سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

غلبه به ترس و به رسميت شناختن فرديت خودم

پرسش

تاریخ ثبت : 19 فروردین 1398
456  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
30 سالمه و درون گرا. در يك خانواده به شدت پر تنش زندگي كردم. با پدرم به شدت مشكل دارم و مشكلات خانواده‌ام روي نحوه رفتارم در جمع‌هايي كه آن‌ها را مي‌شناسند به شدت تاثير گذاشته. در جمع همش استرس دارم و منتظر شروع يه دعوام.
در جمع‌هايي كه از شرايط خانوادگيم خبر ندارند احساس خوبي دارم و مي‌تونم ارتباط خوبي برقرار كنم.
اين موضوع تاثير خيلي زيادي روي تصميم گيريم در مورد برقراري ارتباط و ازدواج كردن داشته. تا به حال هيچ رابطه‌اي رو تجربه نكردم و هر وقت كسي مي‌خواد بهم نزديك بشه به گونه‌اي رفتار مي‌كنم كه موضوع تموم بشه. چند مورد هم خواستگار به صورت سنتي به مادرم معرفي شده بود كه به شدت برخورد كردم و حاضر نشدم اصلا ببينمشون.
مدتي هست كه يكي بهم ابراز علاقه ميكنه و به تازگي خيلي جدي درخواست كرد كه بيشتر با هم آشنا بشيم. با اين كه براي اولين بار دوست داشتم اين اتفاق بيفته ولي باز هم سفت و سخت گفتم نه و موضوع كامل تموم شد.

مهمترین سوال :
از اين كه كسي كه من رو ميشناسه بخواد وارد خانواده‌ام بشه و اون شرايط رو ببينه وحشت دارم و به همين دليل ترجيح ميدم تنها بمونم. چون اين دفعه برام قضيه فرق مي‌كرد، به شدت احساس ناراحتي مي‌كنم و بغض دارم. هميشه حس ميكنم كه به خاطر خانواده‌ام خيلي موقعيت‌ها رو از دست دادم و هيچ اميدي به آينده‌ام ندارم. اين موضوع كاملا ذهنم رو مشغول كرده و تمركزم روي كارهام رو از دست دادم.
دوست دارم روي ترسم پا بذارم و فرديت خودم رو جداي از خانواده‌ام (حداقل تا حدودي) بدونم و تجربيات جديد داشته باشم اما نميدونم چطور؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

سارا میرزامحمدی
سارا میرزامحمدی
22 دی 1398 ساعت 14:49

سرکار خانم ف

نوشته تان را خواندم 

زندگی  در یک خانواده پرتنش باعث میشود که با خودمان استرس ها و اضطرابهای زیادی  را حمل کرده و مدام انگار منتظر اتفاق افتادن یک فاجعه باشیم. 

بودن  در چنین خانواده ای برای شما که ذاتا انسانی درونگرا هستید و احساساتتان را به راحتی بروز نمیدهید، حتی سخت تر و آسیب زننده تر نیز هست.

این ها قابل درک هست اما یک جایی باید آن را تمام کرد. شما مسئول رفتار اشتباه و بد والدین خود نیستید و قرار نیست که تاوان سنگین تری بابت آن بدهید. 

قطعا هستند کسانیکه شما بتوانید به آنها نزدیک شده، اعتماد کنید و قسمتی از آنچه تجربه میکنید را با آنها شریک شوید و توسط آنها فهمیده شوید. 

شما قطعا تله هایی در زندگی خود دارید مثل تله محرومیت هیجانی یا رها شدگی که واسطه آسیب خوردن به نیاز داشتن امنیت در کودکی در شما شکل گرفته است. اما همیشه پاسختان به این تله اجتناب بوده است .

به بهانه داشتن خانواده پرتنش و ترس از آبرو کلا از روابط عاطفی اجتناب کرده اید. اما این نوع رفتار جایی بالاخره آزاردهنده خواهد شد.


از نوع تنش های  درون خانواده و مشکلتان با پدر چیزی بیان نکرده بودید که بشود راه حل های  احتمالی آنها را بررسی کرد  ولی  شما همیشه میتوانید بخشی از این تنش ها نباشید.

سرگرمی های انفرادی برای خودتان تدارک ببینید. با دوستانتان معاشرت بیشتری داشته باشید و وقت کمتری را در خانه سپری کنید. 

وزن زیادی  که به روابط و اتفاقات درون خانواده میدهید تمامی روابط شما را در بیرون آن تحت الشعاع خود قرار داده است در صورتیکه فردیت شما دقیقا با خانوادتان یک معنی  نمیدهد. 

روی  تله ها و عزت نفس خودتان بیشتر کار کنید و هویتتان را جدا از خانواده تعریف کرده وبشناسید. 

آگاهی کامل شما از شرایط درون تان شما را آماده ی تغییر خواهد کرد و سپس اعتماد به نفس لازم برای ورود به یک رابطه درست را به دست خواهید آورد. 


از اعتماد شما به مجموعه ما سپاسگدارم

سارا میرزامحمدی



معرفی کتاب
زندگی خودرا دوباره بیافرینید نوشته جفری یانگ ترجمه حسن حمیدپور انتشارات ارجمند

معرفی درس
بسته کامل مجموعه شخصیت سالمتر من (4 جلسه)
بسته از بی ارزشی تا من ارزشمند
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه