سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چگونه همسرم را ببخشم؟

پرسش

تاریخ ثبت : 29 بهمن 1397
1,327  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام
زنی 25 ساله هستم. دوسال پیش یکی از اقوامم که زنی متاهل بود به خانه ام امد و چند روزی مهمان ما بود. بعد از گذشت چند هفته، به رابطه اش با همسرم پی بردم. زمانی که اعتراض کردم، همسرم خیلی التماس کرد که ببخشید، به خدا من باهاش رابطه ای نداشتم و فقط در حد پیام بوده، چیز مهمی نبوده و تو رو خدا من رو ببخش. من هم قبول کردم و تمام شد.
امسال متوجه رابطه ی دوباره شون شدم و فهمیدم همسرم گوشی و خط جدا خریده و باهاش در ارتباط هست. زمانی که پیش اون خانم رفتم و باهاش صحبت کردم، یه جورایی متوجه عمق رابطه شون با هم شدم که واقعا حال من رو بد کرد.
زمانی که گوشی مخفی همسرم را پیدا کردم، همسرم به همه چیز اعتراف کرد که من امسال میخواستم باهاش رابطه داشته باشم، اما اون قبول نکرد. دوسال پیش رو هم انکار نکرد.
ولی دوباره همسرم خیلی التماس میکنه و میگه ببخشید، من اشتباه کردم و زندگیم رو ازم نگیر، بچه ام رو ازم نگیر. من دوستتون دارم و میگه قول میدم عوض بشم.

مهمترین سوال :
به نظرتون امکان داره توبه کرده باشه؟ من یک دست نوشته ازش گرفتم که در صورت خیانت و نامردی و دروغ، حق طلاق با من باشه و پایینش رو امضا و اثر انگشت زده. آیا فایده ای داره؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

سارا میرزامحمدی
سارا میرزامحمدی
13 فروردین 1399 ساعت 16:15

همراه گرامی

نوشته تان را خواندم 

خیانت همانند فاجعه‌ای است که هیچکس نمیخواهید آنرا تجربه کند. شرایط بسیاری وجود دارند که می‌توان ان‌ها را خیانت درنظر گرفت. اگر بخواهید کسی راکه بشما خیانت کرده است ببخشید. ابتدا باید آرامش خودتان رابه دست بیاورید. اگر می‌خواهید دوباره با فردی که بشما خیانت کرده است زندگی کنید، می‌توانید اینکار را بعد از بخشیدن او انجام دهید.

بخش یک: تصمیم بگیرید که فراموش کنید
باید بدانید که بخشش چیست. بخشش به معنای پذیرفتن خیانت نیست. بلکه، بخشش یعنی آزاد کردن خودتان از خشم و غضبی است که نسبت به شخصی دارید که بشما خیانت کرده است. بخشش به معنای پایان داده به بیزاری از کسی است که بشما خیانت کرده است.

– حتی اگر بیزار بودن از کسیکه بشما خیانت کرده است، یک دلیل مناسبی بنظر برسد، در حقیقت، تنها کسیکه آسیب می‌بیند خود شما هستید.
– اگر کسی راکه بشما خیانت کرده را نبخشید، حتی بعد از ترک او با هر شخصی که رابطه داشته باشید فکر خواهید کرد که او هم بشما خیانت خواهد کرد.

تصمیم بگیرید که چرا می‌خواهید ببخشید
برای بخشیدن کسی دو دلیل وجوددارد. دلیل اول این‌که بخشیدن یکی از قوانین شماست. دلیل دیگر این است که بتوانید برای غلبه کردن بر احساس ناراحتی که به خاطر خیانت به دست آورده اید، به خودتان کمک کنید. هر دوی این دلایل باارزش هستند.

خودتان را وادار به بخشیدن نکنید
تصمیم گرفتن برای بخشیدن کسی بسیار ارزنده است، اما در واقع تجربه بخشیدن و رها شدن از این درد و عذاب می‌تواند کمی نیاز به زمان داشته باشد. بخشیدن یک نوع فرآیند است و چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد.

در مورد آینده خود با کسی که به شما خیانت کرده است، تصمیم بگیرید
_. عده‌ای از خیانت‌ها چنان ترسناک هستند که دیگر نمی‌خواهید به این رابطه ادامه دهید. حتی وقتی کسی را می‌بخشید، ممکن است احساس کنید که دیگر نمیخواهید به این رابطه ادامه دهید.

– به رابطه خود با فردی که بشما خیانت کرده فکر کنید، آیا می‌توانید زندگی بدون وی را تصور کنید؟

– شخصیت کسی راکه بشما خیانت کرده است را تجزیه و تحلیل کنید. ببینید آیا دوباره بشما خیانت خواهد کرد؟

بخش دو: این را در خودتان بررسی کنید

اصلا من میتوانم ببخشم؟

به عواطف خود ارزش قائل شوید
اگر در مورد خیانت غمگین و یا خشمگین هستید، باید بدانید که این امر کاملا طبیعی است. برای کنار آمدن با این احساسات، روش‌های مثبتی را بیابید. پذیرفتن انچه که احساس می‌کنید، مرحله مهمی در غلبه بر عواطف محسوب می‌شود که نخستین مرحله در جهت بخشیدن است.

– شاید نسبت به کسیکه بشما خیانت کرده است، احساس خشم، تحقیر و انزجار داشته باشید. این امر کاملا طبیعی است.

برای کسی که به شما خیانت کرده است نامه بنویسید
نوشتن نامه نوعی درمان محسوب می‌شود، چون با صداقت تمام هر آن چیزی راکه احساس می‌کنید را بیان می‌کنید. بعد از چند روز، بروید دوباره نامه را بخوانید. لزومی ندارد نامه رابه شخص مورد نظر بدهید. می‌توانید نامه را بسوزانید تا به فراموش کردن احساسات منفی به خودتان کمک کنید. نوشتن نامه می‌تواند آرامش رابه شما برگرداند و بشما کمک کند تا آسان‌تر ببخشید.

در مورد این خیانت با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود که به او اعتماد دارید صحبت کنیدپشتیبانی شدن از طرف کسیکه مراقب شماست و شما را دوست دارد، مرحله مهمی در التیام عاطفی شما بعد از خیانت محسوب می‌شود. به دوست یا یکی از اعضای خانواده خود این خیانت را در بین بگذارید. وقتی با کسی دراین مورد صحبت کنید، حس بهتری خواهید داشت و میل شما به بخشیدن بیشتر خواهد شد.

آیا بخشش همسر خیانتکار کار درستی است؟
– می‌توانید با کسیکه به او اعتماد دارید، در مورد روش‌هایی که بشما کمک می‌کند تا آسان‌تر ببخشید، صحبت کنید.

– اگر نمی‌خواهید با کسی این مسئله را در بین بگذارید، با یک درمانگر یا روان شناس مشورت کنید.

احساسی از قدرت را دوباره به دست آورید
وقتی کسی بشما خیانت می‌کند، ممکن است احساس ضعیف بودن و از دست دادن قدرت کنید. برای این‌که دوباره احساس قدرت داشته باشید، باید احساس خودمختاری را در خودتان پرورش دهید. تا زمانیکه در زندگی احساس خود مختاری نکنید، بخشیدن کسیکه بشما خیانت کرده است مشکل خواهد بود.

– به خودتان بگویید:” من به خودم و دیگران ارزش قائل هستم. عشق به دیگران بخود من بازمی گردد، من به کسانی که باعث می‌شوند تا احساس امنیت و عشق داشته باشم ارزش خواهم گذاشت و آن‌ها را دوست خواهم گذاشت. ”

مثبت بمانید
توجه خودرا از خیانت دور کنید و با تمرکز کردن بر روی امنیت، خوشحالی و آینده‌ای زیبا، افکار مثبت و ارزش‌های سالم را در خود تقویت کنید. اگر عکس‌های مثبتی در ذهن داشته باشید، می‌توانید بخشش را بعنوان مرحله سالم در مسیر بهبودی خودتان درنظر بگیرید.

– برای این‌که مثبت بمانید، چیزی راکه به آن ارزش میگذارید در ذهن خود تجسم کنید. شاید، عشق یکی از ارزش‌های مثبت شما باشد. به زمانی فکر کنید که واقعا عاشق بودید. شاید عشق را در دوران کودکی خود بیابید که درکنار پدر و مادرتان بودید.

– این عکس‌های ممکن است ناشی از تجربه و یا خیال ما باشند.

اعتماد به نفس خود را دوباره به دست آورید
اعتماد به نفس یعنی این‌که زندگی شما ارزشمند است و شما می‌توانید با غلبه بر مشکلات را از ان‌ها یاد بگیرید. به دنبال خیانت، ممکن است اعتماد به نفس خودتان را از دست بدهید، چون آسیب دیده اید و ممکن است احساس کنید ارزش خودرا از دست داده اید. وقتی دوباره اعتماد به نفس خودتان رابه دست آورید، احساس خواهید کرد که می‌توانید شخصی راکه بشما خیانت کرده است را ببخشید.

ذهن آگاهی را تمرین کنید
ذهن آگاهی به مجموعه‌ای از توانایی‌ها اشاره می‌کند که هر کدام می‌توانند در پیشبرد احساس عاطفی بشما کمک کنند. ذهن آگاهی روشی مدرن برای فرار از خیالات و اقامت در زندگی کنونی است. در حال زندگی کنید و به یاد داشته باشید که خیانت در گذشته اتفاق افتاده است.

خودتان را دوست داشته باشید
بعد از این‌که از طرف کسی خیانت را تجربه می‌کنید، ممکن است از خودتان خجالت بکشید و یا خودتان را مقصر بدانید. به یاد داشته باشید که شما هیچ کنترلی بر روی کار‌هایی که دیگران انجام می‌دهند ندارید، شما فقط می‌توانید بر روی خودتان بازرسی داشته باشید. تا زمانی که خودتان را دوست نداشته باشید، نمیتوانید کسی را ببخشید. برای خودتان زمان صرف کنید و اوقاتی رابا دوستان یا خانواده خود سپری کنید. خرید کنید و یا دوش گرم بگیرید.

اگر یک مرد با زنی غیر از همسر خود در ارتباط باشد، از نگاه عموم خیانت محسوب میشود، اما اگر همین مرد مدارکی را برای مشروع بودن رابطه‌اش ارائه کند، ازدواج دوم است و از نگاه قانون دیگر خیانت نیست در حالی‌که تعداد زیادی از خانواده‌ها این رفتار را یک نوع خیانت می‌دانند اگر چه این جامعه و قانون یک جامعه است که میزان خیانت و نامهربانی را مشخص می‌کند.
همیشه کسیکه خیانت دیده باور نمی‌کند این اتفاق افتاده است و بجای تلاش برای التیام وضعیت با انکار این موضوع، مشکلاتش را پیچیده‌تر میکند.

صریح و بی‌تعارف سؤال کنید
اخلاق بشما میگوید، زن و مرد باید چطور رفتار کنند. از نظر اخلاق کاملا درست است که زن و شوهر از اوضاع و احوال هم با خبر باشند. زن و شوهر‌ها توقع دارند شریک زندگی‌شان برای یک رابطه رمانتیک و عاشقانه تلاش کند، همان طور که توقع دارند برای صداقت و امنیت در رابطه تلاش کند.

با این حال هیچ زن یا شوهری دوست ندارد تمام رفتار و اعمالش زیر ذره‌بین باشد. اگر میخواهید به همسرتان نزدیک باشید و از همه‌ی چیز باخبر شوید از نظر اخلاقی بهتر است از خودش سؤال کنید. بهترین راه پیدا کردن حقیقت این است که از او بخواهید صادقانه و صریح درباره هر چیزی که به رابطه شما مربوط است، حرف بزند.
اگر چه بیشتر زن و شوهر‌ها پرسیدن مستقیم را سخت‌تر از کند و کاو‌های پشت‌پرده رفتار هم دیگر میدانند. حتی اگر با زیرنظر گرفتن همسرتان فهمیدید او خیانت می‌کند این دلیل خوبی نیست، چون جاسوسی کردن کار درستی نیست. اگر همسرتان را زیرنظر بگیرید و هیچ اشتباهی در رفتار او پیدا نکنید.
ممکن است احساس آرامش کنید، اما یادتان باشد که صداقت همسرتان را نشانه گرفتید. اکنون این شما هستید که در رابطه زناشویی‌تان چیزی را پنهان کرده اید. همه‌ی میخواهند حقیقت را بدانند، اما طبق معمول با انتخاب بدترین راه به این هدف میرسند.


همه‌ی ما اصرار داریم هرچه شریک زندگی‌مان میگوید، باور کنیم، چون اعتماد به او، احساسی از امنیت و آرامش به ما می‌دهد. هیچ‌کس نمی‌خواهد به این مسئله اهمیت بدهد که همسرش دروغ می‌گوید به‌ویژه وقتی که احساس کند خیانتی در کار است. بیشتر انسان‌ها «دروغ شیرین» رابه «حقیقت تلخ» ترجیح می‌دهند.
تعداد زیادی از زنان تلاش میکنند از خیانت همسرشان چشم‌پوشی کنند، زیرا تغییرات تازه و قبول آن‌ها غیر قابل تحمل است و دقیقا به این دلیل است که طبق معمول همسران دیرتر از دیگران از خیانت شریک زندگی‌شان باخبر می‌شوند. همسر خیانتکار طبق معمول تمام تلاشش را برای گرفتن اعتماد شریک زندگی‌اش کرده و از این موقعیت کاملا سوء‌استفاده می‌کند. او همان چیزی را میگوید که همسرش دوست دارد بشنود: «من هرگز به تو خیانت نمیکنم.».


اگر زن و شوهر هردو بخواهند رابطه زناشویی‌شان را حفظ کنند باید به فکر گام‌های بعدی باشند. قدم‌های بعدی سخت‌تر و مهم‌تر هستند. نجات و حفظ رابطه‌ای که از خیانت آسیب دیده است نیاز به همدلی هردو نفر دارد. این هدفی نیست که به تنهایی به آن برسید.
تشخیص انگیزه‌های اصلی خیانت و حرف زدن درباره آن بسیار مهم است. اما همسر خیانتکار همیشه جزئیات را پنهان‌کند، زیرا او نگران این مسئله است که حرف زدن درباره جزئیات فقط مشکلات را بیشتر و سخت‌تر کند. مصاحبه درباره داستان خیانت باعث مطرح شدن حرف‌هایی می‌شود که نه گوینده و نه شنونده تحمل شنیدن آنرا ندارند. سؤال‌هایی که جواب دادن به آن‌ها سخت است و شنیدن جواب‌ها غیر قابل تحمل، بنابر این پیدا کردن انگیزه‌های خیانت و مصاحبه درباره جزئیات آن برای زن و شوهر‌ها نیاز به بینشی عمیق و مهارت‌های ارتباطی موثر دارد. اما هرچه به مسئله پرداخته نشود مشکلات پیچیده‌تر میشوند. مشاوره برای زوج‌هایی که تردید دارند و نمی‌توانند احساسات‌شان را درست بشناسند و نگران آینده رابطه هستند بسیار ضروری و کمک‌کننده است.

این نکته را فراموش نکنید که زنان قدرت کافی برای مقابله با خیانت را دارند، تنها کافی است از این باور که همه‌ی مرد‌ها مثل هم هستند و جز به رابطه جنسی به چیز دیگری فکر نمی‌کنند، دست بردارند ودر جهت التیام شرایط زندگی مشترک خود تلاش کنند.

لازم است بدانید برای مردان مهمترین چیز در زندگی مشترک این است که ارزشمند و مورد احترام باشند و به ان‌ها نشان دهند که تا چه اندازه به ان‌ها احترام میگذارند و آن‌ها را توانمند میدانند. ماجرای خیانت از روزی که همسرتان با نفر سومی صحبت می‌کند، آغاز نمیشود. سابقه این اتفاق به ماه‌ها و حتی سال‌ها قبل از آشنایی او با زن دیگری برمی‌گردد. به روز‌هایی که بی‌توجه به خطری که پشت در خانه‌تان کمین کرده، تنها با خیال این‌که هم دیگر را دوست دارید به ریزه‌کاری‌های ارتباط‌تان بی‌توجهی میکردید. اگر میخواهید با این ریزه‌کاری‌ها آشنا شوید. 

منابعی برایتان معرفی میکنم که امیدوترم کمک کننده باشند


سپس از اعتماد شما

سارا میرزامحمدی

خانه توانگری طوبی




معرفی کتاب
مهارت های زناشویی نوشته مک کی ترجمه محمدعلی رحیمی انتشارات ارجمند

معرفی درس
پیشگیری و بهبود رابطه پس از لغزش و خیانت
بسته از بی ارزشی تا من ارزشمند
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه