سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

بی مسئولیتی شریک عاطفی

پرسش

تاریخ ثبت : 05 اسفند 1397
460  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من با پسری پنج سال در رابطه بودم که به گفته خودش خیلی من رو دوست داره، ولی هر وقت خواستم رابطه رو قدمی جلوتر ببرم و جدی تر و رسمی تر بشه، پا پس کشیده و گفته که نمیدونه اصلا آدم رابطه هست یا نه. حدود یک سال پیش باهام صحبت کرد و گفت فکرهاش رو کرده و میخواد جدی تر با هم باشیم. من به مدت هشت ماه رفتم خونه اون زندگی کردم (خارج از ایران زندگی میکنیم) چند هفته پیش که بهش گفتم حالا که همه چیز خوب پیش رفته بریم دو تایی با هم خونه بزرگتر بگیریم، اول قبول کرد و به محض اینکه خونه پیدا شد و قرارداد امضا کردیم از فرداش دوباره شروع کرد که من نمیدونم رابطه میخوام یا نه. آیا تو رو خیلی دوست دارم یا بیشتر این عادته تا دوست داشتن؟ من هم وسایلم رو جمع کردم و از خونه اش رفتم. ولی همچنان برای من تکست میده که خیلی دلش برای من تنگ شده و من رو دوست داره، ولی فکر میکنه آدم رابطه نیست. این رو هم بگم به شدت پسر خوش گذرونی هست و بیرون رفتن با دوست های خودش و مسافرت رفتن با اونها همیشه براش ارجحیت داشته. به من الان میگه ترس از رابطه داره ولی من نمیدونم این واقعا ترس از رابطه است یا بی مسئولیت بودن.
من تا جایی که تونستم سعی کردم تو این مدت جوابش رو ندم.

مهمترین سوال :
میشه من رو راهنمایی کنید که واقعا چرا تو این پنج سال این کار رو هی تکرار میکنه؟ این دفعه سومی هست که این کار رو کرده.

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
06 اسفند 1398 ساعت 00:59

باسلام واحترام

با توجه به مواردیکه مطرح فرمودید ،شما رابطه ای طولانی مدت وتقریبا بلاتکلیف داشته اید.از آن دست رابطه هایی که طرف مقابلتان به اصطلاح با دست پس میزند و با پا پیش میکشد. واقعیت اینست که از دید روانشناسی چنین افرادی درگیر تله های زندگی متضادی هستند و به همین دلیل در روابط عاطفی خود دچار دوسوگرایی عاطفی می شوند. این یعنی یک بخش از آنها به محبت و صمیمیت نیاز دارد و بدنبال برقراری رابطه است ولی بخش دیگری از آنها نگران طرد شدن است، احساس ناامنی می کند و می خواهد فاصله بگیردواحساس میکنند آمادگی ندارند. بنابراین عجیب نیست اگر بدانیداین افراد هم مشتاق رابطه صمیمانه هستند و هم در روابط نزدیک، احساس خوبی ندارند و محبت دیگران را پس می زنند.

ضمن اینکه توجه داشته باشید ما خودمان را وقتی در چنین شرایطی گیر می اندازیم که دچار تلهرهاشدگی یا وابستگی باشیم.وابستگی عاطفی و ترس از تنهاییباعث می شود در تصمیم گیری ها بلاتکلیف و مردد بمانیم و به دیگران اجازه بدهیم با ما بازی کنند و گاهی حتی سوءاستفاده کنند‌. انگار تصمیم_گیری بدون تایید دیگران برایمان خیلی سخت می شود و احساس گیجی می کنیم که بلاخره باید چکار کنیم.

 برای غلبه بر این وابستگی در قدم اول باید از احساسات و خواسته های درونی خود آگاه شوید. اینکه شما چه کسی هستید و اززندگی چه می خواهید؟ انکار احساسات و نیازهای درونیتان و تبعیت از خواسته های دیگران فقط به جهت حفظ رابطه کار درستی نیستچون با این کار احساس ارزشمندی نخواهید کرد و هیچ خوشبختی ای در دنیا مثل احساس ارزشمندی نیست.

در قدم بعدی لازم است برای زندگی خودتان شخصا تصمیم بگیریدمدام از دیگران راهنمایی و تایید نخواهید و اجازه ندهید کسی بهجای شما تصمیم بگیردامکان اشتباه همیشه وجود دارد و هیچکس نمی تواند به شما تضمین صد در صد بدهد ولی اگر تصمیم شما بااحساسات و منطق خودتان همخوان باشد و مسئولیت نتیجه را هم بپذیرید احساس توانمندی و ارزشمندی را تجربه خواهید کرد.

در قدم بعدی یاد بگیرید به دیگران نچسبیداوقاتی را تنها باشید و به تنهایی کاری لذتبخش یا ارزشمند برای خودتان انجام دهید. تمام زندگی ما در روابط خلاصه نمی شود و رسیدن به تعادلی بین تنهایی و رابطه با دیگران برای شما خیلی مهم است.

در نهایت بهتر است شما تکلیفتان را روشن کنید، اما نه به این شکل که قهر کنید یا منتظر بمانیدتا ایشان کاری انجام دهند. باید بدانید چه میخواهید وهدفتانچیست. سپس با ایشان صحبت کنید وتکلیف رابطه تان را یکسره کنید.این مدل رابطه ای که طرف مقابلتان شما را بین زمین وآسمان نگاه داشته است وتمایلی به مشخص کردن تکلیف ندارد بسیار آسیب زاست ومیتواند باعث صدمات بیشتری به شما شود.

باسپاس از اعتماد شما 

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی درس
20+40 نکته نبوغ عاطفی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه