سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

دوستش دارم و قصد جبران اشتباهات. چه کنم ؟

پرسش

تاریخ ثبت : 18 دی 1397
1,470  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
پسری هستم ۲۶ ساله که با دختری همسن خودم در دانشگاه آشنا شدم. رابطه مان بسیار آرام و با شیب ملایم شروع شد و از چت معمولی، صحبت، هر روز دیدن هم در دانشگاه و هر روز با هم بودن، به زندگی با هم زیر یک سقف رسید. از اول رابطه من مطرح کردم که نیاز به قدری زمان دارم (چند سال) تا شناخت برای ازدواج پیدا کنم. و لی اون ازدواج رو توی دلش دوست داشت ولی قبول کرد و رابطه رو ادامه داد. بعد از چند ماه اول فهمیدم همونه که میخوام و باهاش صحبت کردم که با هم خارج میریم و اونجا ازدواج میکنیم. چون من ازدواج به روش سنتی مذهبی رو دوست نداشتم. اون هم چیزی نمیگفت و من گمان میکردم اونم راضی شده. ۱.۵ سال با هم بودیم. بسیار هم رو دوست داشتیم و اون همه کاری برای من میکرد ولی من قدر مهربونیای اون رو نمیدونستم و فکر میکردم حالا که ما همدیگه رو انتخاب کردیم، همه چیز تمام شده. به همین علت اونجوری که باید ازش قدردانی نمیکردم، گاهی کم توجهی میکردم و گاهی قهرهای بی مورد و بی ارزش. ولی تعداد این موارد به کل رابطه زیاد نبود و کلیت رابطه خیلی خوب بود.
در یکی از این قهر ها، اون گفت که میخواد تموم کنه ناگهانی و من متوجه شدم چون مدتیه بی توجهی های من توی دلش جمع شده، با شخص دیگه ای وارد رابطه شده که من هم شخص رو میشناسم ولی فکر میکردم صرفا یه دوست معمولیه. در یک ماهی که اون در حال صحبت با پسره اس، من ساعت ها فکر کردم، این که آیا میتونم این خیانت رو ببخشم؟ آیا میخوام ازدواج کنم‌؟‌ و آیا میخوام دیگه اون آدم قبلی نباشم و بهش توجه کنم و ناراحتش نکنم ؟ و هر چه بیشتر فکر کردم بیشتر فهمیدم که حاضرم هر کاری براش بکنم چون انتخاب من این آدمه وکسی قابل قیاس باهاش نیست. این موارد رو باهاش در میون گذاشتم ولی اون میترسه که این رفتارها موقتی باشه و من مجدد رفتارای قبلیم رو تکرار کنم. از طرفی میترسه که با فرصت دادن به من شخص جدید رو از دست بده گرچه که شرایط من برای ازدواج و ادامه زندگی از پسر دوم خیلی بهتره و اون هم این موضوع رو تایید میکنه. من در خلوت خودم تصمیم گرفتم واقعا جاهایی که رابطه ایراد داره رو اصلاح کنم ولی نمیدونم چطور میتونم این رو بهش ثابت کنم. از طرف دیگه اون داره میره خارج از کشور و سریع باید تصمیم بگیره. پیشنهاد شما در این شرایط چیه ؟

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
22 دی 1397 ساعت 09:59

سلام دوست گرامی


توضیحات شما را خواندم. 

در جایی از متن نوشته اید :

... گاهی کم توجهی میکردم و گاهی قهرهای بی مورد و بی ارزش. ولی تعداد این موارد به کل رابطه زیاد نبود و کلیت رابطه خیلی خوب بود.

اینکه قیدِ زمانِ گاهی و وزن مشکلات و چالش ها و فراوانی وقوع اونها،  به چه میزان برای شما و ایشان قابل درکه؛ در ارزیابی کیفیتِ زندگی تان تاثیرگذار خواهد بود. احتمالا این چالش ها بقدری تاثیرگذار بوده است که پس از نزدیک به دوسال از زندگی مشترک، این رابطه از مدار خارج میشه.

عموما دو شکل رفتار، باعث فرسایش در رابطه میشه : رفتارهای ناسازگار با وزن بالا و فراوانی اندک - و رفتارهای ناسازگار با وزنِ کم و فراوانی زیاد. ممکن است رفتاری از دیدگاه شما نسبت به کلیت زندگی،  تکرار کمی داشته، اما وزنِ اثرگذاری منفی اون فرد مقابل رو از ادامه رابطه علی رغم شرایط بهتر شما، مایوس کرده.

توصیه نمی کنم در این شرایط برای اثبات خود، خیلی به آب و آتش بزنید. ایشان اگر آن امنیت و ثباتی را که مدنظر دارند بتوانند از سوی شما دریافت کنند احتمالا پاسخ خواهند داد. در عین حال این فرصت را به خودتان بدهید تا در خصوص نقاط ضعف این رابطه بدون قضاوت و سرزنشِ خودتان کار کنید تا بتوانید در تجارب بعدی از آن بهره مند شوید.


با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری

خانه توانگری


ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 27
کارآمدی پاسخ : 8
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

22 دی 1397 ساعت 10:13
با تشکر از پاسخ خوبتون. بله حرف شما صحیح و منطقیه. ولی من اشکالات ریز و درشت خودم رو پذیرفتم و سعی در جبران دارم و به ایشان هم این مسئله رو گفتم . به نظر شما یک روانشناس میتونه با صحبت با ما به حل این مسئله کمک کنه، تا من اون امنیت و ثبات رو که شما تو صحبتتون گفتید فرصت کنم بیان کنم ؟
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
22 دی 1397 ساعت 12:07

با سلام دوباره


بله.  چنانچه این امکان برای طرفین مقدور باشه مراجعه به مشاور و روان درمانگر میتونه در بررسی و ارزیابی مساله،  و ارائه راهکار و انعکاس آن موثر باشد.

ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 30
کارآمدی پاسخ : 9
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه