سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چطور فراموشش کنم؟

پرسش

تاریخ ثبت : 26 فروردین 1398
788  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
هر بار تصور میکنم کارهایی که با من کرد رو با اون آدم جدید هم میکنه؟ میتونه؟ (و حس میکنم که میتونه) به شدت بهم میریزم. در حدی که چند روز میافتم گوشه خونه و تمام قوانینم رو میشکنم. قوانینی مثل چک نکردن پروفایلش، عکسهاش، دوستانش و... تمام شبانه روز هم بیادشم. با اینکه 3 ماهه جدا شدیم و بار سومه که جدا شدیم ولی خب میدونم این بار بار آخرمونه. حس میکنم داره سعی میکنه نظر چند تا پسر دیگه از همکلاسی هاش رو جلب کنه و نشونه هایی هم دیدم و همه اینها به شدت آزارم میده. در حالی که اون حالش خوبه و حال من اصلا براش اهمیتی نداره. روز اول عید بهم پیام داده و سال نو رو تبریک گفته بود و بلاک کرده بود. سر اون پیامش هم حسابی به هم ریختم. تمام جنبه های زندگیم تحت تاثیر قرار گرفته و هیچ کاری رو نمیتونم درست انجام بدم. در ابتدای جدایی شاید از لجش خیلی خیلی پیشرفت کردم و خودم رو بالا کشیدم. نمیدونم چی شد که دوباره دلشوره و دلتنگی به شدت اومد سراغم. واقعا نمیدونم. هنوز دوستش دارم، ولی آدمم تنوع طلبی هست و اصلا تعهد نداره و دنبال مورد های بهتر. اگر ذره ای وفاداری در او میدیدم، امید به بازگشت به رابطه داشتم

مهمترین سوال :
چطور فراموشش کنم؟ تا بتونم به زندگی عادیم برگردم؟ در شرایط حساسی هستم و باید بتونم روی درسم تمرکز کنم.

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

زهرا محمدی
زهرا محمدی
17 دی 1398 ساعت 22:40

سلام

نامه شما را خواندم.

امیدوارم زمانی که این پاسخ را می خوانید در وضعیت مطلوبی باشید. اشاره به رابطه ای داشتید که در طرف مقابل تان ذره ای وفاداری نمی بینید و اصلا تعهد ندارند. تعهد یکی از پایه های اساسی رابطه عاطفی می باشد که در کنار صمیمیت و هیجان می تواند رابطه سالمی را بسازد. 

با این حال این رابطه برایتان امنیت لازم را نداشته و با تمام تمایلی که به این رابطه دارید ظاهرا دردسرهایی برایتان ساخته که حتی شما را از تمرکز بر درس هایتان دور کرده است. 

ما زمانی که با مسئله ای روبرو می شویم دست به یکی از رفتارهای زیر می زنیم:

تسلیم: پذیرفتن شرایط و هیچ کاری نکردن.

اجتناب: دور شدن از مسئله و سرگرم کردن خودمان با فعالیت هایی که از حل مسئله دور شویم واز احساسات  ناخوشایندمان کم شوند.

جبران افراطی: در تلاش هستیم طوری رفتار کنیم تا خودمان و دیگران را متقاعد کنیم که برعکس آنچه در ذهن مان میگذرد واقعیت دارد.

وقتی نامه شما را می خواندم تغییر شما از تسلیم (چند روز میافتم گوشه خونه) به جبران افرطی ( لجش خیلی خیلی پیشرفت کردم و خودم رو بالا کشیدم) و اجتناب (موقعیت هایی که خودتان را سرگرم می کنید تا شاید خاطرات ایشان از ذهن تان خارج شود) را متوجه شدم. درواقع مسئله ای که برای شما رخ داده ناراحت کننده است و حق دارید که احساساتی مثل غم، تنهایی، دلتنگی حتی خشم را تجربه کنید با این حال بهتر است مراقب باشید رفتار برخاسته از این هیجانات انجام ندهید. 

فراموش کردن صددرصدی ایشان از ذهن تان طبیعتا وجود ندارد هرچند می توانید به خودتان کمک کنید که جای توقف در این خاطره از آن عبور کنید .

به قول آقای  دکتر: 

 فراموشش نکن…

ازش عبور کن…

دیدن زخم اگر باعث بشه خوابت نبره خوبه ،

بد اینه  که آدم خوابش ببره…بیدار بمون. این احتمالا مهمترین بخش دردکشیدن های ما در زمین است


  1. مقداری از تنهایی و انزوا فاصله بگیرید ( فعالیت و یا مهارتی که مورد علاقه تان هست را پیگیری کنید. بیکاری و عدم فعالیت هدفمند، به این احساس ناخوشایند دامن میزند) 
  2. اگر عکس، نوشته ای، هدیه ای از ایشان دارید لازم نیست هر بار با دیدن آنها خودتان را اذیت کنید میتوانید با کنار گذاشتن آنها به خودتان کمک بیشتری کنید.
  3. خاطرات را مرور نکنید اگر چیزی به ذهنتان رسید سعی کنید در آن خاطرات توقف نکنید و به آن احساس دامن نزنید بلکه سعی کنید که از موقعیت بگذرید.
  4. هر روز چک کردن ایشان می تواند برایتان چه پیامدی داشته باشد و چقدر به تشدید احساس ناخوشایندی که تجربه می کنید بیافزاید؟ می توانید امتحان کنید و برای مدتی از چک کردن ایشان دست بردارید و بعد ببینید حالتان چقدر تغییر کرده است؟
  5. تمام شدن این رابطه برایتان چه معنایی دارد؟ در مورد خودتان چه فکری می کنید؟ بررسی کنید آیا این افکار برداشت ذهنی شماست یا واقعیت می باشد؟ شما بر اساس واقعیت ها زندگی می کنید یا برداشت های و احساساتی که تجربه می کنید؟
  6.  اگر دوست صمیمی تان در  چنین رابطه ای بود که احساساتی شبیه شما تجربه میکرد و این اتفاق برایش رخ داده بود به ایشان چه می گفتید؟ و چه پیشنهاداتی برای او داشتید؟



باتشکر

زهرا محمدی- خانه توانگری طوبی


معرفی درس
پس از جدایی عاطفی و طلاق
بسته رهایی از تنهایی و مهرطلبی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه