سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

آغازی برای رسیدن به هدف

پرسش

تاریخ ثبت : 17 اردیبهشت 1398
884  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
درود
مشکل اینجاست برای شروع یک حرکت احتیاج به هندل دارم، کما اینکه میدونم اگه انجامش بدم موفقیت هایی رو در پی خواهد داشت. آیا من شخصیتی وابسته هستم؟ آیا اون عزت نفس لازم رو ندارم؟ از شکست نمیترسم اما فکر میکنم به تشویق نیاز دارم. به تایید از جانب دیگران نیاز دارم, مستقل نیستم. با این وجود ادعای استقلال دارم. از کودکی این رو فهمیدم که کارها رو خودآموز و با تک روی بهتر یاد میگیرم. اما ادامه مسیر و تداوم آنها بسیار کم اتفاق افتاده. ایشاللا از شنبه توی من خیلی پررنگه, موکول کردن انجام کارها و از این قبیل مسایل.

مهمترین سوال :
چرا و چگونه شخصیت من بدین صورته که برای شروع یک کار مهم مثل آموختن یا هر چیز دیگه ای احتیاج به استارت اولیه و تشویق از طریق نفر دومی دارم؟
و چرا تو پیش بردن هدفم خیلی زود نیمه کاره رها میکنم؟
آیا شخصیت تنبلی دارم؟ آیا هدف گذاریم اشتباهه؟ آیا تظاهر به رسیدن به هدفم میکنم؟ آیا تایپ شخصیتی من اشکالی داره؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
03 دی 1398 ساعت 23:43

دوست عزیز سلام

مسئله ای که مطرح کردید در واقع می توان اهمالکاری را در روند پیشرفت کار  شما دید. حالا اینکه پیدا کنید ریشه این اهمال کاری چی هست می تواند به شما کمک کند تا بتوانید به آن غلبه کنید.

ممکن است که از کمال طلبی منفی ناشی شود به این معنی که انتظار خیلی بالایی از خودتان دارید پس حالا که اون انتظار برآورده نمی شود پس کلا کار را بیخیال می شوم.

برای اینکه متوجه بشوید که هدفگذاری تون اشتباه هست یا درست، ببینید چقدر ارزیابی های شما از توانمدی ها و امکانات تان واقع بینانه است. چقدر شرایط واقعی را در نظر می گیرید و چقدر رویاپردازانه هدف گذاری می کنید.


گاهی رویه ای که ما امروزه در بزرگسالی پیش می گیریم تا امور زندگی خود را پیش ببریم از دوران کودکی ما نشات می گیرد به این معنا که اگر در کودکی  ما تمام کارهایمان را به خاطر تقویت بیرونی مثل جایزه، تشویق و .. انجام می دادیم و انگیزه درونی نداشتیم بابت انجام آنها می توان گفت که شرطی شده ایم و الان هم برای اینکه در کارمان تداوم داشته باشیم نیاز به تقویت بیرونی که همان تعریف و تشویق دیگران است می تواند باشد.

اگر اینطور است با آگاه شدن به این سیستم تقویت رفتار می توانید کنترل را در دست خود بگیرید و برای خود اهداف کوچکی تعریف کنید که بعد از رسیدن به آنها خودتان را تشویق کنید و کم کم انگیزه درونی را تقویت کنید و تمرین کنید که برای رسیدن به یک دستاورد بزرگ تر لازم هست که گاهی سختی را تحمل کرد و از لذتی در دسترس چشم پوشی کرد. در این صورت اگر تنبلی هم باشد کم کم کنار می رود.

با تشکر از اعتماد شما 

مونا گوشه 

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
غلبه بر اهمال کاری / انتشارات ارحمند

معرفی درس
بسته اهمال کاری و کمال طلبی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه