سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

اضطراب از کار کردن

پرسش

تاریخ ثبت : 04 خرداد 1398
621  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام. من خیلی کار در آتلیه رو دوست داشتم تا اینکه یه کار تو آتلیه مثل کارآموزی پیدا کردم اما اصلا حالم خوب نیست. اضطراب زیادی رو تجربه میکنم دائم نگرانم نکنه یه دفعه یه اشتباهی کنم یا نتونم خودمو نشون بدم با اینکه چند بار خودم کار چاپ رو انجام دادم اما تا رئیسم میگه این کارو بکن و کسی رو بالا سرم میبینم نمیتونم کار رو انجام بدم. خرابکاری میکنم. حالم بده، احساس میکنم بی عرضه و ناتوانم. دوست داشتم مربی ورزش بشم اما نشد. از کار کردن میترسم یا حتی ناراحتم اما به خاطر خانواده ام مجبورم ادامه بدم من چه کار کنم؟

مهمترین سوال :
من با حس اضطرابم از تجربه شغل جدید چه کار کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
12 آذر 1398 ساعت 01:11

بانوی گرامی سلام

با خواندن نامه شما متوجه اضطرابتان وقتی که در محیط کارتان حضور دارید شدم،البته جزییاتی از کارتان ، میزان توانمندی ومهارتتان و اینکه چه مدت است که این حرفه را آغاز کردیدبیان نداشتید، بنا براین نکات کلی را خدمتتان عرض می کنم.  بر اساس اطلاعاتی که از رشته تحصیلی و همینطور سنتان داده اید ، به نظر می رسد که شغلتان نا مرتبط با رشته تحصیلیتان می باشد و همینطور حدس می زنم که تجربه چندانی نیز در این زمینه نداشته باشید. اگر این فرضیات درست باشد، اینکه اضطراب داشته باشید  طبیعی است . همینطور شما در حال حاضر در حال یادگیری و کسب تجربه هستید بنا براین لازم هست که تا حدی که نیز به خودتان حق اشتباه کردن بدهید. چرا که ترس از اشتباه کردن صرفا یک مانع برای رشد و حرکت شما ست. اینکه با حضور رییستان کمی هول شوید و یا نگران خرابکاری طبیعی است. می توانید در آن لحظه به جای سرزنش خود و یا انتظار بالا داشتن که بی عیب و نقص کار را انجام دادن، یک گفتگوی همدلانه ساده با خودتان داشته باشید و به خودتان بگویید که"  تو می توانی کارت را انجام دهی، الان کمی نگران شده ای اما به این معنی نیست که ناتوان و بی عرضه هستی. و مثل هر انسانی حق اشتباه کردن داری و اگر اشتباهی رخ داد، راهی برای جبرانش پیدا می کنی." 

نقاط قوت و نقاط ضعف خودتان در کار را شناسایی کنید و سعی کنید نقاط ضعفتان را برطرف و نقاط قوتتان را تقویت کنید.

با بررسی شغلتان ببینید چه مهارت هایی لازم هست که بدست بیاورید و تلاش کنید تا می توانید مهارت و توانمندی هایتان را در این حوزه بالا ببرید .

با انجام این کارها در کنار اینکه برای خود به عنوان یک کارآموز حق اشتباه کردن قائل می شوید، در عین حال مهارت هایتان را نیز تقویت می کنید و پیشرفت می کنید.

هیچ کس از ابتدا در هیچ حرفه ای ماهر نبوده است و ما در دل کار هست که کار یاد می گیریم. و مادامی که زمین نخوریم راه رفتن را نمی آموزیم.

در این میان افکار مزاحمی به سراغ شما می آیند که مثلا این شغل مناسب تو نیست ، یا اینکه از اول چیز دیگری دوست داشتی، یا اینکه مجبوری ادامه بدی و ... که در واقع به نوعی راه گریز را برای شما فراهم می کند، تا  از این موقعیت اضطراب آور دور شوید . در حالی که اگر کمی صبر کنید می بینید که این اضطراب گذراست و به مرور شدتش کاهش پیدا می کند.

ترس از کار کردن و روبرو شدن با ناشناخته  در هر حرفه ای وجود دارد به این معنی که اگر شما معلم ورزش هم بودید باز هم مواردی بود که ممکن بود شما را مضطرب کند از این رو می توانید این مسیر را ادامه دهید و با ترسهایتان روبرو شوید به جای اینکه از آنها بخواهید فرار کنید.


با تشکر از اعتماد شما

مونا گوشه

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه