سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

علت این رفتارهای نامعلوم با من برای چیه؟

پرسش

تاریخ ثبت : 07 اردیبهشت 1398
541  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام. من دختری ۲۰ ساله هستم و با آقایی که ۳۴ سالشه آشنا شدم که ایشون با پدرم آشنا بود. اوایل دوستیمون به من پیام میداد. از خوبی هایی که پدرم درحقش کرده میگفت و در آخر حرف رو به اینجا رسوند که کبوتر با کبوتر باز با باز. شما کبوتری و من باز. در حالی که ایشون به من کاملا محبت میکرد. من که کاملا وابسته ایشون میشدم یه طوری وانمود میکرد که دوستی بین ما شکل نگرفته و پشت من رو خالی میکرد. هیچ وقت تو دوستی با ایشون از لحاظ روانی آرامش نداشتم و گاهی که چند روز بدون دلیل نبود، خیلی اذیت میشدم و به شدت علاقمندم به ایشون. چند ساله بهش علاقه دارم. خیلی سعی کردم چند باری هم رابطه رو به پایان برسونم و باز از طرف ایشون و گاهی خودم ادامه پیدا میکرد. گاهی اوقات سنم رو بهونه میکرد. در این همه آشفتگی من از علاقم به ایشون گفتم. و اون هم قبول کرد که نمیتونه به عنوان یه دوست ساده با من دوست باشه. من از لحاظ روانی خیلی دچار مشکل شدم. گاهی میخوام برم پیش روانشناس به علت پریشونی زیاد و سردرگمی. باید با این رابطه چیکار کنم؟ الان دوستیمون کم رنگ شده و هر از گاهی تو اینستاگرام چت میکنیم و ایشون همین قدر صمیمی خودش رو نشون میده اما باز نیست. به نظرتون آیا درسته کامل رابطم رو قطع کنم؟

مهمترین سوال :
اگه مشکل سن من بود چرا به من محبت میکرد و علاقه نشون میداد که اگر نظر ایشون بچه بودم؟ اگه منو دوست داشت چرا هیچ وقت نذاشت حس کنم و دلم بهش گرم باشه؟ چرا محبت میکرد و میرفت؟ چرا هیچ وقت نخواست من رو بیشتر کشف کنه و بشناسه؟ پس چرا به من نزدیک میشد؟ ممکنه بخاطر شناختی و آشنایی که با پدرم داشت از اینکه بفهمند با من دوسته بترسه؟ این رفتارها نشونه این نیست که این آقا از لحاظ روانی مشکل داره؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
11 دی 1398 ساعت 15:26

سلام دوست گرامی

وقت شما بخیر


امیدوارم زمانیکه این پاسخ را می خوانید در شرایط بهتری باشید. و بابت تاخیری که در ارائه پاسخ به وجود آمده از شما عذرخواهی می کنیم. تجربه سختی را در این رابطه متحمل شده اید. ارتباط با فردی که می آید و پس از آنکه میزانی از تعلق و دلبستگی را ایجاد کرده و رها می کند؛ برای شما دردناک بوده است. 

گاهی افراد از اینکه روابط عاطفی شان به سمتی معنادار و جدی سوق پیدا کند هراسان می شوند. گاهی در زیر این بلاتکلیفی ها، نگرانی ها  و اضطراب های ناشی از عدم تعهدشان(تعهد-هراسی ناشی از یک منِ متزلزل و آسیب دیده ) و یا باورشان مبنی بر ناپایدار بودن تجربه ی صمیمیت به واسطه آسیب هایی که در دلبستگی های گذشته شان دیده اند؛  آنها را از نزدیک شدن پایدار به شریک عاطفی شان دور می کند. لذا زمانیکه نشانه هایی از وابستگی را از سوی فرد مقابل دریافت می کنند نقطه ایست که آنها تعامل مستقیم را رها کرده و از دلبستگی بیشتر اجتناب می کنند. چرا که دلبستگی در باور شکل گرفته این افراد، یعنی آسیب دیدن، رها شدن، تنها ماندن.  هرچند بصورت غیرمستقیم در سایه ی به ظاهر امن شان ، رابطه ای  کج دار مریض را دنبال می کنند.


هرچند  من از دلایل،  خصوصیات و ویژگی شخصیتی ، خلقی، عاطفی و فکری فرد مقابل و عواملی که باعث عملکردشان شده اطلاعاتی کافی در دست ندارم با این حال مساله مهم، ماندن در چنین روابطی ست. وقتی نشانه هایی از بی تفاوتی، تزلزل و عدم ثبات را شاهد هستیم. گاهی در چنین روابطی می مانیم چراکه تقویت ها و  پاداش های موقت( محبت و توجه و در رابطه بودن) ما را در چرخه ای از تکرار دردها نگه میدارد. ما بعضا در الگوهای ناکارامد، منافع فوری و کوتاه مدت را به پیامدهای بلند مدتش ترجیح میدهیم. وجود برخی از تله های وابستگی/گرفتار و یا رهاشدگی در ما، باعث می گردد موقتا برای اجتناب از درد جدایی، از طریق دادن امتیاز به فرد مقابل، در یک رابطه عاطفی مخرب بمانیم. و پیامدهایش ، عزت نفس مان را پایمال کند.


لذا پیشنهاد می شود با در نظر گرفتن نکاتی که در توضیحات تان و پاسخ مطرح گردید؛ از ادامه چنین ارتباط هایی(حتی بصورت مجازی)  با فردی با الگوهایی از بلاتکلیفی میان ماندن و رفتن ، بصورت آگاهانه اجتناب نمایید. 


با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری


معرفی کتاب
زندگی خود را دوباره بیافرینید/انتشارت ارجمند

معرفی درس
بسته کامل مجموعه شخصیت سالمتر من (4 جلسه)
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه