سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

پسر بزرگم با برادرهای کوچکترش رابطه خوبی ندارد

پرسش

تاریخ ثبت : 22 فروردین 1398
517  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
پسر بزرگم شانزده ساله هست. با پسر دوم و سومم که الان ۱۲و ۵ سالشونه رابطه خوبی ندارد. همش به اونها امر و نهی می‌کنه و زور میگه. تا به حال هیچ حرف محبت آمیزی به اونها نگفته

مهمترین سوال :
چه کار کنم که بچه‌هام با هم خوب بشن؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
22 دی 1398 ساعت 11:41

سلام بانوی گرامی

داشتن فرزندان در گروه سنی های مختلف چالش هایی را ایجاد می کند، چرا که هر کدام ویژگیهای سنی خود را دارند که ممکن است سازگاری آنها را با هم دچار مشکل کند.

پسر 16 ساله شما دوران نوجوانی و بلوغ را سپری می کند و نیاز های ویژه سن خود را دارد، استقلال بیشتری را می طلبد، فضای شخصی بیشتری نیازدارد و می خواهد . در پس این رفتاری که امر و نهی می باشد نیازی از خود را برآورده می سازد که می توانید با گفتگو کردن با ایشان و همدلی از نیاز او باخبر شوید و بعد بتواند راه دیگری را پیدا کند تا آن نیاز را برآورده کند که به برادر های کوچکترش نیز آسیبی نرسد.

شاید بتوان حدس زد که نیاز دارد بزرگتر بودن او، نیاز به احترام و ارزشمندی او حفظ شود و با این رفتار سعی در برآورده ساختنش دارد.

اگر شما بخواهید به او نصیحت گونه دعوت به دوستی و مهربانی با برادر هایش کنید احتمال اینکه شما را پس بزند باز هم وجود دارد.

بهترین شیوه گفتگو با او، گفتگوی همدلانه و همراه با پرسش و پاسخ است که بتوانید نیازش را پیدا کنید، احساساتش را بشنوید و او هم بداند که همانند برادر هایش در خانه جایگاه خود را دارد و اگر چه نیاز به مراقبت کمتری نسبت به آنها دارد با این حال وجودش مهم و ارزشمند است.

به عنوان مثال با نظر خواهی از او و شرکت دادنش در گفتگو های خانوادگی می توانید بهش کمک کنید که بداند در جمع بزرگتر ها به شیوه ای دیگر غیر از امر و نهی کردن و زورگویی پذیرفته می شود . رفتارهای مثبتش را می توانید تقویت کنید تا کم کم تغییر رفتار دهد.

با تشکر از اعتماد شما

مونا گوشه

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
Fبه نوجوانان گفتن از نوجوانان شنیدن

توصیه های پیشنهادی
همدلی / گفتگوی همدلانه / شنیدن افکار و احساسات و نیاز هایش / پیدا کردن راهبردی متفاوت جهت برقراری ارتباطی کارآمد
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه