سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

تغییر جهان بینی و رفتار همسر پس از ازدواج

پرسش

تاریخ ثبت : 05 اسفند 1397
502  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من ۷ سال پیش ازدواج کردم، به روش غیرسنتی با یه پسر کاملا امروزی و روشنفکر از خانواده ای مذهبی که با عقاید خانواده اش مخالف بود. ۴ سال پیش بعد از بچه دار شدن مون عقاید همسرم به کلی عوض شد و مثل خانواده اش و حتی از اونا مذهبی تر شد. روابط مون با دوستان و خیلی از مهمونی ها رو تعطیل کرد، به خاطر عقاید جدیدش. شوهرم عاشق موسیقی و آهنگ بود ولی جوری شده که توی ماشین فقط قرآن پخش میشه، اصلا آهنگ نمیزاشت تا با دعوا و کج خلقی های من حاضر شد یه سری آهنگ ها رو بزاره. در این حد تغییر اساسی داشت تو همه زمینه ها. با عقاید جدیدش نمیتونم کنار بیام. هر حرف و صحبتی رو به دعوا میکشونم. حرف مشترکی نداریم. همه میگن دارم زیادی بزرگش میکنم مشکل رو. ولی من بیشتر نگران اثر این اختلاف عقیده ها روی تربیت بچه هستم.

مهمترین سوال :
چطور باید کنار بیام با این تفاوتها که تنش رابطه خودمون کم بشه؟ در مورد تربیت بچه چه کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

سارا میرزامحمدی
سارا میرزامحمدی
23 فروردین 1399 ساعت 16:33

همراه گرامی 

نامه ی شما را خواندم 

داشتن تفاهم مذهبی از مسائلی است که به دوام زندگی مشترک شما کمک می کند و اگر دختر و پسری با وجود تفاوت های مذهبی با هم ازدواج کنند ، در طول زندگی مشترک با هم به مشکل برمی خورند، اما شما بعد از ازدواج دچار این مسئله شده اید. من در حد امکان شما را راهنمایی می کنم که چگونه با تفاوت های مذهبی در ازدواج کنار بیایید؟
خیلی از زوج ها بعد از ازدواج متوجه می شوند که برای حفظ هماهنگی و خوشبختی زندگی زناشوییشان باید با هم مصالحه کنند. اما برای خیلی از زوج ها بعضی از موضوعات دشوارتر از این است که بخواهند سر آن به تفاهم برسند.
یکی از مسائلی که ممکن است بعد از ازدواج زوج ها سر آن به مشکل بخورند، تفاوت های مذهبی است. ازدواج هایی که در آن دو نفر با پیش زمینه های مذهبی متفاوت با هم ازدواج می کنند، این روزها خیلی متداول شده است. بااینکه اعتقادات مذهبی مسئله ای است که دو نفر قبل از ازدواج درمورد آن با هم بحث می کنند، اما دو طرف تصور می کنند هیچ چیز نمی تواند بر عشق آنها به هم غلبه کند. اما وقتی زندگی واقعی خود را به آنها نشان می دهد و خانواده ها باید تصمیم بگیرند فرزندانشان را با چه دین و مذهبی بزرگ کنند یا کدام مراسم مذهبی را جشن بگیرند و کدام را نگیرند، تفاوت های مذهبی به مشکلی بزرگ تبدیل می شود.


گاهی به نظر میاید اگر دختر و پسری با وجود اختلافات اعتقادی یا به بیان جامع‌تر اختلافات مذهبی با هم ازدواج کنند و در طول زندگی مشترک با هم به مشکل برخورند، یکی از راه‌های سرپوش گذاشتن روی اختلافاتشان کوتاه آمدن از خواسته‌ها و عقایدشان است.

این راهکار‌ها همچون مسکنی می‌ماند که دردی را دوا نمی‌کند و به طور مقطعی این جدل‌ها را می‌خواباند.  برای برطرف کردن اختلافات و از میان برداشتن تفاوت‌های باوری میان زوج، انتخاب مبنای اعتقادی جدید و مشترک می‌تواند کارساز باشد.

اما از دیدگاه بسیاری دیگر از روانشناسان: زوجین می‌توانند با تفاوت‌ها کنار بیایند و میان اعتقاداتشان موازنه ایجاد کنند. این روانشناسان میزان آسیب رساندن این اختلافات به زندگی مشترک را به رفتار دو طرف وابسته می‌دانند و معتقدند هر دختر و پسری یا زن و مردی تفاوت‌های جسمی و روانی زیادی دارند و زمانی که زندگی مشترک را آغاز می‌کنند مسئولند تا تفاوت‌های فرد مقابل را بشناسند و با هنرمندی از این تفاوت‌ها به عنوان فرصتی برای نزدیک شدن استفاده کند نه به عنوان سلاحی برای جنگیدن.

راهکار‌هایی برای داشتن زندگی مشترک موفق با وجود اختلافات مذهبی

برخی بر این باورند اختلافات باوری همچون سدی است که گذر از آن امکان ندارد، اما باید گفت: صبر و آرامش در هر کاری راه حلی ریشه‌ای است و فقط اندک در مواردی می‌توان گفت: راه دیگری وجود ندارد.

هم کف بودن نقطه‌ی تمرکز هر فردی که قصد ازدواج دارد، باید واقع شود، اما نمیتوان گفت: اختلافات باوری و مذهبی جزئی مانع از داشتن زندگی آرام است. می‌توان با نرمی جاده‌ی اختلافات زندگی را صیقل داد و از آن برای داشتن زندگی مطلوب رد شد.

مواجهه‌ی ناشیانه و غیر عقلانی با اختلافات عقیدتی می‌تواند زیان‌های جبران ناپذیری داشته باشد. برخورد سنگ وارانه و سرسخت با تضاد‌های موجود، هیزم به آتش انداختن است. اصلی‌ترین راه مداراست و اگر کسی در مقابل اعتراضات و مخالفت‌های طرف مقابلش از خود نرمی‌نشان بدهد، به این معنی نیست که فرد موافق نظر طرف مقابل است.

• انعطاف پذیری و با دید باز برخورد کردن در برخی موارد موافقت را هم نتیجه می‌دهد. ممکن است اگر خانم یا آقایی در مقابل ابراز اختلاف شریک زندگی خود نرمی نشان دهد، پس از مدتی متوجه شود که طرف مخالف حق دارد و باور‌های اوست که می‌بایست اصلاح شود. البته این درک با کنار گذاشتن خودخواهی قابل دسترسی است.

• همان طور که بحث بیش از حد کمکی به حل مشکل نمی‌کند، پاک کردن صورت مسئله نیز راهکار مناسبی نیست شما و همسرتان باید نسبت به این مسئله آگاه باشید تا در صورت بروز مسائلی در این زمینه بتوانید با همکاری هم مشکل را بر طرف کنید. اگر هر بار که می‌خواهید در این باره با همسرتان صحبت کنید، کار به مشاجره میکشد، به جای حرف نزدن در این باره باید شیوه گفتگویتان را تغییر دهید.

• به عقاید یکدیگر احترام بگذارید. احترام گذاشتن به اعتقادات مذهبی همدیگر در ازدواج امری ضروری است. یادتان باشد که مذهب همسر شما بخش بسیار مهمی از زندگی اوست. با هم عهد ببندید که هیچوقت به اعتقادات و باور‌های مذهبی هم بی احترامی نکنید و به عهدتان وفادار بمانید.

• لازم نیست هر خطایی را که از همسرتان سر می‌زند به ارزش‌های مذهبی یا سیاسی وی ربط دهید، اگر همسر شما که ایمان مذهبی قوی ندارد، دروغی گفت، به او نگویید که اگر کمی دین و ایمان داشت، این کار را نمی‌کرد، افراد مذهبی و با ایمان هم ممکن است گاهی دروغ بگویند. آیا خود شما تا به حال کار ناشایستی انجام نداده اید؟

• کار‌های پسندیده و خوب همسرتان را هم ببینید. گاهی آنقدر روی اختلاف نظراتتان متمرکز می‌شوید که تفاهم‌ها و نقطه نظرات مشترکی که دارید را نمی‌بینید. آیا واقعاً همسر شما که از نظر شما باور‌های درستی ندارد، تا به حال هیچ کار خوبی که مطابق باور‌ها و خواسته‌های شماست انجام نداده است؟

درست است که باور‌های مذهبی اهمیت زیادی در زندگی افراد دارند، اما گاهی اوقات افراد تمام تمرکز و انرژی خود را صرف پیدا کردن شباهت و یا تفاوت‌های موجود در این حوزه کرده و در نتیجه، توجهی به سایر حوزه‌ها ندارند. این مسئله موجب می‌شود تا هر گونه تفاوتی در باور‌های مذهبی فشار مضاعفی را به رابطه وارد کند.

توجه به سایر حوزه‌ها می‌تواند هم لحظات لذت بخشی را در رابطه شما ایجاد کند و هم فرصتی برایتان فراهم کند تا با خیالی آسوده‌تر به دنبال حل مسئله در زمینه تفاوت‌ها و اختلافات موجود در باور‌های مذهبی تان باشید. برای رسیدن به اشتراک بیشتر، سعی کنید روی مسائل غیرمذهبی که هر دو شما از آن لذت می‌برید تمرکز کنید.

مثل سرگرمی‌های مختلف، ورزش یا فیلم. انجام دادن کار‌هایی که هر دو شما را خوشحال می‌کند. این‌ها کمکتان می‌کند حس اتحاد در ازدواجتان را بالاتر ببرید و دیگر وقتتان را صرف دعوا کردن بر سر عقاید نکنید.

• یکی از اشتباهات همسران این است که دیدگاه‌های متفاوت همسرشان را به عنوان دلیلی برای اثبات بی علاقگی وی تعبیر می‌کنند و تصور می‌کنند اگر همسرشان به آن‌ها علاقه داشت، اعتقاداتش را تغییر می‌داد. ما هر قدر هم به شخصی علاقه‌مند باشیم قادر نیستیم به خاطر وی تغییرات خیلی زیادی در خودمان ایجاد کنیم.

البته ایجاد تغییر درباره رفتار‌های ظاهری مانند نوع لباس پوشیدن با طرز غذا خوردن، کار چندان سختی نیست. اما زمانی که موضوع مورد بحث ارزش‌ها و اعتقاداتی است که از دوران کودکی در ما شکل گرفته، تغییر کامل و گسترده ممکن نیست.

♥در عین اینکه ازدواج با فردی از فرهنگ و مذهبی متفاوت ممکن است چالش‌هایی منحصربه‌فرد به همراه داشته باشد، در عین حال می‌تواند فرصتی مناسب برای رشد و بالندگی در زندگی طرفین فراهم آورد.


امیدوارم این راهکارها برای شما در این برحه تاثیرگذار باشد و بتواند جلوی افزایش اختلاف با همسرتان را گرفته و محیط آرام تری برای خودتان و فرزندتان ایجاد کند.


از اعتماد شما سپاسگذارم

سارا میرزامحمدی 

خانه توانگری طوبی 

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه