سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

روزمرگی و پوچی

پرسش

تاریخ ثبت : 20 فروردین 1398
1,134  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
از سال کنکورم یادمه پدر و مادرم با هم مشکل داشتند. در همون سال در کلاسی با دختری آشنا شدم و سال بعد با هم یک دانشگاه قبول شدیم. من یه ترم بالاتر قبول شدم. 3 ترم با هم بودیم و میتونم بگم تقریبا رابطه مون یک طرفه از سمت من بود. اواخر ترم 3 رابطه رو تمومش کرد و با کس دیگری وارد رابطه شد و به من شوک بدی وارد شد. از این اتفاق 2 ساله میگذره، اما هنوز وقتی میبینمش بهم میریزم و هنوز بهش حس دارم با این که داغونم کرد.
از اون وقت ترسیدم که باکسی وارد رابطه جدی عاطفی بشم. از همون موقع چسبیدم به درسم و همیشه از تفریحاتم میزدم که درس بخونم. امسال سال کنکورمه و به شدت کمال طلبم که باید اول شم. اما نمیتونم خوب درس بخونم و دچار نوسانات زیادی هستم.
وقتی میخوام تفریح کنم فکر درسم و هنگام درس فکر این که چرا تفریح نمیکنم؟ در آخر نه تفریح میکنم نه درس میخونم
از طرفی پشیمونم از شکستی که خوردم. دوست دارم وارد رابطه جدیدی بشم اما هم میترسم باز شکست بخورم، هم این که چون سال کنکور ارشدمه برای درسم میترسم و هم این که دائم به خودم میگم اگه به شخص جدیدی پیشنهاد بدم، قطعا ردم میکنه.

مهمترین سوال :
اول یه سری توضیحات میدم بعد سوالاتم رو میپرسم :
من خیلی تلاش کردم خودم رو درست کنم اما اوضاع بدتر شد. درگیری های ذهنی زیادی دارم و حس بدی دارم به خودم. حس یه آدم شکست خورده که همش خودم رو با بقیه مقایسه میکنم.
وقتی جایی اول نمیشم بهم میریزم. میخواد رابطه عاطفی باشه یا یه نمره کلاسی. همیشه خواستم بهترین باشم.
دوست داشتم تو زندگیم به سه هدف برسم: قبولی ارشد، ورزش حرفه ای، یه خواننده خوب. اما متاسفانه تو مسیر هیچ کدوم نیستم.
مشکل اصلیم وسوسه ها و صحبت های بیش از حد خودم با خودمه که بیشترش خودم رو تنبیه میکنم.
دو سوال مهم داشتم که نمیشد بگذرم ازشون. امیدوارم عذر من رو قبول کنید:
1- وارد رابطه عاطفی جدیدی بشم یا نه ؟
2- به شدت در ایجاد تعادل در زندگیم مشکل دارم. تعادل بین درس، تفریح، رابطه رو چطور برقرار کنم؟
و در آخر ممنون میشم کتاب هایی رو مغرفی کنین که بتونم خودم رو نجات بدم.

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

نسرین قربان زاده
نسرین قربان زاده
20 دی 1398 ساعت 16:38

سلام. 

از اینکه به ما اعتماد کرده و مساله خود را با ما در میان گذاشتید از شما سپاسگزاریم .

بیان کردید رابطه ای با هم کلاسی خود داشتید که در انتها این رابطه بر خلاف میل شما به جدایی انجامید و شما پس از آن نگرانید که رابطه های بعدی شما نیز به چنین سرنوشتی دچار شود . همچنین مشکل دیگری که احساس می کنید این است که از خودتان انتظار دارید که در تمامی فعالیت هایی که انجام می دهیدباید  بهترین نتیجه را کسب کنید. به نظر میرسد که شما تله کمال طلبی منفی دارید .همچنین در روابطتتان از ترس اینکه پاسخ شما منفی باشد یا انتهای رابطه به جدا شدن بینجامد ، وارد رابطه دیگری نمی شوید .

دوست عزیز اگر در رابطه ای که دارید پس از مدتی از فرد مورد علاقه تان جدا شوید برای شما چه معنایی دارد ؟ یا اگر در کاری که در حال انجام دادن آن هستید اگر بهترین نتیجه را نگیرید چه فکری درباره خودتان می کنید؟ فردی که رتبه اول را در موضوعی کسب نکند از دید شما چگونه فردی است؟ 

افرادی که تله کمال طلبی منفی دارند در هر موقعیتی در پی کسب بهترین نتیجه یا همان رتبه اول هستند  واگر این اتفاق نیفتد خود را سرزنش کرده و از نتیجه کار خود به هیچ عنوان لذت نمیبرند .دلیل تداوم این تله در افراد به دلیل تاییدی است که از جامعه گرفته و به این تله تشویق می شوند. این تله به علت سبک تربیتی والدین و کمال گرایی است که از سمت آنها در فرزندان نهادینه شده است . یا اینکه برای جلب توجهی که انتظار داشتند از والدین خود بگیرند و موفق نشده اند ، با نتایج درخشانی که کسب می کنندتامین می شود.

اینکه شما می ترسید وارد روابط جدیدی بشوید نیز احتمالا ناشی از این تله شماست زیرا در ناخودآگاه شما این باور کلی که من باید در روابطم نیز هرگز شکست نخورم وجود دارد .

اگر با همین روند در زندگی پیش بروید احتمال اینکه دچار فرسودگی بشوید وجود خواهد داشت . تا چه حد از تفریح کردن لذت می برید؟ چقدر به خودتان اجازه هدر دادن وقت و هیچ کاری انجام ندادن می دهید ؟

 با توجه به توضیحات داده شده توصیه می کنم که : 

1) حتما رابطه جدیدی را فارغ از اینکه چه نتیجه و سرانجامی برای شما به همراه خواهد داشت را شروع کنید .

2)تله کمال طلبی تا وقتی که در شما فعالیت کند شما از هیچ تفریحی در زندگی خود لذت نبرده و از سایر جنبه های زندگی بی بهره خواهید ماند . به خودتان این اجازه را بدهید که در مواردی در پی کسب بهترین نتیجه نبوده و گاهی فقط برای سرگرمی کاری را شروع کنید .

این تله دامنه فعالیتش به صورت پیوستاری است. با آگاه شدن نسبت به  موضوع و کاستن از درصد فعالیت آن به مسیر متعادل تری باز گردید. اگر دامنه فعالیت تله شما از نقطه فرضی 70 به نقطه 50 برسد شما گام بزرگی را طی کرده اید.

با مطالعه کتاب هایی که توصیه شده و همچنین سی دی های اموزشی می توانید بر مشکل خودتان غلبه کرده و از تعادلی که در مسیر زندگیتان ایجاد کرده اید لذت ببرید.

امیدوارم مسیر راهتان همواره روشن باشد.

نسرین قربان زاده _ خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
زندگی خود را دوباره بیافرینید انتشارات ارجمند
زندانیان باور انتشارات ارجمند

معرفی درس
بسته از شکست تا پیروزی
رهایی از کمال طلبی منفی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه