سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

بی حوصلگی برای آموزش

پرسش

تاریخ ثبت : 12 اسفند 1397
957  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با عرض سلام و خسته نباشید
من پسر برادری ۹ ساله دارم که به شدت بی نظم و فراری از آموزش می باشد، کلیه تکالیف مدرسه را به زور انجام داده و معلم ایشان عنوان می کند که به بسیار تنبل بوده و حاضر نیست حتی قدمی از قدم بردارد. به هیچ موضوعی علاقمندی به آموزش نشان نمی دهد به عنوان مثال مدتی کلاس اسکیت می رفت تا زمانی که معلم خصوصی داشت به خوبی پیش رفت وقتی وارد کلاس عمومی و آمادگی برای مسابقه شد تمرین نمی کرد و از زیر تمرین ها فرار می کرد و حتی حوصله در صف ماندن نداشت تا اینکه نوبتش بشه و تمرین مربوطه رو انجام بده، از طرف دیگه به شدت در خانه پرخاشگره و شیطنت می کنه و به هر بهانه کوچکی شروع به گریه می کنه، مثلا اگه گفته بشه باید کمی منتظر بمانی تا پدرت برای شام بیاد گریه می کنه که دیگه نمی تونه انتظار بکشه و الان از گرسنگی خواهد مرد. ولی در حوزه کار دستی خیلی خوب عمل می کنه مثل لگوهایی که داره را بارها باز و بسته می کنه و حتی جدیدا با هم ترکیبشون می کنه و قطعه جدیدی می سازه. ولی اگه از اون خواسته بشه کمی کتاب بخونه به هر بهانه ای انجام نمی ده و با اینکه کلاس سوم هست خوندنش اصلا خوب نیست.

مهمترین سوال :
برای رفع این تنبلی و تشویق به خواندن درس، چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

ساجده ودودی
ساجده ودودی
11 آذر 1398 ساعت 00:26

سلام پرسشگر گرامی 

نوشته شما را خواندم .  اینکه تا این میزان نسبت به پسر برادر خود احساس مسئولیت می کنید تحسین برانگیز است . اما سوالی که برای من مطرح است اینکه دیدگاه پدر و مادر این کودک چیست ؟ و چرا خود آنها دغدغه ایی برای پرسیدن این سوال نداشته اند ؟ این موضوع را از این جهت عنوان می کنم که شیوه و سبک فرزند پروری در بروز رفتارهایی این چنینی در کودکان بسیار حائز اهمیت است. 

گاهی ما والدین با اجرای شیوه های فرزند پروری غلط باعث بروز رفتارهایی در کودک می شویم . برای مثال در برخی موارد سهل گیر و در بعضی موارد سخت گیر هستیم و دفعات کمتری رفتار ما به سمت اقتدار می رود . اما اگر بروز این رفتار های ما به موقع و هدفدار نباشد . کودک دچار تناقض شده و شروع به سو استفاده از نقاظ ضعف می کند که در اصطلاح عامیانه تر لجبازی می کند و یا باعث کاهش تاب آوری در کودک میشود یعنی صبر و تحمل کودک در برابر ناکامی ها کم میشود. 

کودک باید از لحاظ بالینی بررسی شود چه چیزی مانع یاد گرفتن در کودک میشود ؟ آیا این صرفا تنبلی است ؟ و یا واقعا مانعی برای فرا گرفتن وجود دارد ؟ مشکلات حافظه ؟ و یا مشکلات حسی حرکتی و یا هوشی  ؟مشکلات  عصبی شناختی ؟  گاهی ممکن است هر کدام از این موارد مانع از یادگیری شود . اما در فعالیت های سرگرمی بروز نکند . یکی از دلایل آن می تواند نداشتن استرس و فشار در شرایط سرگرمی باشد . 

یادمان باشد مشکلات کودکان جایی برای آزمون و خطا ندارد لذا به شما پیشنهاد می کنم برای بررسی های عمیق تر حتما در کنار یک درمانگر کودک قرار بگیرید . همچنین والدین نیز با مطالعه و بالا بردن سطح آگاهی، برای  بهبود رابطه خود و کودک تلاش کنند. 

برای مثال دادن یک لقمه بزرگ توجه به کودک در یک لحظه ما را  تبدیل به یک الگوی مطلوب خواهد کرد. 

اگر می خواهید کودکتان برای مطالعه و آموزش تلاش کند . والدین نیز برنامه آموزشی مطالعاتی مدونی را برای خود ترتیب دهید( مثلا هر شب نیم ساعت) پیش از انجام این برنامه توجه خاصی به کودک صورت بگیرد (تشویق کلامی و یا رفتاری) در این لحظه والد  الگوی مطلوب خواهد بود پس انجام مطالعه می تواند رفتاری باشد کودک در این لحظه از والد فرا می گیرد. 

از اعتماد شما سپاسذاریم 

ساجده ودودی

خانه توانگری


معرفی کتاب
مرزهایی برای کودکان

معرفی درس
مجموعه کامل دروس فرزند پروری
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه