سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

خشم

پرسش

تاریخ ثبت : 26 خرداد 1398
967  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام روز خوش خانمی 40 ساله هستم و متاهل بدون فرزند بزرگترین اتفاقات بد زندگی من در دوران کودکی همراه با ضرب و شتم و اسیبهای روحی و جسمی شکل گرفتن خیلی تلاش کردم که بتونم این خشم و ناراحتی که دارم که تا الان در این سن همراه من هست و رفعش کنم اما متاسفانه نتنستم و این خشم و ناراحتی و گریه کردن های من تمامی نداره هر چیز کوچیکی ناراحتم میکنه و قفسه سینم درد میگیره و از شدت درد باید یه گوشه بشیم و چند تا نفس عمیق بکشم نمدونم چی کار کنم نمیتونم ناراحتی و خشمم و خاموش کنم این کار قبل از خودم داره بقیه رو اذیت میکنه نمیتونم تفاوت بین شوخی و جدی و متوجه بشم نمیتونم بفهمم وقتی بازی میکنیم با دوستانمون نمیتونم بفهمم بازیه فکر میکنم همه میخوان به من زور بگن گریه و ناراحتی من تمومی نداره به خاطر ضرب و شتمای پدرم میدوم که اسیب دیدم و انقدر اذیتم کردن خانواده ی خودم مجبور شدم که ترکش کنم و هیچ رابطه ای باهاشون نداشته باشم که تا حدی اروم شدم و اسیبهای جدی که به من وارد شده هنوزم جاشون درد میکنه ممنون مشم کمکم کنید چون ای تغییر برای خودم و زندگیم لازمه

مهمترین سوال :
چطور مراقب خشمم باشم و این ناراحتی و درمان کنم

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
05 شهریور 1398 ساعت 12:20

باسلام واحترام

توضیحات شما را خواندم وبابت رنجی که در طول این سالها متحمل شده اید متاسفم. زندگی در شرایطی که آسیب های جدی به روان فرد میزند کاملا طاقت فرسا وغیر قابل تحمل است ، اما با توجه به مواردیکه ذکر فرمودید نکاتی را خدمتتان ارائه میکنم به امید آنکه تا حدی مرهمی بر دردهای شما باشد.

مواردیکه شما عنوان کردید نشان از وجود تله بی اعتمادی - بدرفتاری در شما دارد.

طرحواره يا تله زندگي بي اعتمادي ازکجامی‌آید؟
کسانی که در کودکی والدین بدرفتار داشته و به‌خاطر اشتباهات‌شان تنبیـــــه شده‌اند یا کسانی که والدین‌شان آدم‌های بی‌اعتمادی بوده‌اند، احتمال بیشتری دارد در تله بی‌اعتمادی بیفتند.افرادی که طرح واره بی اعتمادی بدرفتاری دارند، اغلب حالت پارانوئید گونه دارند: آنها دائم دیگران را آزمایش می کنند و در پی جمع کردن شواهد هستند که ببینند آیا مردم ارزش اعتماد کردن دارند یا نه.کسی که در دوران کودکی مورد بدرفتاری قرار می گیرد مجموعه ی پیچیده ای از احساسات مثل درد، ترس، غضب و سوگ را تجربه میکند. هرگونه بدرفتاری به نوعی زیر پا گذاشتن هویت افراد است. دیگران هویت جسمی، جنسی یا روان شناختی کودک را حرمت ننهاده اند. فردی از اعضای خانواده که کودک از او چشم یاری و حمایت داشته کودک را اذیت کرده است و کودک نمی توانسته از حق خود دفاع کند. این افراد ممکن است حالت خلقی ثابتی نداشته باشند. بلافاصله آشفته می شوند و اين اشفتگي را به صورت خشم و غیظ نشان ميدادند.
پس اگر در دوران کودکی باشما بدرفتاری کرده اند شما را دست انداخته باشند، تحقیر شده باشید، یا از اعتماد شما سوءاستفاده کرده اند، به احتمال زیاد دچار این تله میباشید.

اما راه برون رفت از این شرایط این است که به فکر اصلاح این تله باشید، اما قبل از آن بدانید که تغییر پروسه ای زمانبر است وتله ها نیز در برابر تغییر بسیار مقاومند ، پس مسیری را که پیش رو دارید بسیار سخت ونیاز به تلاش وانگیزه دارد اما در نهایت نتیجه اش احساس رضایت، کنترل خشم وحال خوب است.
۱) دوستی قابل اعتماد پیدا کنید وسعی کنید خاطرات مربوط به بدرفتاری را به یاد بیاورید وحوادث را با جزئیات کامل باز گو کنید. در صورت امکان از درمانگری صاحب صلاحیت برای تغییر تله تان کمک بگیرید مخصوصا اگر سابقه بدرفتاری جن سی یا جسمی داشته اید.

۲) در حین تصویر سازی ذهنی خشم خود را بر سر فردی که از شما سوءاستفاده کرده است ، خالی کنید، با این کار براحساس عجز وناتوانی خود میتوانید تا حدی غالب شوید.

۳) خودتان را مقصر ندانید.شما مستحق بدرفتاری وسوءاستفاده شدن نبودید و نیستید. از افراد بدرفتار به هیچ عنوان عذر خواهی نکنید.

۴) در صورت امکان برای فردی که از شما سوءاستفاده کرده ، اثرات رفتارش بر زندگی فعلیتان را بگویید یا برایش نامه بنویسید.

۵) بدرفتاری های موجود در رابطه اکنونتان را تحمل نکنید.اگر هر شخصی( دوست، همکار، خانواده،...) خواست با شما بدرفتاری کنید از حقوق خودتان دفاع کنید واز خودتان حمایت کنید.باید بتوانید با این افراد جرأتمندانه برخورد کنید، تا شرایط کنترل شود.

۶) سعی کنید با فردی صمیمی شوید که از اعتماد شما سوءاستفاده نمیکند ،باید بتوانید روابط خود را بر اساس واقعیت ارزیابی کنید نه بر اساس تجربیات تلخ دوران کودکی.

۷)باید بتوانید با نزدیکان خود به نرمی وبدون خشم رفتار کنید وبلاهایی که دیگران در دوران کودکی بر سر شما آورده اند بر سر آنها نیاورید.بدانید که برای بدرفتاری هیچ عذر وبهانه ای پذیرفته نیست، بنابراین نباید به خودتان مجوز دهید که بدرفتاری گذشته را بهانه خشم امروز خود بدانید.

رهایی از تله بی اعتمادی ، بسیار سخت وطولانی است.به همین دلیل غلبه بر این تله بسیار ارزشمند وقابل ستایش است.طی کردن این مسیر باعث میشود به خواسته خود یعنی( دوست داشتن ودوست داشته شدن) که از نیازهای اصلی روانشناختی است برسید.

برای رسیدن به ارزشمندی باید گام به گام تله هایمان را بشناسیم ودر جهت اصلاح آنها کاری کنیم.

امیدوارم بتوانید با رعایت نکات بالا ودر صورت امکان کمک از یک درمانگر حرفه ای زندگی آرام وخوشایندی راتجربه کنید .

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی درس
رهایی از بی ارزشی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه