سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

عدم توانایی در ایجاد یک رابطه

پرسش

تاریخ ثبت : 27 اردیبهشت 1398
687  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام. من پسری ۳۱ ساله هستم. کارشناسی ارشد. تا حالا دو سه تا رابطه عاطفی رو تجربه کردم که هر کدوم بیشتر از یک ماه طول نکشیده. من راستش یک سری از دوره های دکتر شیری رو تهیه و گوش کردم. در رابطه با تله ها و شخصیت ها و غیره اطلاعات خوبی کسب کردم. ولی مشکل من در حقیقت یک پله قبل تر هست. بر میگرده به ایجاد یک رابطه با جنس مخالف. مشکلی که من دارم اینه که توی یک رابطه حرف زیادی برای گفتن ندارم و اینجوری نیست که بتونم به طرف مقابل زنگ بزنم و باهاش طولانی صحبت کنم. البته من اصلا خجالتی نیستم، ولی مشکلم اینه که نمیتونم صحبت کنم. این مشکل حتی در رابطه با دوستان همجنس و همکارانم هم وجود داره. برای مثال می بینم که خیلی از افراد دور و اطرافم میشینند در رابطه با کارهایی که سر کارشون اتفاق افتاده صحبت می کنند ولی من هر چقدر تلاش می کنم نمیتونم چیزی بگم. بدترین اتفاقی که برای من اخیرا افتاد این بود که دختری که باهاش دوست شده یودم بعد از سه هفته به من پیام داد و گفت بهتره این رابطه رو تموم کنیم.
در ضمن اینم بگم که حس شوخ طبعی خوبی ندارم و نمیتونم با رابطه ام یک فضای مطبوع و شاد و ریلکس رو ایجاد کنم.

مهمترین سوال :
برای حل این مشکل حرف نداشتن در روابط چه باید کرد؟ آیا تمرین خاصی هست که بشه انجام داد که بتونم بیشتر توی رابطه هام حرف بزنم و رابطه بهتری با جنس مخالف برقرار کنم و حتی حس شوخ طبعیم رو افزایش بدم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
21 آذر 1398 ساعت 14:45

باسلام واحترام

با توجه به آنچه شما مطرح فرمودید مشکل شما مربوط به نداشتن مهارت ارتباط مؤثر است، حال چه هم جنستان باشد چه از جنس مخالف. نکته مهم این است که بخش اعظم این مهارت آموختنی است. اما اولین قدم برای یک ارتباط خوب، شنونده فعال بودن است. مهارت در گوش دادن، به اندازه محبت کردن مهم می باشد. وقتی کسی راجع به موضوعی صحبت می کند، می خواهد توجه داشته باشید که چه می گوید. یکی از راه های خوب برای انجام این کار این است که سوالاتی در مورد آنچه که طرف مقابلتان میگوید بپرسید، البته لازم نیست که آنها را با سوالات پی در پی و جزئیات بمباران کنید. در همان زمان وقتی قسمتی از مکالمه شما را جذب می کند و می خواهید بیشتر در موردش بدانید، سوالاتی بپرسید، که این بهترین راه برای برقراری ارتباط است.

یکی دیگراز راههای خوب ارتباطی، که می توانید انجام دهید، این است که ایده و نظر خودتان را خیلی واضح و روشن بیان کند و برای گفتن نظر و نتیجه گیری خیلی طفره نروید. همچنین زبان بدن یک ابزار بسیار مهم است که در برقراری ارتباطات به کار می آید . اگر می خواهید مهارتهای ارتباطی بیشتری داشته باشید باید بدانید که کدام یک از قسمتهای بدن شما می تواند کمک بیشتری به نشان دادن منظور شما به صورت واضح کند. وقتی یک ارتباط برقرار می شود، یک ارتباط برقرار کننده خوب همیشه می داند که چیزی را که قبلاً راجع به او صحبت شده بود را تصدیق کند.

لازم به ذکر است که باید حواستان به گفتگوی درون تان باشد، افراد با عزت نفس ضعیف عموما منفی ترین گفتگوها را با خودشان دارند. 

  • من اشتباه کردم. 
  • او از من سرتر هست. 
  • در هر حال من نباید آن حرف را می زدم.

وقتی چنین چیزهایی را درد درون خود می­ شنوید، دقت کنید. آیا چنین مسایلی واقعی هستند؟
درد، ناراحتی و عصبانیت فقط متعلق به فردی هست که آن را تولید و تجربه می­ کند. این احساسات نباید از خود شما (فرد با عزت نفس پایین ) مجددا به شما منتقل بشود. شما اینها را به رابطه خود تزریق خواهید کرد.

اما از دیگر نکات مهم در رابطه با جنس مخالف این است که باید تکلیف خود را مشخص کنید. آیا صرفا قصدتان از ارتباط با دختری، یک ارتباطی ساده دوستی است و یا تمایل به ایجاد رابطه عاطفی جدی دارید؟ قصد و نیت شما می‌تواند در جریان رابطه و آشنایی‌های شما تاثیرگذار باشد. 

همچنین اصلی‌ترین نکته برای شروع ارتباط، پیدا کردن یک نقطه مشترک برای آغاز گفتگوست. این اشتراکات می‌تواند هرچیزی باشد، از صحبت درباره علایق یا ورزش تا سیاست و فرهنگ می‌تواند موضوعی برای شروع صحبت باشد.ضمن اینکه بهتر است کمی از دستاوردهایتان بگویید.

رعایت این نکات در کنار فراگیری مهارت ارتباطی میتواند دربهبود ایجاد روابطتان موثر باشد.

باسپاس از اعتمادتان

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
پیام ها

معرفی درس
مجموعه نبوغ عاطفی 2
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه