سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

خانواده بداخلاق و پرخاشگر

پرسش

تاریخ ثبت : 03 فروردین 1398
708  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام و خسته نباشید
دختری دهه شصتی ام و مجرد. با خانواده زندگی میکنم. از وقتی (یک سال و نیمه) دوران تحصیل و زندگی در خوابگاه و کلان شهر تمام شده وارد زندگی با خانواده ام شدم. متاسفانه افراد خانواده ام، اخلاق بدی دارند، زبان تلخی دارند و زود عصبانی میشن و کلا بداخلاق اند. (مادرم وخواهرم).
بی ملاحظه هستند. حتی جلوی بقیه من رو تحقیر میکنند، به خاطر یک اشتباه کوچک (سریک بشقاب که اشتباهی آورده بودم، جلوی مهمون سکه یک پول شدم) جلوی مردم، حتی حساب سن و سال من رو نمیکنند.
هرچه بهشون یادآوری میکنم و کردم که با این حرکات من اذیت میشم، موقتی اشتباهشون رو میپذیرند ولی معذرت خواهی نه، ماست مالی میکنند میره. به روی خودشون هم نمیارن. خوبی هایی هم دارند، اما هزارتا کمک و جوانمردی آخه به چه درد میخوره وقتی اینقدر زبانشون تلخه؟ آدم رو شکنجه روحی میکنند با رفتارها و پرخاشگری شون. انگار توی ژن شون هست. پدربزرگم هم همینجوری بود و خاله هام. چند وقتیه تحملم تمام شده. مقابله به مثل میکنم باهاشون که موفق شدم ساکت شون کنم. اما اتومات باعث شده خودم هم لحن تهاجمی داشته باشم با اطرافیان و در اجتماع

مهمترین سوال :
سوالم که در واقع مشکلم هست اینه:
چطور میشه بدی های اونا رو از ذهن و دل و روحم که مثل کینه و دلخوری مونده، پاک کرد؟
چطور میشه یادآوری اون رفتارها و حرکات بد که من رو اذیت میکنه از یاد برد؟
چه کار کنم؟ هیچ راهی به نظرم نمیرسه که نه مثل اونا بشم، نه از این رفتارهاشون آسیب ببینم. با صحبت و یادآوری که نشده. این چند وقته که عین خودشون شدم، بداخلاق، بددهن، تهاجمی، عصبی و بی ملاحظه، از خودم هم بدم اومده.
ازدواجم که هیچ، خبری نیست. تنهایی مهاجرت کنم یه جای دیگه، امکانش نیست. شرایطی ندارم.
تازه میگم شرابطش پیش بیاد، باز از چاله تو چاه نیافتم. فعلا اینترنتی دوتا کتاب روانشناسی گرفتم در همین موضوع (موهبت خشم و یکی دیگه) بخونم ولی باز رفتارهای اینها عین پارازیت میاد. وقتی هم که همه چیز موقتی آرومه، سوابق گذشته و کارهای قبلی شون میاد توذهنم و اذیتم میکنه.
نمیخوام مهربانی و لطافت و آرومی دخترانگی ام، با این اخلاق تند تحت الشعاع قرار بگیره. نمیخوام جزئی از شخصیتم بشه. من آدم آروم و سازگار و مهربونی بودم در زندگی های خوابگاهی، سالیان! اما الان...

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

سارا میرزامحمدی
سارا میرزامحمدی
07 بهمن 1398 ساعت 11:27

همراه گرامی

نگاشته شما را خواندم. 

راهکارهایی که برای افزایش آگاهی و کمک به خود برگزیدید بسیار خوب هستند. منم هم آنچه به ذهنم میاید را برایتان خواهم نوشت.
ابتدا باید بدانید خشم یک احساس، تجربه‌ی طبیعی و حتی نشانه‌ی سالم بودن انسان است، اما زمانی که از کنترل خارج ‌گردد، تبدیل به یک عامل ویرانگر شده در کار یا روابط اجتماعی ایجاد مشکل می‌کند و به طور کلی بر کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارد. پس مهم است که با آن برخورد صحیحی داشته باشیم.

مهارت مدیریت خشم به حدی اهمیت دارد که بسیاری از کارشناسان معتقدند این مهارت می تواند از بسیاری از ناهنجاری‌ها در اجتماع بکاهد. وقتی از مدیریت خشم صحبت می‌کنیم در واقع منظورمان کنترل خشم فرد در مرحله پیش از خشم است. مهارت کنترل خشم نه روی برانگیزاننده‌ها بلکه روی واکنش به آن‌ها متمرکز است تا فردی که دائما به علت برانگیزاننده‌های درونی و بیرونی تحریک می‌شود بتواند عصبانیت خود را مهار و آن را کنترل کند. مدیریت خشم در واقع به فرد کمک می‌کند تا یاد بگیرد چه طور خون سرد باشد و احساس منفی قبل از شروع خشم را مهار کند و تحت کنترل بگیرد.

مهارت کنترل خشم به درون ریزی منجر نمی‌شود بلکه موجب می‌شود تا شما بتوانید مسایل را به نوع دیگری تعبیر و تحلیل کنید تا خشم کمتری در شما ایجاد شود.ترک محیط، تنفس دیافراگمی، تغییر وضعیت، گفت وگو با فرد دیگر، شمارش اعداد به شیوه معکوس از اصلی‌ترین فنون مهار خشم است. باید فرد به صورت خودآگاهانه به خشم خود بیندیشد و قبل از رسیدن به مرحله پرخاشگری از تصمیم خود منصرف شود و خشم را مهار کند. در مورد شما پس از رفتارهای خانواده که منجر به ایجاد خشم در شما میشود، رفتارهای قبلی آنها را نیز دوره نکنید زیرا باعث خشم شدیدتری در شما خواهد شد. سعی کنید لز همین فنون برای  کنترل فکر و ذهنتان استفاده کنید. 


چندین گام برای تقویت مهارت کنترل خشم


فهرستی از عواملی که خشم‌تان را بر می‌انگیزد تهیه کنید. وقتی بدانید از چه چیزی عصبانی می‌شوید، خود را بهتر برای مقابله با آن آماده می‌کنید.

وقتی ریشه خشم خود را شناسایی کردید، می‌توانید خود را تغییر دهید. بنابراین مهم است که بپذیرید خشمگین می‌شوید و باید راه چاره‌ای پیدا کنید.

از دیگران کمک بگیرید. خانواده‌تان باید بدانند شما قصد تغییر وضعیت دارید.

تکنیک‌های کنترل خشم و مدیریت خشم را یاد بگیرید؛ مکث، تنفس عمیق، اطمینان از حل مسالمت آمیز مشکل و دست برداشتن از افکار منفی اولین قدم‌هاست.

با کسی که باعث عصبانیت شما شده احساس همدلی کنید به او حق بدهید گاهی اشتباه کند.

حس شوخ‌طبعی را فراموش نکنید. گاهی به خودتان بخندید و ببینید با خنده چقدر راحت می‌توانید بر عصبانیت خود فایق آیید.

آرامش را تجربه کنید. افراد عصبانی کسانی هستند که با کوچک ترین محرک عصبانی می‌شوند، یاد بگیرید خونسردی خود را حفظ کنید.

اعتمادسازی کنید. اگر به دیگران بیشتر اعتماد کنید کمتر عصبانی می‌شوید. این فکر را که دیگران می‌خواهند شما را عصبانی کنند دور بیندازید.

 یاد بگیرید گوش کنید. برقرار نکردن ارتباط صحیح با دیگران از نداشتن مهارت گوش کردن ناشی می‌شود.

 یادتان باشد فرصت ها زودگذر هستند. به خود بگویید تا کی می‌خواهید از دست دیگران عصبانی باشید و از آنها برنجید.

دیگران را ببخشید. کسانی را که باعث عصبانیت شما می‌شوند ببخشید تا بهتر بتوانید عصبانیت خود را کنترل کنید.

زمانی که عصبانی هستید، می‌توانید به خودتان بگویید "ایست"،"صبرکن". این فرمان باعث می‌شود که بتوانید تا حدودی از اسیر بودن در دست احساساتتان رهایی پیدا کنید و موقعیت را بهتر ارزیابی کنید.


از اعتمادتان به مجموعه ما سپاسگذارم

سارا میرزامحمدی

معرفی درس:
آموزش غیرحضوری سفر زندگی

بسته کامل مجموعه شخصیت سالمتر من (۴ جلسه)



معرفی کتاب
هیجانهای فاش شده نوشته پل اکمن ترجمه سحر پاکباز انتشارات ارجمند
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه