دوستش بهش به طور سربسته گفته که خواهر خانمش به دردت نمیخوره و منم بهش گفتم ببین چطور رفتار کردی که خودت داری میگی دوستت این حرف رو بهت زده.خلاصه اینکه علاوه بر این موضوع من به شدت احساس بی ارزشی داشتم که تو ازدواجم بدتر داره میشه و خیلی خیلی حال گندی دارم مثلا هر اتفاقی میفته همسرم میگه برو پیش روان شناس که همه مشکلا از تو هست تو باید خودتو عوض کنی (چون قبل ازدواج من خیلی وابسته و آویزون بودم و همیشه به من میگفت یا خودتو عوض کن یا کات کنیم)یا هر وقت حرفی میخوام بهش بزنم باید از موضع ضعف بهش بگم تا حرفم رو بشنوه وگرنه گارد میگیره.قبل ازدواجم طوری بود که انگار من بیشتر دنبالشم تا اون دنبال من. اما راستش الان دیگه خیلی خستم و دلم میخواد برم.راهنماییم کنید لطفا.

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
18 آبان 1397 ساعت 02:05

سلام دوست گرامی


نامه شما را خواندم . از اینکه احساس خوبی ندارید متاثر شدم.  حق دارید که از این شرایط ناراضی باشید. اینکه توجه همسرتان کاملا متمرکز بر شما نبوده براتون نگران کننده ست. طبیعتاً زنها و همه آدمها، در زندگی مشترکشون نیاز دارند از سوی همسرشون مورد توجه قرار بگیرند. وقتی این کم توجهی را  با توجهِ بیشتر همسرشان ، نسبت به دیگران مقایسه می کنند، احساس ناخوشایندی زیادی بهشون دست میده.


با این حال اشاره داشتید که پیش از ازدواج و اکنون به میزانی بیشتری، احساس بی ارزشی دارید.یکی از جانکاه ترین تله های روانیِ در افراد، همین تله نقص و یا بی ارزشی ست.  مدام خود را آدم به درد نخور و بی خاصیتی تلقی می کنید. از اینکه احساس می کنید نمی تونید از خودتون حمایت و دفاع کنید. از اینکه دیگران شما رو نمی خوان. براتون ارزشی قائل نمی شن. 


یکی از علائم بارز این طرحواره در روابط زناشوییِ شما،  احتمالا به این شکل است که چنانچه همسرتان تا حد بضاعت بهتون توجه داشته باشه و احترام بگیره، بازهم ازش درخواست حمایت دارید. مدام میخواهید مطمئن باشید که دوستتون داره و مورد توجه ش هستید. از سویی دیگه این رفتارها ممکنه به شکلی ادامه پیدا کنه که مورد اعتراض و انتقاد همسرتان قرار بگیره.


یکی از دیگر از علائم این تله، ممکن است این باشد  که خودتون رو به صورت اغراق آمیز با دیگران مقایسه می کنید.این مقایسه ها، احساسات حقارت و حسادت را پیوسته در شما تشدید می کنه. احساس ناامیدی دارید و علائم افسردگی را تجربه می کنید. و این احساس بسیار آزار دهنده است.


اینکه علائم افسردگی، عامل به وجود آمدن چنین احساساتی در شماست و یا وجود این تله، به مرور باعث تشدید این علائم شده، می بایست از طریق مراجعه به روانپزشک مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار گرفته شود. اما چیزی که مهم است اینه که شما اکنون با علائم قابل توجه افسردگی دست و پنجه نرم می کنید. و این در شرایط کنونی، برای حال شما و رابطه ای که در آن هستید پیامدهای نامطلوبی به همراه داره. 


بنابراین توصیه میکنم در اولویت برنامه های خود،  مراجعه به روانپزشک را در دستور کار خود قرار بدید.


در خصوص رفتارهایی که می تونه کمک کنه تا احساس بهتر و وضعیت نسبتاً رضایت بخش تری را در رابطه تجربه نمایید این است که در ابتدا ، نسبت به این احساسات و باورهای خودتون به  آگاهی بیشتری برسید. چیزی که به نظر میرسه به آن واقف هستید. بنابراین این قدمی است به سمت جلو.


مصمم باشید تا نقاط ضعف خودتون رو به دقت بررسی کنید. همان رفتارهایی که به واسطه بروز آنها ، حال بدتری بهتون دست میده. گاهی شاید لازم باشد آنها را به مرور کنار بگذارید.


وقتی گرفتار این تله هستید مدام از فرد مقابل ایراد می گیرید. تلاش کنید از سرزنش ، انتقاد و یا انتظارات متعدد و پیوسته که گاهی متناسب با واقعیت نیست  دست بردارید. این اقدامات به شما کمک میکنه تا بتونید رفتارهای سازگارانه که به بهتر شدن حالتون کمک میکنه رو به کار بگیرید.


با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری

خانه توانگری طوبی



معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

18 آبان 1397 ساعت 22:00
با سلام و احترام خیلی خیلی متشکرم از راهنماییتون.
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه