سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

همسرم پرخاشگر و بهانه گیر است

پرسش

تاریخ ثبت : 02 فروردین 1398
550  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
همسرم بسیار بهانه گیر است و زود عصبانی میشود. در هنگام عصبانیت اصلا قابل کنترل نیست، حرفهای بد میزند و یک بار هم مرا کتک زد. ما در دوره عقد هستیم و خانواده من اصرار به طلاق دارند اما او قبول دارد که مشکل از خودش است و قول داده که پیش روانپزشک و روانشناس برود

مهمترین سوال :
به نظر شما امکان درمان وجود دارد؟ یا اینکه من زودتر طلاق بگیرم؟ آیا کلاسهای طرحواره درمانی برای او کارآمد است یا نه؟ کلا من یاید چه کار کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
07 فروردین 1399 ساعت 01:48

باسلام واحترام

با توجه به توضیحات بسیا ر مختصرتان به نظر میرسد ذکر چند نکته از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

 در دوران آشنایی و نامزدی باید به نکاتی توجه داشته باشید که شاید کمتر کسی درباره آنها با شما صحبت کرده باشد. این نکات آنقدر مهم هستند که بی توجهی به آنها می تواند زندگی شما را با بحران مواجه کند.

۱) به حس‌های خود در رابطه توجه کنید،خشمگین شدن، نداشتن ‌تمایل به یکدیگر و بگومگو، علایم هشداردهنده ای هستند. شاید عده‌ای تصور کنند این حالت‌ها در یک رابطه طبیعی است و هر دو طرف به مرور به هم عادت می‌کنند و وضعیت بهبود می‌یابد اما اینگونه نبوده و این مساله می تواند زمینه آسیب پس از ازدواج محسوب گردد.

۲)دوره نامزدی برخلاف تصور، دوره تفریح و خوشگذرانی نیست. بلکه دوره دشوار آشنایی برای کسب اطلاعات در یک زندگی چند ساله است. افرادی که این دوران را صرفا صرف جذابیت سازی می کنند آماده مواجهه با چالش های اساسی نادیده گرفته شده در زندگی مشترک باشند.

۳)ویژگی های قابل‌تحمل و غیرقابل‌تحمل همدیگر را بشناسید

خطوط قرمز غیرقابل‌چانه‌زنی و غیرقابل‌مذاکره، خواسته‌هایی هستند که باید به اطلاع طرف مقابل برسد تا بداند در صورتی که از این خطوط قرمز عبور کند، زندگی به پایان خواهد رسید مثلا اعتیاد و رابطه خارج از زندگی زناشویی از این دست خطوط قرمز است.

۴)از آزارهای جسمی طرف مقابلتان چشم‌پوشی نکنید، اگر در دوران نامزدی از طرف مقابل متحمل آزار جسمی مثل کتک خوردن می شوید، شک نکنید این مشکل دوباره تکرار خواهد شد. این زدن به معنای عصبانیت و خشم نیست و عذرخواهی نیز تغییری در ماهیت عمل ایجاد نخواهد کرد. در پس آن فرهنگ و ذهنیتی وجود دارد که به آن مرد اجازه دست‌درازی می‌دهد. البته ممکن است واکنشی‌ نشان دهید که طرف مقابل دیگر حرکت خود را تکرار نکند ولی فرهنگ و ذهنیت او را نمی‌توان تغییر داد.

۵) آزارهای روانی را تحمل نکنید

 اگر نامزدتان شما را آنگونه که هستید قبول ندارد و قصد دارد در رفتار شما تغییری ایجاد کند یا برایتان احترام قائل‌ نیست، تردید نکنید بعد از ازدواج و ورود به زندگی زناشویی رفتارش به هیچ‌وجه عوض نخواهد شد و مدام در پی بهانه گیری و تغییر دادن شما خواهد بود.

بنابراین یکی از اشتباهات رایج در ادامه دادن به رابطه هشداردهنده ، امید بستن به تغییر دادن عادات و شخصیت وی پس از ازدواجاستامیدی واهی که می تواند سه نتیجه را در پی داشته باشد:

 تغییری حاصل نمی شود

 نتیجه ای عکس می گیرد 

 مجبور به تغییر خود می شود

اگر می خواهید راحت زندگی کنید، شبیه ترین فرد را به خود انتخاب کنید و عادات متفاوت او را بجای تغییر دادن،بشناسید، بپذیرید و مدیریت کنید.به یاد داشته باشید هر فردی برای اینکه بهتر رفتار کند، نیاز دارد احساس بهتری داشته باشد.

همچنین تغییر پروسه ای زمانبر است وحتی اگر خود شخص هم بخواهد که این تغییر حاصل شود،نباید انتظار آنچنانی داشته باشید.به طور کلی می‌توان گفت در دوره نامزدی می‌توان کد و یا نشانه همه رفتارهای فرد را دید، تنها شرط آن، دقت و دیدن باچشمان باز است. می‌توان گفت هیچ‌ویژگی شخصیتی نیست که در دوره نامزدی نتوان دیدالبته برخی ویژگی‌هاخیلی بارز است، ولی برخی نیاز به چشم بازتر و بررسی‌های بیشتر دارد.

اما اگر تصمیمتان بر جدای بود و طرف مقابل برای ادامه رابطه به شما التماس کرد  چه باید کرد؟

بسیاری از افراد به خصوص زنان به دلیل مسائل عاطفی در این شرایط سعی می‌کنند تصمیم خود را تغییر داده و رابطه را هرچند برایشان ناسالم و غیر قابل تحمل است ادامه دهند در اینجا راهکارهایی برای این وضعیت ارائه می شود:

 در ابتدا باید خود را آرام کنید و اجازه ندهید فرد مقابل و دلسوزی برای او از تصمیم قاطع شما جلوگیری کنند. این بدان معنی نیست که ظالمانه رفتار کنید، بلکه اگر فقط به خاطر دلسوزی به رابطه ادامه دهید هم به خود و هم به طرف مقابل خیانت بزرگی کرده‌اید.

 با همدلی و درک طرف مقابل او را آرام کنید

به او بفهمانید دیر یا زود این جدایی اتفاق می‌افتد و برای جلوگیری از وابستگی بیشتر الان باید رابطه به پایان برسد.

در هر صورت این شما هستید که با بررسی رابطه تان ومشکلات آن به این نتیجه برسید که باید ادامه دهید یا خیر.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی درس
امپراطوری رابطه
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه