سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

تغییر رفتار شریک عاطفی

پرسش

تاریخ ثبت : 10 اسفند 1397
425  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من عاشق طرفم بودم و بهش گفتم. ایشون هم گفت خوب کردی که گفتی، اما فعلا قصد ازدواج ندارم. چون یک سالی هست از یک عشق و نامزدی نافرجام که خیلی لطمه خورده میگذره و میگفت اسم ازدواج میاد میترسم و هم به خاطر مسائل اقتصادی که مثل خودم هست و همکاریم میفهممش. خلاصه قرار شد دوست باشیم. من بحث ازدواج رو پیش نمیکشیدم، اما خودش تو حرفامون از آینده هم میگفت، حتی بچه. خیلی خوب بودیم. ایشون هم‌ ابراز عشق و علاقه داشت. اما کم کم کمرنگ شد و دیگه مثل قبل هر شب پیام نمیده و حالم رو نمیپرسه. چند روز میره سفر، ولی برای با من بودن میگه وقت ندارم. خیلی سرم شلوغه. جویا شدم چرا اینطور شدی، واسه همه چی وقت داری جز من؟ گفت واقعا سرم شلوغه و هم‌ اینکه نمیخوام با احساس و زندگی کسی بازی کنم. به من به چشم شوهر نگاه نکن. یه مدت کمتر بودم باهاش، بعد خودش گفت چرا مثل قبل نیستی؟ سنگین رنگین شدی؟ یه کم باهاش گرمتر شدم. من واقعا دوستش دارم، به خاطر خودش و شخصیتش، چون دو سالی هست تقریبا آشنا هستیم، اما این ارتباط نزدیکمون حدودا ۴ ماه هست. یه چیز دیگه هم اینکه بهم میگفت بهت حسودیم میشه چون تو از من توی کارمون بالاتری.

مهمترین سوال :
علت این تغییر رفتارها چیه؟ آیا از من بدش اومده؟ من باید با این سردی روابط مون چه کار کنم؟ ادامه بدم یا ...؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

سارا میرزامحمدی
سارا میرزامحمدی
12 اسفند 1398 ساعت 18:37

همراه گرامی

نوشته شما را خواندم

تغییر رفتار و سرد شدن طرف مقابل در رابطه، میتواند برای شما امری گیج کننده و آزاردهنده باشد. به خصوص اگر وی، ناگهان و بدون دلیل به طرف مقابل بیتوجهی و بی محلی کند و سرد شود. در این شرایط معمولا شما نمیدانید چه برداشتی باید از این سرد شدن داشته باشید و چه عکس العملی به این تغییر رفتار نشان دهید. آیا در این شرایط بهتر است با او صحبت کنید یا او را به حال خودش بگذارید؟ از طرفی ممکن است درمورد وضعیت رابطه نیز برای شما ابهاماتی ایجاد شود. آیا سرد شدن او موقتی است و رابطه عاشقانه به حالت قبل باز خواهد گشت یا اینکه  نشانه ای برای دور شدن شما از هم و از هم پاشیدن رابطه دوستی خواهد بود؟ در این نوشته علل سرد شدن در رابطه و راهکارهای آن را برای شما بیان میکنیم. 


تمام شدن ماه عسل

هر دو طرف در ابتدای هر رابطه ای در ابراز عشق و با هم بودن زیاده روی میکنند. همواره برای هم وقت دارند،  این بخش عاشقانه و اعتیادآور رابطه به “مرحله ی ماه عسل” معروف است و هورمونها نیز به اندازه احساسات در کنترل کردن آن نقش دارند؛ یک زوج در ابتدای رابطه شان دورانی باورنکردنی را تحت تاثیر هورمونها و احساسات نسبت به یار جدیدشان تجربه میکنند. اما دو طرف بعد از مدتی با طولانی شدن رابطه ی دوستی، معمولاً بعد از شش ماه، متوجه میشوند که باید به جنبه‌های دیگر زندگیشان نیز توجه کنند و زندگی واقعی با شریک جدید شروع میشود.


راهکار

به پایان رسیدن مرحله‌ی ماه عسل لزوماً تغییر بدی نیست، اما اتفاق بسیار مهمی است. در طول این دوران به تغییرات رفتاری طرفتان و میزان توجه و محبت او دقت کنید و سپس به این فکر کنید که آیا رابطه‌ی درازمدت با نسخه‌ی واقعی وی برایتان رضایتبخش است یا خیر.


پرمشغله بودن یا استرس های شغلی

گاهی اوقات آنقدر سرمان شلوغ می‌شود که برخلاف میل قلبی‌مان مجبور می‌شویم که کمتر در کنار عزیزانمان باشیم. شاید دوست شما به دلیل مشغله‌های شغلی، تحصیلی یا شخصی نمی‌تواند مانند گذشته وقتش را با شما سپری کند و ستاره‌ی سهیل شده است. به همین نحو اگر طرف مقابل احساس کند که امنیت شغلی‌اش به خطر افتاده است، و برای تامین نیازهای خودش و خانواده‌ی آینده‌اش دچار مشکل خواهد شد، طبعاً نگران می‌شود و ممکن است این خودخوری‌هایش به سردی و بی‌تفاوتی تعبیر شود. اگر مشکلی برای طرف پیش آمده و دچار استرس فراوانی شده باشد، توجه او در این شرایط سخت معطوف پیدا کردن راه‌حل مشکل می‌شود یا سعی می‌کند راهی را پیدا کند که کمتر به این مشکل فکر کند.


راهکار

اگر مشغله‌های فراوان دوست پسرتان باعث ناراحتی شما شده است، موضوع را با او در میان بگذارید تا به اتفاق یکدیگر راهی را پیدا کنید تا بتوانید بیشتر با هم باشید. اگر وی  این روزها کمتر برایتان وقت میگذارد، صبور باشید، شرایطش را درک کنید و در عین حال انتظاراتتان را از این رابطه با او در میان بگذارید. با همفکری و همدلی یکدیگر میتوانید برای هر مشکلی راه حلی پیدا کنید. در این شرایط باید به او اجازه بدهید که خودش در نهایت مشکلش را حل کند. میتوانید سوال بپرسید و همواره با روی خوش آماده شنیدن درد و دلش باشید، اما اگر نمیخواهد که در این باره حرف بزند، او را مجبور نکنید.


فکر می‌کند شما دارید عجله می‌کنید

حتی اگر رابطه‌ی فوق‌العاده‌ای با دوست پسرتان داشته باشید، اگر فکر کند که شما دارید عجله می‌کنید، ممکن است با شما سرد شود. اگر به تازگی برای اولین بار به یکدیگر ابراز عشق کرده‌اید، نامزد شده‌اید یا نقطه عطف مهم دیگری را در رابطه‌تان پشت سر گذاشته‌اید، ممکن است او ناگهان به شما بی‌محلی بکند، چون فکر می‌کند که همه چیز بسیار سریع دارد پیش می‌رود. شاید این شما بوده‌اید که برای برداشتن قدم بعدی و جدی‌تر کردن رابطه‌تان اصرار کرده‎‌اید و او موافق نبوده است یا این که اول تمایل داشته، اما بعداً نظرش تغییر کرده است. شاید هم ایشان از وضع فعلی راضی است و نگران است که مبادا تغییرات بزرگ این خوشبختی را از بین ببرد و رابطه‌تان را به خطر بیاندازد.

راهکار

در هر حال اگر او  معتقد است که رابطه‌تان بسیار سریع پیش می‌رود، لازم است هر دو کنار هم بنشینید و با هم صحبت کنید.


افسردگی

افسردگی یکی دیگر از دلایل احتمالی سردی طرف مقابل است. تشخیص دادن افسردگی همواره آسان نیست، چون افسردگی، بسته به علل بروز آن و شخصیت فرد افسرده به اشکال مختلف بروز می‌یابد.


راهکار

اگر فکر می‌کنید طرفتان افسرده است، باید به خاطر بسپارید که این مشکل اوست، نه شما. البته باید از وی  حمایت کنید و او را دلگرم کنید، اما ممکن است او دوست نداشته باشد که با شما در این باره حرف بزند. به جای اصرارهای بیجا، سعی کنید او را قضاوت نکنید و همواره برای کمک کردن به او آماده باشید. اگر می‌توانید به او برای مراجعه به مشاور یا یافتن منابع مناسب برای درمان افسردگی کمک کنید. سعی کنید رابطه‌تان را شاد و پر انرژی نگه دارید.


پنهان‌کاری

البته منظور از پنهان کاری الزاما پنهان کاری منفی نیست. بسیاری از افراد، از جمله مردها اصلاً رازنگهدارهای خوبی نیستند. بنابراین وقتی دوست پسرتان می‌خواهد با یک مهمانی بزرگ یا یک هدیه‌ی خاص غافلگیرتان کند، ناگهان از ترس فاش کردن راز شگفت‌انگیزش، به شدت کم‌حرف می‌شود.


راهکار

اگر دوست پسرتان نزدیک تاریخ تولدتان یا سالگرد آشناییتان مرموز شد و به شما بی‌محلی کرد، اندکی به او فرصت بدهید تا این مناسبت بگذرد؛ شاید هم به نحو خوشایندی غافلگیر شدید.


شک داشتن

ممکن است یکی از دلایل سردی و بیتوجهی طرف تان این باشد که او به رابطه‌تان شک دارد. این شک و دودلی هر دلیلی ممکن است، داشته باشد. برای مثال ممکن است او با خانوادهتان تفاهم نداشته باشد یا این که نگران است، مبادا مرد مناسبی برای شما نباشد. آیا در گذشته کاری انجام داده‌اید که او را ناراحت کرده باشد؟ شاید این تجربه‌ی ناخوشایند باعث شده که در مناسب بودن رابطه تان دچار تردید شود.


راهکار

اگر او دچار شک و تردید شده است، در این باره با او صحبت کنید و سعی کنید آتش عشق زیر خاکستر را دوباره شعله ور کنید. دلگرمی و اطمینان خاطری را که به آن نیاز دارد، به او بدهید. هر چند سخت است، اما باید به او فرصت بدهید تا تصمیم خودش را بگیرد.


از اعتمادتان به مجموعه ما سپاسگذارم

سارا میرزامحمدی



معرفی درس
رابطه عاطفی بهتر
رهایی از تنهایی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه