سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

حرف دیگران حالم را خراب می کند

پرسش

تاریخ ثبت : 03 اسفند 1397
449  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
هر وقت با یک نفر بحثم میشه و ازم انتقاد میشه، اون روزم خراب میشه و اگر اون فرد مادرم باشه که کلا خودم رو زیر سوال میبرم. الان حالم بده. به خصوص وقتی بهم میگن اینهمه کلاس رفتی، ولی خودت رو نمیتونی کنترل کنی، بیشتر بهم میریزم.

مهمترین سوال :
این حال بد رو چطور در خودم کنترل کنم؟ اصلا چرا حرف مردم و انتقادات شون اینقدر روی من تاثیر میذاره؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
27 بهمن 1398 ساعت 18:55

باسلام واحترام

توضیحاتتان بسیار مختصر است وحاوی اطلاعات کافی برای ارائه راهکار دقیق نمیباشد.اما با توجه به مبحث تحلیل رفتار متقابل ، نکته ای که در شما وجود دارد اینست که والد درونتان بسیار پررنگ در تمامی زندگیتان حضور دارد ودریافت این پیام ها باعث احساس ناخوشایند شما میشود. 

برای درک بهتر توضیح کوتاهی در رابطه با والد داده میشود.« والد » شامل بسیاری از رویداد های بیرونی است که در ۵ تا ۷ سال اول زندگی د رمغز کودک ضبط می شوند. بیشتر این محفوظات محصول اطلاعات کودک از پدر و مادر یا جانشینان آن ها است. تمام مطالب و رفتارهایی که کودک از والدین خود حس می کند ؛ می شنود یا می بیند ؛ در بخش « والد » ضبط می شود؛ هم چنین پند ها ؛ دستور ها ؛ سخت گیری ها و رفتار های حمایت کننده ؛ ساختار بخش والد را تشکیل می دهند.حالت والد صدای قدرت دیرینه‌ی ما، شرطی‌سازی جذب شده، یادگیری و نگرش‌های دوران جوانی است. والدین واقعی، آموزگاران، افراد مسن‌تر، همسایگان نزدیک و خویشاوندان، ما را شرطی‌سازی کرده‌اند. حالت والد ما از تعداد قابل توجهی از تکرارها و بازنواخت‌های ضبط شده‌ی پنهان و آشکار تشکیل می‌شود. حالت والد عموماً با اصطلاحات و نگرش‌هایی که با “چرا!!!”، “تحت هیچ شرایطی”، “همیشه” و “هیچ وقت یادت نره”، “دروغ نگو، تقلب نکن، دزدی نکن!” و … شروع می‌شود، مشخص می‌یابد (به طور کلی، هر آنچه که جنبه دستوری و امر و نهی دارد). حالت والد در اثر رخدادهای خارجی و نفوذهایی که در دوران رشد کودکی اولیه تحت تاثیر آنها قرار می‌گیریم، شکل می‌گیرد.

بنابراین وقتی والد درون غالب باشد ،بایدها واحساس سرزنشگری افزون میشود وفرد به خود مجوز اشتباه کردن نمی دهد.در صورتیکه اگر بالغانه در مورد هر مسئله ای اندیشید ،دیگر تا این حد حالتان بد نمیشود.

مثلا در مورد مشکل شما:

والد درون: نباید شکست بخوری

نباید هیچ وقت عصبانی شوی

و....

بالغ : هر فردی میتواند شکست بخورد

یا انسان میتواند گاهی خشمگین شود

پس بهتر است بررسی فرمایید پشت این فکر شما چه باوری نهفته است؟ از چه زمانی با شما بوده است؟ توسط چه کسی یا چه کسانی به شما انتقال پیدا کرده است؟ آیا این باورها برای شما سودی داشته است؟ معایب چطور؟ آیا نمی خواهید تغییری در این باورهایتان ایجاد کنید.

در این زمینه کتاب بازی های اریک برن خدمتتان معرفی میشود تا بتوانید به کمک انواع مختلف « من» ونحوه ارتباط درست ،ارتباط مؤثر داشته باشید.

باسپاس از اعتمادتان

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
بازی ها

معرفی درس
رهایی از بی ارزشی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه