سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

تکرار خاطرات تلخ گذشته

پرسش

تاریخ ثبت : 19 فروردین 1398
937  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام
سه سال پیش من توی عقد جدا شدم.
هنوز جمله هاش گاهی یادم میافته و برام آزاردهنده است. مخصوصا وقتی افرادی که تازه ازدواج کردن میان خونه ی ما و درد و دل میکنند من ذهنم میره تو رفتارای طرف مقابلم. گاهی میتونم فضا رو ترک کنم یا بحث رو عوض کنم. گاهی هم نمیشه. ولی تاثیر منفیش رو توی ذهن من میذاره.
موضوع بعدی اینه:
افرادی که موردی رو برای ازدواج بهم معرفی میکنند؛ وقتی میپرسم طرف کیه یا چرا داری به من معرفیش میکنی؟ میگن مثل خودت جدا شده!
من به جز جدا شدنم یه سری دستاورد دیگه هم دارم.
در مورد جدا شدنم توی خونه هم چیزی نمیگفتم و ناراحتی هام رو سعی کردم خودم حل کنم. حمایتم میکنند. ولی خب غصه میخوردند اگر میگفتم.
اما به هر حال توی ذهنم هنوز انگار مسئله حل نشده و هی یاد خاطراتش و رفتاراش و... میافتم. و نمیتونم رهاش کنم.(طرفم اسکیزو بود)
چیزی که ذهنم رو اذیت میکنه: طرف من هر جور دوست داشت رفتار کرد و هر تهمتی زد. من از رابطه اومدم بیرون و اون بدون اینکه تاوانی بده رفت!
از ازدواج دوباره ترسیدم. مخصوصا مواردی که بهم پیشنهاد میشن و جدا شدند. برام سوال پیش میاد که اگرمشکلی بوده طرف سهم خودش رو از مسئله دیده و حل کرده یا نه؟

مهمترین سوال :
1.تکرار خاطرات تلخ گذشته توی ذهنم و حرفها و رفتارهای آدمای دور و بر که به این ماجرا دامن میزنه
2. حس بازنده بودن
و اگر کتابی هم هست ممنون میشم بهم معرفی کنید. شاید رفتم تو حالت قربانی!

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

سارا میرزامحمدی
سارا میرزامحمدی
26 دی 1398 ساعت 10:17

همراه عزیز 

نگاشته شما را خواندم.

مسئله اصلی را خودتان به بهترین شکل مطرح کردید :

توی ذهنم هنوز انگار مسئله حل نشده و هی یاد خاطراتش و رفتاراش و... میافتم. و نمیتونم رهاش کنم.

بعد از جدایی عاطفی و یا طلاق شرایط سختی برامون شکل میگیره. پروسه ی کاملا منطقی ای باید طی بشه تا برسیم به آرامش و این پروسه زمان میبره. اینکه گاهی ناخودآگاه در حالت قربانی قرار میگیرید هم درست است. مثلا اینکه گفتید " من تاوان دادم ولی اون نه!" این یک اشتباه شناختی هست که از حس قربانی بودنتان نشات میگیرد. شکی در این نیست که از جدایی عاطفی هر دوطرف متضرر خواهند شد. 

حال سوال مهم این است که از این به بعد چه می‌شود؟ چه هویتی خواهید داشت و به‌عنوان کسی که تازه تنها و مجرد شده چه هدفی را دنبال خواهید کرد؟ زندگی جدیدتان قرار است چه شکلی باشد و مسیر زندگی‌تان را چطور ادامه خواهید داد؟

سعی میکنم تا حدی این پروسه رو براتون لیست کنم :

۱. به خودتان مجوز ماتم گرفتن بدهید

هیچکس با این تصور ازدواج نمی‌کند که حتما روزی قرار است جدا شود! حتی اگر بعد از ازدواج به مرور زمان به جایی برسید که خواهان جدایی باشید باز هم طلاق یک شکست محسوب خواهد شد. دکتر فلورنس فالک (Florence Falk) روان‌درمانگر و کارشناس ارشد خدمات اجتماعی و نویسنده‌ی کتاب «هنر ِ یک زن ِ تنها بودن» می‌گوید: «تجربه‌ی ازدواج و طلاق شما هرچه باشد، احساس‌هایی وجود خواهد داشت که موجب اندوه و ماتم می‌شوند.»
او می‌گوید: «ممکن است بابت کاری که انجام دادید یا ندادید افسوس بخورید یا به این فکر کنید که چرا دچار اشتباه شدید. اجازه ندهید این احساسات احاطه‌تان کنند اما سرکوب‌شان هم نکنید و فضایی برای‌شان در نظر بگیرید. آنچه از دست برود از دست رفته است و چیزی که زمانی بوده و حالا نیست، جای خالی‌اش احساس می‌شود، حتی اگر مطلوب و خوشایند نبوده باشد.»

۲. تلاش کنید از احساسات آزارنده رها شوید

رابرت آلبرتی (Robert Alberti)، دکتر روانشناس و نویسنده‌ی مشترک کتاب «وقتی رابطه‌تان پایان می‌یابد» می‌گوید: «بار سنگین و ناراحت‌کننده‌ی رابطه‌ی گذشته را به دوش نکشید و وارد زندگی جدیدتان نکنید. راهی برای گذر از احساس‌های ناخوشایندِ ناشی از نابودی ازدواج‌ که همراه‌تان هستند پیدا کنید.»
این راه می‌تواند صحبت در مورد احساسات‌تان با یک درمانگر باشد یا صرف وقت و انرژی بیشتر برای یک فعالیت خوب و لذت‌بخش. آلبرتی می‌گوید: «طبیعی است که بخواهید این احساسات را پنهان کنید اما اگر فکری برای‌شان نکنید زندگیِ پیش‌ِ روی‌تان را آلوده خواهند کرد.» اگر برایتان سخت است از درمانگر کمک بگیرید برایتان کتاب و گوش نیوش های خوبی معرفی خواهم کرد که کمک کننده باشند. 

۳. خودتان را دوست داشته باشید

مسلما طلاق  و جدایی حس خوبی به هیچکس نخواهد داد اما شما باید با بالغانه فکر کردن و پذیرفتن سهم خودتان و مقصر صرف ندانستن خودتان یا طرف  مقابل،  عزت نفس و اعتماد به نفس گذشته تان را دوباره بدست بیاورید. 

۴. انچه بودید را دوباره پیدا کنید

۵. فرصت های تغییر در خودتان ایجاد کنید

۶. جرات تنها بودن را داشته باشید

۷.سلیقه و معیارهایتان را برای اناخاب فرد دیگری برای رابطه تغییر دهید

در این زمینه هم از کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید میتوانید استفاده کنید و مشکلات خودتان را ردیابی و کشف کنید و در شکستن الگوهای رفتاری اشتباه قبلی به خودتان کمک کنید

۸. وظایف و نقش های جدیدتان را با آغوش باز بپذیرید

البته مجبور نیستید همه مسئولیت های زندگی جدیدتان را تنهایی به دوش بکشید وقطعا میتوانید کمک و راهنمایی بگیرید و نگران نباشید زندگی همیشه فرصت اندوختن تجارب ارزشمند را به شما خواهد داد. 


از اعتمادتان به مجموعه ما سپاسگزارم


معرفی کتاب
زندگی خود را دوباره بیافرینید نوشته جفری یانگ ترجمه حسن حمیدپور انتشارات ارجمند
بله خواهش میکنم نوشته کوهلر ترجمه مهناز کمیلی زاده نشر سنگ

معرفی درس
پس از جدایی عاطفی و طلاق
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه