سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

ناتوانی در ابراز عواطف

پرسش

تاریخ ثبت : 15 اردیبهشت 1398
993  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من و همسرم حدود یازده سال اختلاف سنی داریم. مشکل اصلی ما این است که به خاطر تیپ شخصیتی و نوع تربیت مون، من آدمی به شدت ابرازگر هستم و خیلی دوست دارم این موضوع دو طرفه باشه، ولی همسرم به شدت مقاومت میکنه و حتی در لحظات اوج بحث میگه که نه تنها دوست نداره ابراز کنه بلکه از ابراز کردن من هم عذاب میکشه و هیچ نیازی به اینکه محبت کلامی داشته باشیم نداره. بارها در این مورد بحث کردیم ولی در نهایت هیچ نتیجه ای حاصل نشده. حتی مشاوره حضوری هم داشتیم و چند تمرین و توصیه به ایشون داشتند که اصلا قبول نداشتند و اجرا نکردند. من خیلی نگرانم که با بالارفتن سن و درگیری های روزمره این شکاف و دلسردی بیشتر بشه

مهمترین سوال :
چگونه رابطه عاطفی گرم، سالم و دو طرفه داشته باشیم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

نسرین قربان زاده
نسرین قربان زاده
05 دی 1398 ساعت 10:48

سلام .

نوشته شما را خواندم.

در ازدواج یکی از نیازهایی که از طرف خانم ها تمایل زیادی برای ارضای آن وجود دارد  ، ارضای نیاز امنیت و حمایت عاطفی است که متاسفانه در بعضی موارد از طرف آقایان مورد بی توجهی قرار می گیرد. این حق شماست که دوست دارید از طرف همسرتان مورد توجه و محبت کلامی قرار بگیرید و در صورتیکه این اتفاق نیفتد تا چه حد احساس نا خوشایند نادیده گرفته شدن  را تجربه می کنید .

بیان کردید که تلاش هایی هم در این زمینه انجام داده اید که متاسفانه به نتیجه نرسیده  است . 

همان طور که بیان کرده اید تیپ شخصیتی شما تیپ برون گرا  و ابراز کننده است . بنابراین برای شما بیان هیجانات و احساسات کار راحتی است .به نظر می رسد همسرتان در تیپ شخصیتی با شما متفاوت باشند . یعنی همانگونه که ابراز محبت و احساس برای شما کار اسانی است ، برای ایشان به راحتی صورت نگرفته و احتمالا لازم است  فشار زیادی به خودشان بیاورند .اینکه شما چنین حقی را دارید ، هیچ بحثی در آن نیست ، تا چه حد می توانید بپذیرید که انجام چنین کاری برای همسرتان دشوار است؟ این ابراز نکردن برای شما چه معنایی دارد؟  معنای آن عدم توانایی همسرتان است یا اینکه به شما علاقه ای ندارند؟

مسلما پذیرش اینکه همسر شما چنین توانایی ندارند برای شما آسان تر است . مواردی را به خاطر بیاورید که ایشان به گونه ای رفتار کرده اند که نشان دهنده علاقه شان به شما بوده است. لیستی از شواهدی که دال بر علاقه ایشان به شماست را تهیه کنید. با ایشان درباره این موارد صحبت کرده و احساس خودتان را در قبال هر کدام از کارهایی که کرده اند بیان کنید . در آخر از ایشان بخواهید که به خواسته شما به عنوان یک نیاز توجه کنند .از کلماتی که سرزنشی یا تهدیدی باشد استفاده نکنید .

الگوی رفتاری والدین شما با یکدیگر بر حسب نمره ای که به آنها داده اید  به گونه ای است که به نظر میرسد ارتباط عاطفی گرمی با هم دارند .ممکن است این الگو در روابط سایر زوجین وجود نداشته باشد .یعنی بهتر است که رابطه عاطفی خود را با دیگران مقایسه نکنید . درون زندگی هر فردی با بیرون زندگی دیگران تفاوت دارد .از مقایسه هایی که به شما حس خوبی را منتقل نمی کند دوری کنید .

امیدوارم با انجام مواردی که مطرح شد . همچنین تهیه سی دی  های اموزشی توصیه شده ،  رندگی پر مهری را پیش رو داشته باشید .

نسرین قربان زاده _ خانه توانگری طوبی 


معرفی درس
رابطه عاطفی بهتر
بسته رهایی از تنهایی و مهرطلبی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه