سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

رفتار کنترل گرانه، شک های بی مورد، وابستگی زیاد

پرسش

تاریخ ثبت : 10 خرداد 1398
1,093  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام.من چند ساله که با پارتنرم رابطه دوستی دارم و هم سن هستیم. ما هر دو دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد هستیم و در رشته و دانشگاه های خوبی درس میخونیم.
من دچار رفتار کنترل گرانه هستم و سریع و بی مورد دچار شک و بدبینی میشم. این در حالیه که تا الان هیچ موردی از پارتنرم ندیدم که باعث این رفتارم بشه. میشه گفت از اول همین طوری بودم. این رفتارهام باعث سلب آرامشم شده و واقعا دلم میخواد حل شون کنم .باید چه کار کنم؟
در یک رابطه عاطفی سالم، چه میزان ارتباط و وابستگی نرماله؟ میدونم انتظار چت کردن یا حرف زدن به صورت مداوم، استرس گرفتن از اینکه بعضی وقتها با گروه دوستان خودش بره بیرون، احساس خطر کردن از اینکه مبادا با همکلاسی های دخترش صمیمی بشه و موارد این چنینی عادی نیست، ولی نمیدونم در این مواقع چجوری احساساتم رو کنترل کنم و دچار استرس شدید نشم؟ در ضمن ما قبلا همکلاسی بودیم ولی در کارشناسی ارشد هم دانشگاهی نیستیم. این رفتارهام از وقتی که دیگه هم دانشگاهی نیستیم بیشتر شده.

مهمترین سوال :
چگونه از رفتار کنترل گرانه و شک های بی مورد خودم دست بردارم؟
در یک رابطه عاطفی سالم و قبل از ازدواج چه میزان ارتباط روزمره و وابستگی نرماله؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
27 شهریور 1398 ساعت 19:35

باسلام واحترام

شاید مسئله شما ، مسئله بسیاری از افرادی باشد که وارد رابطه میشوند وبه دلیل عدم شناخت وآگاهی درست از رابطه عاطفی سالم وهمین طور ندانستن علت اینگونه رفتارها ، رابطه شان را به سمت نابودی میبرند. بنابراین لازم است اول علت این مشکل مشخص شود سپس به دنبال راهکار بود.

بسیاری از اوقات این عدم اعتماد وکنترل گری ناشی از عدم شکل گیری درست دلبستگی ایمن در دوران کودکی است که سبب بوجود آمدن تله هایی از جمله رهاشدگی وهمین طور بی اعتمادی میشود.

اما از آنجاییکه تله ها بیشترین نمود را در روابط عاطفی وشغلی دارند بنابراین بایدابتدا آنها را شناخت واصلاحشان کرد سپس وارد این دو حیطه اساسی شد.

بنابراین اگر تله رهاشدگی یا ترک و طرد دارید، در کودکی دچار تجربیات عاطفی ناگواری شده‌اید. این زخم‌های التیام نیافته در بزرگسالی نیز بر افکار،احساسات و واکنش‌های رفتاری شما تاثیر می‌گذارداگر شما احساس طرد شدگی دائم یا تله رها شدگی دارید، گمان می‌کنید هرچقدر هم اکنون روابط شما خوب به‌نظر می‌رسد اما بالاخره تمام می‌شود. یا طرف مقابل شما عاشق فرد دیگری می‌شود یا بر اثر حادثه‌ای می‌میرد، یا طلاق می‌گیرد و یا …. نمی‌دانید چرا معمولاً تنها کسانی که شما به آنها احساسی ندارید به شما علاقمند می‌شوند و کسانی را که دوست دارید به شما علاقه‌ای ندارند و هرچقدر بیشتر تلاش می‌کنید تا به آنها نزدیک شوید آنها بیشتر به شما بی‌توجه می‌شوند.
افراد با احساس طرد شدگی دائمی و تله رها شدگی همواره در انتظار طرد و ترک شدن هستند و نشانه‌های طرد واقعی و تصوری را در دیگران بسیار سریع تشخیص می‌دهند. گروهی از این افراد سعی می‌کنند با کنترل کردن طرف مقابل احساس نگرانی خود را کم کنند. مدام او را چک می‌کنند، به‌گونه‌ای او را وادار می‌کنند همیشه در دسترس باشد، شریک عاطفی خود را مدام به بی‌توجهی و بی‌وفایی محکوم می‌کنند، برای طرف مقابل هرکاری می‌کنند تا توجه و نظر او را به‌خود جلب کنند و … .

بنابراین قطعا رابطه تان را به دلیل این کنترل ها وبی اعتمادی ها از دست خواهید داد.

پس ابتدا باید تله ها شناسایی شوند سپس به اصلاح آنها پرداخت البته ناگفته نماند که درمان تله رهاشدگی همانند دیگر تله ها کاری زمانبر است و مستلزم تلاش پیگیر و انجام تمرین میباشد.

گام اول: بپذیرید که درگیر تله رهاشدگی هستید، چرا که پذیرش 


کلید رشد است ونمیتوان بر بهبود چیزی که نمیدانیم

 ونمیشناسیم امیدوار باشیم.. در قدم بعد میتوانید بر روی چرایی 

و چگونگی به وجود آمدن آن نیز فکر کنید. فکر کردن در مورد و 

منشا پیدایش این مشکل میتواند شما را اذیت کرده و برای شما 

چالش برانگیز باشد. دلیل آن اینست که باید خاطراتی را از کودکی 

مرور کنید که شاید زیاد هم خوشایند نباشد. ولی بسیار کلیدی و سازنده است.


گام دوم: به هیچوجه تکذیبش نکنید


تکذیب باعث حادتر شدن موضوع میشود. تکذیب باعث میشود که به خودتان بیشتر صدمه بزنید.

گام سوم: علایم رو بشناسید


فکر میکنید شما درگیر تله رهاشدگی نیستید؟
احساس رهاشدگی خودش را به طرق مختلف نشان میدهد. احساس عدم امنیت، حسادت، احساس نیاز همیشگی به چیزی یا کسی، چسبیدن به دیگری همگی میتوانند از نشانه های ترس از رهاشدگی باشند. این افراد معمولا درگیر رابطه ای میشوند که طرف مقابل حضور کمی دارد و یا به رابطه متعهد و پایبند نیست.
طرز تفکر بدین صورت است: (اگر یک رابطه ی واقعی در میان نباشد در آنصورت کسی نمیتواند شما رو ترک کند)
علامت دیگر به اینصورتست که: اگر شما در وفاداری کامل به رابطه باشید، شما اولین کسی هستید که ترک میشوید.


گام چهارم: راهکار مقابله به مشکلاتی که پیش می آید

مهم است که وانمود نکنید رهاشدگی به شما صدمه ای نزده است. به وقتش اینکار رو کرده است! درست و حسابی هم اینکار رو کرده است. اما نباید خودتان رو سرزنش کنید. شما مسئول این رهاشدن نیستید. نباید عزت نفستان را از دست بدهید.غمگین نشوید.پس چه کنم؟ فقط ببینید واز آن  آگاه شوید، میتوانیدکمی ناراحت شوید (شایدم عزاداری کنی) سپس رهایش کنیدبرود!
مشکل رو آزادش بگذار که رها شود. به هیچ وجه با آن درگیر نشوید.
اینو از یاد نبرید: تو با حادثه یکی نیستی!

گام پنجم: ازچشمان بزرگترها نگاه کن

از دید یک کودک، مادر یا پدر با من رفتاری داشته است که مطابق میل من نبوده و احساس امنیت نکردم. ناراحت شدم. اما..
آنها هم خودشان درگیر دست و پنجه نرم کردن با یک رابطه عاطفی بودند. و البته مشکلات خودشان را داشتند. ولی من پدر و مادری رو میدیدم که زیاد با هم دعوا میکرند! الان که بزرگ شدم، میتوانم دنیا رو از دید بزرگترها ببینیم و حتی از والدین کمک بگیرم تا بهتر بتوانم درکشان کنم و پروسه خود-درمانی خودم رو بهتر پیش ببرم. به عبارتی از این طریق به خود-درمان شدنِ خودم کمک میکنم.

اینها تنها نکاتی خلاصه برای بهبود این تله بود، که با اصلاح آنها وهمچنین کسب مهارت ارتباطی درست میتوانید به داشتن رابطه ای موفق امیدوار باشید.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
پیام ها

معرفی درس
20+40 نکته نبوغ عاطفی
رابطه عاطفی بهتر
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه