سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

بین دو انتخاب منطقی با ویژگیهای متفاوت مانده ام

پرسش

تاریخ ثبت : 11 اسفند 1397
522  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام و خداقوت.
یک سال پیش خواستگاری به من معرفی شد که از لحاظ سبک و کیفیت زندگی، هیجانات، ظاهر و اعتقادات به میزان 90% مورد قبول من بود. (دورادور میشناختمش) اما به دلیل اشتباه معرف (بدون مشورت با ما خودشون این خواستگار رو رد کردند) فرصت نشد از نزدیک باهم آشنا بشیم. تمام این یک سال همه افراد رو با ایشون مقایسه میکنم و رد میکنم. در حال حاضر یک خواستگار دیگه اومده که اعتقادات و طرز فکرمون تا حدود خیلی زیادی شبیه همه، این رو وقتی صحبت کردیم متوجه شدم. اما به دلم ننشسته، از لحاظ ظاهری و سبک زندگی. به شدت فرد سالم، قابل اعتماد و درستی هست و از خانواده ای اصیل. از اونهایی که زندگی باهاشون سراسر اعتماده. اما من رشد و هیجان هم میخوام.
هر دو خواستگارم از خانواده های معتقد، متمول و سرشناس هستند. به هیچ کدوم حس خاص و عاطفی ندارم. اما حداقل مورد اول برام جذابیت داشت. حتی با مورد دوم، بازهم برم بیرون و صحبت کنم بعید میدونم جذبم کنه.

مهمترین سوال :
موندم که چی مهمه برای زندگی؟ اینکه صرفا طرف عالی باشه و آرامش داشته باشی؟ یا همون طور که فکر میکنم، شادی و رضایت و رشد؟
نمیدونم آیا ارزشش رو داره برای صحبت با مورد اول به معرف بگم مجدد مارو بهم معرفی کنه؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
16 بهمن 1398 ساعت 13:50

درود بر شما

نامه تان را خواندم.


نوشته اید:

خواستگاری به من معرفی شد که از لحاظ سبک و کیفیت زندگی، هیجانات، ظاهر و اعتقادات به میزان 90% مورد قبول من بود. (دورادور میشناختمش) اما به دلیل اشتباه معرف (بدون مشورت با ما خودشون این خواستگار رو رد کردند) فرصت نشد از نزدیک باهم آشنا بشیم.

این معرف چه جایگاهی در زندگی شما دارند که به خود چنین اجازه ای دادند؟ 

شما اطمینان دارید که ایشان با اجازه خودش این خواستگار را رد کرده؟ 

چطور متوجه شدید این کار را کرده ؟ 

و اینکه بعد از متوجه شدن چرا اقدامی در جهت بازخواست ایشان و یا تقاضا برای از سر گیری مناسبات این خواستگاری انجام ندادید؟ 

یک معرف فقط افراد متقاضی ازدواج را به هم معرفی می کند نه اینکه جای آنها تصمیم بگیرد. اگر فرد خواستگار مورد پسند شما بوده و بدون اجازه شما رد شده لازمست از سوی شما و خانواده تان پیگیری صورت بگیرد نه اینکه یک سال از ماجرا بگذرد و شما به این دلیل، فقط خواستگار رد کنید.


* در مورد خواستگار کنونی تان در نظر داشته باشید که در همسرگزینی باید فرد مقابل هم مطلوبیت فیزیکی داشته باشد هم تناسب به لحاظ سبک زندگی و مسائل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و مذهبی. اگر چنین فاکتورهایی در مورد خواستگار کنونی تان وجود ندارد بدون تعارف نظرتان را اعلام کنید. چون آن آقا هم حق دارد ازدواجی بکند که عشق و علاقه طرف مقابل را دریافت کند.


* در مورد مهمترین سوال تان نیز توجه بفرمایید: اگر چنین امکانی وجود دارد (معرفی مجدد و از سرگیری خواستگاری) و شما نیز مطمئن هستید که آن فرد به دلیل تناسبهایی که داشتید مورد پسند شما بود و تنها دلیل اینکه فرصت آشنایی از شما گرفته شد اقدام سرخود معرف بود، می توانید این موضوع را به صورتی که احترام خود شما نیز حفظ شود با این فرد معرف مطرح کنید و اطلاع دهید که نظر قطعی شما چیست (تمایل به آشنایی).


اما دوست خوبم، نکاتی در نامه تان هست که توجه به آنها می تواند به شما کمک کند برای انتخابی مثبت.

به نظر می رسد شما تصمیم قاطع نمی گیرید و فقط موارد قبلی را را بعدی مقایسه می کنید. ریشه ی اصلی این "دل دل" کردن شما نوعی حالت وسواس در انتخاب است. شایدبهتر باشد قبل از اینکه بخواهید با معرف حرف بزنید و یا پاسخی به این خواستگار بدهید، ابتدا نیم نگاهی به مدل انتخابهای خود بیاندازید.


 هیچ فردی را نمی توان یافت که کامل باشد. ما ازدواج نمی کنیم که یک فرد خاص را وارد زندگی خود کنیم، بلکه هدف ازدواج، بهره مندی از مزایای آن است. شما لازمست اول با خودتان مشخص کنید که مهمترین خواسته های شما در زندگی تان چیست اند و اولویتهای خود را طبقه بندی کنید؛ سپس اگر حداقلهای خود را در فردی یافتید و از نظر مطلوبیت جنسی نیز برایتان قابل قبول بود ادامه دهید. فرایند انتخاب همسر معمولاً بهترست با آگاهی از خواسته های فردی پیش برود نه براساس مقایسه ها و جملاتی مثل حداقل این جذابتر از اون بود.


پس به طور خلاصه:

  • قبل از اینکه با معرف صحبت کنید، مطمئن شوید که دلیل تمایل به فرد قبلی، مطلوب نبودن خواستگار حال حاضرتان نیست بلکه مطلوبیت نفر قبلی است.
  • اصلی ترین ملاکهای همسر آینده از نظر خودتان را لیست کنید.
  • اولویت بندی ملاکها را انجام دهید.
  • انتظارات شما از زندگی متأهلی چیست؟
  • مهمترین خواسته های شما چیست؟
  • دیدگاههای فردی، ارزشها، نگرشها و سبک زندگی تان را مشخص کنید تا بتوانید خواستگاران را بررسی کنید.
  • باری به هر جهت ازدواج نکنید تا زندگی پایداری تشکیل دهید.
  • مطلوبیت جنسی از مهمترین مسائل همسر گزینی است. اگر فردی جاذبه جنسی نداشت و پس از چند بار دیدنش هم چنین حسی نداشتید ادامه ندهید.


درس ازدواج مثبت خدمت شما پیشنهاد می شود.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه